Tesla neslavno završila godinu: Prvi put u više od decenije prodaja pala, akcije otišle dole 6,1 odsto

V. K.
V. K.    
Čitanje: oko 5 min.
  • 0

Kompanija Tesla je u četvrtak objavila da je zabeležila prvi pad godišnje prodaje u više od dvanaest godina, što je uticalo na akcije koje su porasle nakon pobede Donalda Trampa, na osnovu optimizma da će blizak odnos Elona Maska sa novoizabranim predsednikom pomoći kompaniji.

Globalna prodaja vozila Tesle porasla je za 2,3 odsto u poslednjem kvartalu 2024. godine zahvaljujući 0% finansiranja, besplatnom punjenju i niskim zakupima. Međutim, to nije bilo dovoljno da najvredniji Maskov holding prevaziđe slab početak prošle godine.

Kompanija je prodala 495.570 vozila od oktobra do decembra, povećavajući isporuke na 1,79 miliona tokom cele godine. To je bilo 1,1 odsto manje u poređenju sa prodajom iz 2023. godine koja je iznosila 1,81 milion, jer je ukupna potražnja za električnim vozilima u SAD-u i širom sveta opala.

Pad globalne prodaje na godišnjem nivou prvi je put od 2011. godine, prema podacima analitičke firme Global Data. Kompanija je 2010. godine prodala 1.306 vozila, ali je ta brojka malo opala na 1.129 vozila naredne godine.

Povećanje prodaje u četvrtom kvartalu imalo je svoju cenu. Analitičari koje je anketirao FactSet očekivali su da će prosečna cena prodaje Tesle pasti na nešto više od 41.000 dolara u četvrtom kvartalu, što je najniže u poslednje najmanje četiri godine.

To ne sluti na dobro za izveštaj o zaradi Tesle za četvrti kvartal koji će biti objavljen 29. januara, a akcije Tesle pale su za 6,1 odsto u četvrtak.

Mask je donirao više od 250 miliona dolara Trampovoj kampanji i redovan je gost u Trampovom odmaralištu Mar-a-Lago na Floridi. Investitori u Teslu podigli su akcije za više od 50 odsto od izbora u nadi da će nova administracija pojednostaviti propise o električnim vozilima i rešiti druge Maskovu političke prioritete.

Tesla je 2022. godine predvidela da će njena prodaja rasti za 50 odsto svake godine, ali se predviđanje sudarilo sa zastarelim modelima i povećanom konkurencijom u Kini, Evropi i SAD-u. U SAD-u, analitičari kažu da većina ranih korisnika tehnologije već poseduje električna vozila, a obični kupci imaju zabrinutosti u vezi sa dometom, cenom i mogućnošću pronalaženja stanica za punjenje na dužim putovanjima.

Isporuke u četvrtom kvartalu pale su nekoliko hiljada ispod očekivanja Vol Strita. Analitičari koje je anketirao pružatelj podataka FactSet očekivali su prodaju od 498.000 vozila.

Pad prodaje na početku godine doveo je do popusta koji su nekada bili nečuveni za ovu automobilsku kompaniju, što je uticalo na njene profitne margine koje su bile među najvišima u industriji.

Konkurencija od strane tradicionalnih i novih automobilskih kompanija takođe raste jer pokušavaju da oduzimaju tržišni udeo kompaniji.

Danijel Ajvz, finansijski analitičar u Wedbushu, rekao je da smatra da bi akcije trebalo da budu vrednovane više prema obećanju o stvaranju potpuno autonomnih vozila i svojoj AI tehnologiji, te da i dalje vredi kupiti, uprkos padu prodaje.

Prodaja u četvrtom kvartalu, iako je rekord za Teslu, pokazuje da zastareli modeli kompanije dostižu zasićenje na tržištu luksuznih vozila niže klase, rekao je analitičar Morningstara, Set Goldstajn.

Osim Cybertruck-a, koji je imao ograničenu privlačnost, najnoviji potrošački model Tesle je Y mali SUV koji je prvi put počeo da se prodaje 2020. godine.

Da bi ostvarila smernice Teslinog menadžmenta za rast prodaje od 20 odsto do 30 odsto godišnje ove godine, kompanija će morati da predstavi vozilo čija cena bude u srednjem opsegu od 30.000 dolara kako bi privukla više kupaca iz glavne struje koji bi mogli razmatrati benzinska, električna ili hibridna vozila, rekao je Goldstajn.

Tesla je razmatrala mogućnost novog modela Y koji bi koštao oko 30.000 dolara, a koji bi mogao biti manji iznutra od trenutnog Y sa manje funkcija, rekao je Goldstajn.

- U tom slučaju, bili biste uporedivi sa nekim Hondama, Fordovima i GM-ima. To vas izbacuje iz luksuznog tržišta u tržište vozila koja su pristupačnija - rekao je Goldstajn-

Džef Šuster, potpredsednik istraživanja automobilske industrije u Global Data, rekao je da Tesla suočava sa velikom konkurencijom širom sveta od proizvođača električnih vozila u Kini, SAD-u i drugim mestima, od kojih mnogi prodaju EV-ove kupcima iz glavne struje.

- Ako žele da nastave da vide rast koji su imali, moraju da prošire ponudu na druge veličine i cenovne tačke - rekao je Šuster.

Maskova podrška Trampu za predsednika SAD-a takođe bi mogla da odbije neke kupce koji su više ekološki osvešćeni i skloniji su demokratama, rekao je Šuster. Šira, jeftinija ponuda bi bila privlačnija većoj grupi kupaca, dodao je on. „Pretpostavljam da izbori koje je napravio na političkom planu nisu u skladu sa profilom dobrog dela njegovih kupaca“, rekao je Šuster.

Stručnjaci iz industrije kažu da je Tesla nekada bila jedini proizvođač automobila sa kredibilnim električnim vozilima, ali sada drugi, poput kineskog BYD-a, nude više.

Trenutno, proizvođači automobila imaju 75 modela električnih vozila na prodaji u SAD-u. Kroz prvih devet meseci prošle godine, prodaja električnih vozila u SAD-u je usporila ali i dalje raste.

Do septembra, prodaja novih EV vozila porasla je za 7,2% na oko 936.000 u SAD-u, prema podacima Motorintelligence.com. To je slabiji rast nego 47% porast u 2023. godini. Ipak, prodaja EV vozila ove godine verovatno će premašiti prošlogodišnji rekord od 1,19 miliona. Većina drugih proizvođača automobila izvešće podatke o ukupnoj prodaji u petak.

Gotovo sva prodaja Tesle u poslednjem kvartalu potekla je od manjih i jeftinijih modela 3 i Y, dok je kompanija prodala samo 23.640 svojih skupljih modela, uključujući modele X i S, kao i novi Cybertruck.

Globalna prodaja električnih vozila Tesle nadmašila je kineskog rivala BYD, koji je u četvrtak objavio da je njegova prodaja porasla za 41% prošle godine, uključujući 1,77 miliona EV-ova. Kompanija se takmiči sa Teslom za titulu najvećeg svetskog proizvođača EV vozila, piše AP.

(Telegraf Biznis)

Video: Pogledajte spektakularan ulazak aviona u novi hangar Princ aviation

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>