
Danci bojkotuju američke proizvode, Kanađani izbegavaju letove: Pad od 70% prema SAD-u
Besni zbog ponašanja američkog predsednika Donalda Trampa, koji je izrazio želju da kupi ili vojskom osvoji Grenland i pripoji ga SAD-u, Danacima, kojima je zapretio visokim carinama, oglušili se na njegove apetite i odlučili da bojkotuju kupovinu američkih proizvoda kao znak nacionalnog protesta.
Istovremeno, nove američke carine, iako nedavno smanjene na 10%, dodatno otežavaju izvoz iz EU na jedno od njenih ključnih tržišta. Tramp je više puta izjavio da bi Sjedinjene Američke Države trebalo da preuzmu kontrolu nad Grenlandom, danskim teritorijom na kojem se već nalaze američke vojne baze, u ime nacionalne sigurnosti. Danski zvaničnici ovu ideju odlučno odbacili, a sada potrošači, slično kao i u Kanadi, koju bi Tramp navodno rado video kao 51. saveznu američku državu, dižu svoj glas u znak neslaganja.
- To je jedini način na koji kupci mogu pokazati bar mali znak protesta protiv Trampa - izjavila je Sanne, radnica u danskoj trgovinskoj mreži Føtex, za CNBC.
- J**eš SAD u ovom trenutku, stvarno. Radije biram evropske proizvode nego američke, ne samo zbog trenutnog sukoba, već i zbog viših standarda, a s obzirom na trenutnu situaciju, to mi je još važnije - rekla je Sanja, Australijanka koja živi i kupuje u Kopenhagenu.
Salling Group, vlasnik lanaca trgovina Føtex, Bilka i Netto, kupcima je dodatno olakšao izbegavanje američkih proizvoda tako što je označio zvjezdicom na cenovnicima u više od 1700 prodavnica u Danskoj, Nemačkoj i Poljskoj.
Glasnogovornik Salling Groupa naglasio je kako cilj nije bio podstaknuti bojkot američkih proizvoda, već odgovoriti na brojne upite kupaca koji traže jasniju informaciju o poreklu brendova.
Ipak, mnogi kupci izjavili su da pozdravljaju ovu inicijativu. „Da, izbegavaću američke proizvode. Mislim da im treba novi predsednik“, kazala je kupkinja Eva.
Bojkot američkih proizvoda širi se i ostatkom Evrope, a pokrenut sve popularnijim hashtagom #BoycottUSA na društvenim mrežama, kao i Facebook grupama koje potrošačima pomažu da lakše pronađu proizvode lokalnog ili evropskog porekla. Slične reakcije zabeležene su i u Kanadi, gde su napici poput Americana, napitka od espresa razređenog vrućom vodom, simbolično preimenovani u Canadiano.
Bojkot je ostavio traga i na velikim američkim brendovima. Prema istraživanju koje je francuska agencija Ifop provela u martu, potrošači sve češće zaobilaze lance poput Starbucksa i McDonald'sa te izbegavaju Coca-Colu. Među najpogođenijima je Tesla, koja bilježi značajan pad prodaje u regionu, a pojedine njene prodavnice u Nemačkoj, Italiji i Švedskoj čak su bile vandalizovane u znak protesta protiv političkih istupa Elona Maska.
Podsetimo, Tramp je prošle nedelje udario 20% carine na sav evropski uvoz, u sklopu agresivne trgovinske ofanzive prema više od 180 zemalja. Iako su carine zasad pauzirane, šteta je već učinjena — tržišta su uzdrmana, a posledice za globalne lance opskrbe i potrošnju tek dolaze.
Jens Lund, izvršni direktor danske logističke kompanije DSV, rekao je za CNBC da se efekti novih carina već osećaju, iako će pravi razmeri biti vidljivi tek s vremenom.
- Vreme će pokazati kako će potrošači reagovati – na kraju krajeva, oni donose poslednju reč - poručio je Lund.
- Kod skupljih proizvoda, poput automobila, pad prodaje već je vidljiv.
Ipak, Lund upozorava da bi talas bojkota mogao biti kratkog daha: ljudi se, kaže, brzo vraćaju navikama.
- Potrošači biraju ono što je najpovoljnije. Najbolji odnos cene i kvaliteta i dalje odlučuje - dodaje.
Za Lourdes, kupkinju iz Francuske, to je svakodnevna logika:
- Uvek gledamo cenu. Ako je evropski proizvod skuplji, uzeću jeftiniji.
Promene u obrascima potrošnje odražavaju širi zaokret u javnom raspoloženju – sve je više putnika koji svesno izbegavaju putovanja u Sjedinjene Države, zbog Trampove trgovinske politike, nepovoljnih deviznih oscilacija i sve češćih problema pri ulasku u zemlju za nosioce viza.
Najveća kanadska aviokompanija, Air Canada, prošle je nedelje objavila da su rezervacije za letove prema SAD-u od aprila do septembra pale za 10% u odnosu na prošlu godinu. OAG, analitička firma za zračni saobraćaj, zabeležila je pad rezervacija letova na relaciji Kanada–SAD od čak 70%.
To potvrđuje i zamenik direktora kanadske aviokompanije WestJet, koji navodi da sve manje ljudi prelazi granicu sa Amerikom, jer se putnici sve češće odlučuju za druga odredišta.
Sličan trend počinje da se nazire i u Evropi. Direktor hotelske grupacije Accor, Sébastien Bazin, izjavio je prošle nedelje za Bloomberg da su letnje rezervacije iz Evrope prema SAD-u pale za 25%, ponajviše zbog „nelagode pri putovanju u nepoznato okruženje“.
Za Sanju, Australijanku koja živi u Kopenhagenu, to znači i težu organizaciju poseta porodici njenog supruga, koji je italijansko-kolumbijskog porekla. No, na pitanje da li izbegava SAD kao destinaciju u sadašnjim okolnostima, njen odgovor je bio jasan.
- Itekako. Čak i kada idemo u Kolumbiju, putujemo tako da zaobiđemo SAD. Imam dvoje male dece i jednostavno se ne isplati - rekla je.
(Telegraf Biznis/Poslovni)
Video: Šarlota Samelin ambasadorka Švedske u Srbiji: "Želimo da do 2045. godine imamo nultu emisiju gasova"
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.