Napravljen za JNA, u ratu služio Hrvatima pa ih posvađao sa Slovencima a sada ide na doboš

V. K.
V. K.    
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Vojni brod Šolta, koji već 33 godine plovi pod zastavom Ratne mornarice i Obalske straže Republike Hrvatske, proglašen je neperspektivnim i ponuđen na prodaju.

Prodaja je oglašena na zvaničnoj stranici Agencije „Alan“, firme koja se bavi prodajom viškova vojnog naoružanja, a u oglasu su navedeni tehnički podaci broda. Takođe je navedeno da ga mogu koristiti vojska i policija, ljubitelji naoružanja ili filmske produkcije.

Početna cena

Kako nezvanično saznaje tportal, ophodni brod OB-02 Šolta proglašen je neperspektivnim, te je Ministarstvo odbrane Hrvatske donelo odluku o njegovoj prodaji. Uprkos početnoj ceni od 50.000 evra, prodaja je već dva puta oglašena – ali do sada bez zainteresovanih kupaca.

Tehničke karakteristike OB-02 Šolta:

Dužina: 32 m

Širina: 6,75 m

Gaz: 1,7 m

Istisnina: 134 tone

Pogon: 2 x dizel motor SEMT-Pielstick 12PA4V200VGDS (5.292 KS)

Najveća brzina: 29,5 čvorova

Doplov: 600 nautičkih milja (oko 1.111 km) pri brzini od 15 čvorova

Autonomija: 5 dana

Posada: 19

Naoružanje: 1x Bofors 40 mm L70 i 1x M71 Hispano 20 mm

Istorijat

Šolta ima zanimljivu istoriju. Izgrađena je 1982. godine u brodogradilištu Kraljevica, kao deo serije od 11 brodova klase Mirna, koji su za potrebe Jugoslovenske ratne mornarice (JRM) JNA pravljeni od 1979. do 1985. godine.

Tokom 1991. godine, kao patrolni čamac PČ-176 Mukos, Šolta je učestvovala u pomorskoj blokadi Bračkog kanala i luke Split.

Ime dobila u znak zahvalnosti

U akciji diverzanata 14. novembra 1991, brod je pogođen torpedom u Splitskim vratima i onesposobljen. Sutradan su ga meštani ostrva Šolta doteglili u uvalu Nečujam. Teško oštećen brod prevezen je u noći sa 17. na 18. novembar u šibensko Remontno brodogradilište na popravku.

U znak zahvalnosti stanovnicima ostrva, brod je dobio ime Šolta i u operativnu upotrebu Hrvatske ratne mornarice ušao je u maju 1992. Tokom rata je obavljao zadatke podrške vojnim operacijama i osiguranja pomorskog saobraćaja. Poslije rata, raspoređen je na zadatke nadzora državne granice na moru u sastavu Obalske straže.

Spašavanje pomoraca i diplomatski incident

Brod je često učestvovao u akcijama traganja i spašavanja na moru. U maju 2010. godine, spasio je dvojicu norveških jedriličara čija je jedrilica potonula kod ostrva Žirje.

Brod Šolta je 2004. godine bio povod diplomatskog spora između Hrvatske i Slovenije, kada je tadašnji ministar spoljnih poslova Slovenije Ivo Vajgl optužio da je brod uplovio u Piranski zaliv. Ministarstvo odbrane Hrvatske to je demantovalo, tvrdeći da je brod vršio nadzor teritorijalnog mora i ZERP-a te da nije ušao u slovenačke vode.

I dalje aktivna

Iako je proglašen neperspektivnim, Šolta je još uvijek u aktivnoj službi. Od 24. do 27. marta 2025. učestvovala je na vojnoj vežbi PRSTAC 25 kod ostrva Žirje, zajedno s drugim brodovima Obalske straže i gumenim čamcima Modrulj. Cilj vežbe bio je uvežbavanje taktičkih operacija na moru.

Šta je Agencija „Alan“?

Agencija „Alan“ je firma u 100% vlasništvu Republike Hrvatske. Jedan od njenih zadataka je prodaja viškova vojne opreme i naoružanja koje više nije u upotrebi. Nakon što Ministarstvo odbrane proglasi neko sredstvo neperspektivnim, Agencija pokušava da ga proda u skladu sa zakonskim procedurama.

(Telegaf Biznis/Nezavisne)

Video: Ilija je sa 19 godina napustio fakultet, i počeo da razvija svoj talenat

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>