Kako je Bafet 230 miliona dolara pretvorio u više od 9 MILIJARDI: Zahvaljujući "kineskom Edisonu"!

D. K.
D. K.    
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

U jesen 2008. godine, usred globalne finansijske krize, Berkshire Hathaway šokirao je investicioni svet: kompanija slavnog investitora Vorena Bafeta kupila je 10% udela u tada malo poznatoj kineskoj firmi BYD – za 230 miliona dolara (oko 225 miliona akcija po ceni od približno 1 dolar po akciji).

Bio je to potez koji niko nije očekivao od Bafeta, poznatog po mantri: “Nikada ne ulaži u posao koji ne razumeš.” A on nije razumeo ni baterije ni električne automobile. Ipak, poverovao je instinktu svog dugogodišnjeg partnera, legendarnog Čarlija Mangera.

Ko je genije iz Kine koji je osvojio Mangera?

Manger je bio fasciniran osnivačem BYD-a, Vang Čuan-Fuom, i za magazin Fortune izjavio: “On je kombinacija Tomasa Edisona i Džeka Velča – nikada nisam video ništa slično.”

Vang, inače hemičar i bivši državni istraživač, osnovao je BYD 1995. godine sa skromnih 300.000 dolara koje je prikupio od rodbine. Njegova početna ideja bila je jednostavna – praviti punjive baterije jeftinije od japanskog uvoza. Do 2000. godine, BYD je postao jedan od najvećih svetskih proizvođača baterija za mobilne telefone, prenosi Poslovni.hr.

Alpski uspon kineskog diva

Vang je 2003. godine preuzeo jednu posrnulu državnu auto-firmu i bez ikakvog iskustva – lansirao BYD u auto-industriju. Već 2008. godine, BYD-ov model F3 postaje najprodavaniji sedan u Kini, dok su plug-in hibridi poput F3DM prestigli i najveće svetske brendove.

BYD Seal Foto-ilustracija: Shutterstock

Investicija iz snova: Od 1$ do 41$ po akciji

Cena akcije BYD-a vrtoglavo je porasla, dosegnuvši 41 put veću vrednost do juna 2022. godine. BYD je čak nakratko pretekao Teslu krajem 2023. godine i postao najveći svetski proizvođač električnih vozila.

Manger je ovu investiciju prozvao "najboljom koju je Berkshire ikada napravio."

Zašto su počeli da prodaju?

Od avgusta 2022. Berkshire je počeo da smanjuje svoj udeo u BYD-u. Do juna 2024. prodali su preko 60% akcija, uključujući poslednju tranšu od 1,3 miliona akcija vrednih gotovo 40 miliona dolara.

Iako zvaničnih razloga za prodaju nema, analitičari ukazuju na:

- realizaciju gigantskog profita

- geopolitičke tenzije između SAD i Kine

- carine na kineska električna vozila

- želju za diverzifikacijom portfolija.

kinesko električno vozilo Foto: Shutterstock

Kad Bafet prekrši sopstvena pravila

Iako Bafet retko ulaže u tehnološke kompanije, i još ređe van SAD-a, priča o BYD-u dokazuje da su instinkt, vizija i prepoznavanje izuzetnog liderstva – ponekad važniji od pravila.

Bila je to oklada na "kineskog Edisona" koja je Berkshireu donela milijarde – i ušla u investicionu istoriju kao jedna od najpametnijih odluka 21. veka.

(Telegraf Biznis)

Video: Šarlota Samelin ambasadorka Švedske u Srbiji: "Želimo da do 2045. godine imamo nultu emisiju gasova"

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>