
Fenomen Trejnspoting: Kako je film snimljen za 2,3 miliona € zaradio 66 miliona – a pisac ostao kratkih rukava
Film „Trejnspoting“ (Trainspotting), kultna ekranizacija istoimenog romana škotskog pisca Irvina Velša, jedan je od najsnažnijih primera nesrazmere između umetničkog doprinosa i stvarne zarade autora u svetu kreativnih industrija.
Kada je 1996. godine premijerno prikazan u bioskopima, film je imao skroman budžet od oko 2,3 miliona evra, ali je uprkos tome doživeo planetarni uspeh. Na blagajnama širom sveta zaradio je više od 66 miliona evra, što ga je učinilo jednim od najprofitabilnijih evropskih filmova decenije. Režirao ga je Deni Bojl, a lansirao je karijere glumaca Juana Mekgregora, Roberta Karlajla i drugih.

Koliko je zaradio autor originala?
Irvin Velš, pisac romana po kojem je film snimljen, prodao je prava na knjigu za svega oko 58.000 evra. Iako je učestvovao u adaptaciji i čak imao malu ulogu u filmu, nije bio finansijski partner u produkciji. U prevodu - dok su producenti i distribucija zarađivali milione, sam autor ostao je sa fiksnim honorarom.
Ipak, uspeh filma imao je snažan uticaj na prodaju knjige, čiji je tiraž nakon izlaska filma "eksplodirao". Samo u Velikoj Britaniji prodato je više od milion primeraka, dok globalna prodaja tokom decenija donosi procenjenu zaradu od više miliona evra. Velš je kasnije napisao još četiri romana sa istim likovima, dodatno proširivši svoj književni univerzum.
Begbi se vraća - ali ovoga puta u seriji
Iako su se godinama pojavljivale spekulacije o mogućem trećem nastavku filma, te informacije su se pokazale netačnim. Umesto toga, nedavno je potvrđeno snimanje televizijske serije, čiji će fokus biti na jednom od najeksplozivnijih likova iz filma - Begbiju.
Serija će biti zasnovana na romanu „The Blade Artist“, koji je takođe napisao Velš, i predstavlja četvrtu knjigu o likovima iz sveta „Trejnspoting“. Priča prati Begbijev život, njegovu prošlost i pokušaje da izgradi novi identitet, daleko od nasilja koje ga je obeležilo.
Vest je potvrdio Robert Karlajl, koji je Begbija tumačio u originalnom filmu iz 1996. i ponovo u nastavku „T2: Trainspotting“ iz 2017. godine. Karlajl je otkrio da je već razgovarao sa Velšom i više reditelja u Londonu oko buduće serije, istakavši:
„Kao što svi znate, postoji knjiga ‘The Blade Artist’, a to je delo potpuno o Begbiju i njegovoj ludoj priči. Sve je još u vrlo ranoj fazi, ali izgleda poprilično dobro.“
I ova serija, kao i filmovi pre nje, nosi pečat Velšove sirove, brutalne i autentične proze, pa se s pravom očekuje da će nastaviti kultni status Trejnspoting univerzuma i možda ispraviti neke nepravde iz ugovora iz prošlosti.
Umetnik stvara - industrija zarađuje
Priča o „Trejnspotingu“ je ujedno i priča o moći autorskih ugovora. Film koji je od skromnog budžeta došao do zarade od 66 miliona evra bio je prekretnica za mnoge karijere - ali ne i za samog pisca, koji je od prodaje prava dobio tek manje od 60.000 evra.

Dok tehnološke i medijske kompanije izgrađuju čitave ekosisteme oko tuđih ideja, primer Irvina Velša pokazuje koliko je važno da autori zaštite svoj rad - i razumeju njegovu dugoročnu vrednost.
Ako neko zna kako izgleda kad svet postane opsednut tvojim delom, ali ne i tvojim računom u banci – to je upravo čovek koji je napisao „Trejnspoting“.
(Telegraf Biznis)
Video: Ekipa Telegrafa obišla je jednu od glavnih pijaca u Atini
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.