Nemci na ivici očaja: Za godinu dana nestalo više od 50 hiljada poslova samo u jednoj industriji
Stalni pad zaposlenosti u nemačkoj industriji se nastavlja, a na čelu tog trenda nalazi se automobilska industrija, prema novoj studiji računovodstvene kuće EY (bivši Ernst & Young) zasnovanoj na podacima državnog zavoda za statistiku.
EY beleži da je u periodu od godinu dana izgubljeno oko 51.500 radnih mesta u automobilskoj industriji, što čini 6,7 odsto ukupne radne snage sektora.
To je skoro polovina od ukupno 114.000 industrijskih radnih mesta koja su ugašena u istom periodu.
Fenomen se, čini se, ubrzava: od 2019. godine, pre pandemije kovida, u Nemačkoj je ugašeno oko 112.000 radnih mesta u proizvodnji automobila - skoro polovina njih u poslednjih 12 meseci.
SAD i Kina doprinose otpuštanjima
Prihodi nemačkih industrijskih kompanija pali su za 2,1 odsto u drugom kvartalu 2025, znatno više od ukupnog negativnog rasta od 0,3 odsto. Jedino je industrija elektronike povećala prihode, dok su prihodi automobilskih kompanija pali za 1,6 odsto.
Izvoz u SAD, najveće pojedinačno tržište za Nemačku, opao je za oko 10 odsto. Analitičar EY-a Jan Brohriker predviđa da "poboljšanja nisu na vidiku" zbog uvođenja novih, nešto viših carina od strane predsednika Donalda Trampa - 15 odsto na automobile.
Snažan pad izvoza u Kinu takođe pogađa automobilsku industriju. Kina, koja je dugo bila drugo najunosnije izvozno tržište Nemačke, pala je na šesto mesto, sa padom od 14 odsto na godišnjem nivou u poslednjem kvartalu.
- SAD i Kina trenutno su glavni razlog velikih briga. Kinesko tržište je dugo bilo posebno atraktivno za automobilsku industriju zbog ogromnih marži. Ali u međuvremenu se vetar okrenuo, posebno za strane proizvođače: potražnja naglo pada, a prihodi se urušavaju - rekao je Brohriker.
EU i Kina poslednjih meseci vode sopstvenu trgovinsku borbu, naročito oko jeftinijih kineskih električnih automobila, dok sve jača kineska auto-industrija sve više zadovoljava domaću potražnju.
Zašto je Nemačka u centru stezanja kaiša
Velike kompanije poput Mercedes-Benza, Volkswagena, Audija, Boša, Continental-a, ZF-a i Poršea pokrenule su programe štednje i to najčešće u Nemačkoj, a ne u stranim fabrikama.
- Nemačke automobilske kompanije i proizvođači delova logično reaguju na tešku situaciju u industriji merama štednje. Masovno smanjenje profita, višak proizvodnih kapaciteta i slabljenje izvoznih tržišta čine velika otpuštanja neizbežnim — naročito u Nemačkoj, gde su bazirani menadžment, administracija i poslovi istraživanja i razvoja - izjavio je Brohriker iz EY-a.
EY prognozira da će pad broja zaposlenih verovatno ostati trajni trend, jer će restrukturiranje i dalje mere štednje nastaviti da dovode do otpuštanja. Takođe predviđa i težu budućnost za mlade inženjere koji završavaju škole i fakultete.
- Automobilska industrija i mašinski sektor zapošljavaju znatno manje mladih nego ranijih godina. Tržište rada za mlade inženjere postaje neugodno, mnogi će morati da se preorijentišu. Videćemo rast nezaposlenosti među visokoškolcima, što se u Nemačkoj već dugo nije dogodilo - rekao je Brohriker.
(Telegraf Biznis)
Video: Otvaranje ESG festivala kompanije Hemofarm.
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Nikolas
STOTINE MILIJARDI JE DATO UKRAJINI ZA RATOVANJE PROTIV RUSIJE A IZGUBLJENO JE I RUSKO TRZISTE I JEFTINI ENERGENTI-BICE TO I GORE NAZALOST !!! POTREBNA JE HITNA PROMENA REZIMA!!!
Podelite komentar
radovan III
Ma Rusija i Putin su krivi zato pametna moja evropo moj vam savet da uvedete jos 2-3 paketa sankcija Rusiji i primite jos par stotina hiljada izbeglica i sve ce odmah biti bolje. Ah da zaboravih i da predloze amerima vecu cenu plina. Pa auto industrija nemacke je do sankcija na rusko trziste prodavala u proseku 35-40% proizvodnje. A sad pa normalno je da je spad u ekonomiji, otpustanje radnika, pad zivotnog standarda. Tako je to kad ja potpuno istu stvar necu da kupim za 250$ nego cu da platim 700$ nekom drugom? To se zove secenje grane na kojoj udobno sedis. Sta je evropa trazila to je i dobila. Pozdrav
Podelite komentar
Aiii
Evo sve mi vrišti nesto za njemačko ekonomiju....kad budu ukinuli automobile sa SUS neće trebati ni 5% radnika koliko ih je trebalo do korone i rata u ukrajni i najglupljih sankcija u iatoriji sankcija! Nadam se da će ih muslimani protrrati iz svojih dimova i proglasiti nezavisnu pokrajnu od Njemacke a mi ćemo ih prvi priznati!
Podelite komentar