Leteći automobil veličine audija stiže u Beograd 2026: Čovek koji ga je napravio otkriva nam detalje
Više od 60 godina postoji san o letećim automobilima na kojima su odrastale generacije Bejbi bumera, a onda i Milenijalci.
San je i danas živ. Desetak startapova širom sveta utrkuje se ko će pre da lansira pravi, funkcionalni leteći automobil. Ne samo za sanjarenje, već onaj kojim biste se odvezli na posao, ili otišli u market.
Upravo ovih dana, dešava se budućnost - automobil po imenu CityHawk za 9 osoba je spreman za proces dozvola, a na našem nebu bi mogao da se nađe veoma uskoro.
U ekskluzivnom intervjuu za Telegraf Biznis Rafi Yoeli, predsednik i izvršni direktor kompanije UrbanAeronautics, otkriva nam detalje šta to tačno rade ovih dana u Izraelu - kako izgleda leteći automobil, koliko će da košta, šta je njegova prednost u odnosu na sve dosadašnje pokušaje konkurencije i kada ga možemo očekivati u Evropi i Beogradu.
- Uputili ste nas o osnovnim karaktersitikama o budućem automobilu, ali recite, lično, šta očekujete od njega?
- Da postane sledeća revolucija u vazduhoplovstvu.
- Koristiće se u u hitnim situacijama, kojim konkretno?
- Koristiće se u svim glavnim gradovima, kao i šumama, džunglama, planinama, svim terenima do kojih helikopteri ne mogu tako lako da priđu, odnosno imaju potreškoća sa pristup0m zbog vrlo strmih predela, ali i opasnosti jer su mu rotori izloženi. Dobro je rešenje za primenu u odbrani, poljoprivredi, transportu tereta, održavanju dalekovoda...
- Pominje se da bi bio od pomoći i u borbi protiv Covid 19, zbog svojih specifikacija?
- Nadajmo da se će vakcina za Covid 19 stići pre nego što naš "avion" počne da se primenjuje svakodnevno i bude u službi kako bi brže prevozio medicinare i pacijente.
- Najveća prednost, kada je reč o saobraćaju?
- Zaobilazi drumski saobraćaj, tako da na njega ne utiču gužve.
- Prema vašoj oceni, kada bismo mogli da očekujemo u Evropi i Beogradu vaš automobil?
- Ukoliko sve bude po sadašnjem planu i ne bude odlaganja i kašnjenja u finansiranju razvoja - do 2026. godine.
- Koliko će da nas košta?
- Slično ili oko 20 odsto jeftinije od helikoptera sa kojim ga možemo porediti, odnosno onog sa dvostrukim motorom, kao što je H135
- Odakle nabavljate delove? Da li je sve domaća proizvodnja?
- Na našem trenutnom nivou tehnologije, osim motora, da. A prilikom same proizvodnje radićemo za podizvođačima za glavne sisteme.
- A o veličini? Da li ćemo moći da se vozimo na posao tim automobilom?
- Da, moći ćemo.
- Plašite li se konkurencije?
- Ne, konkurencija je dobra. Ali za sada ne vidim ništa što je toliko kompaktno i moćno kao naš automobil.
- Šta vam je sledeći korak kada je u pitanju razvoj ovog automobila?
- Da obezbedimo finansiranje razvoja do kraja i u celosti.
Koliki će biti automobil, kojom brzinom će da se kreće i zašto je važan za hitne službe?
Vozilo se trenutno priprema za komercijalnu proizvodnju, a za taj proces potrebne su još tri godine. Kretaće se brzinom brzinom od 125 kilometara na sat, kaže nam Rafi.
Veličina ovog automobila budućnosti se izdavaja od njegovih prethodnika, ali i konkurencije po tome što je manjih dimenzija. Da bi vam bilo lakše da zamislite, nije veći od SUV-a, Audija K7 ili Land Rover Range Rover Sport, na primer.
- Takve dimenzije će mu omogućiti da sleće na trotoare u blizini kuća i radnih mesta. Čak četiri ovakva automobila mogu da slete na krov poslovne zgrade (koja bi na primer u idealnom slučaju mogla da primi samo jedan helikopter standardne veličine), a ne treba vam klasični helidrom - priča nam on.
Kako nam je otkrio Rafi, prva serija će najverovatnije otići hitnim službama kao što su medicinari, policija, spasilačke jedinice...
Jednostavno, kako ističe, idealni su za krizne potrebe jer mogu da slete bilo gde.
- Možete da dovezete doktora direktno do pacijenta i da ga spasite. Helikopteri danas često moraju da slete čak kilometar dalje, a onda medicinska ekipa trči ulicama. Izgubi se mnogo vremena - navodi.
Za razliku od drugih letećih automobila u razvoju, CitiHawk neće imati litijumsku električnu bateriju. Umesto toga, imaće pogon za koji se koriste gas i energija, odnosno hidrogenski pogon, što će mu omogućiti da pređe 100 milja brzinom od 125 km/h sa jednim punjenjem. Dodatno, vodonik je ekološki prihvatljiviji.
Ostali leteći automobili pokušavaju da ugrade litijumske baterije, slično kao što rade u Tesli. Yoeli međutim misli da je to greška.
Ko je Rafi Yoeli?
Dr. Rafi Yoeli (1950) je izraelski pilot, pronalazač i dizajner letećeg automobila o kome nam je govorio u intervjuu. Kompaniju Urban Aeronautics osnovao je u Izraelu 2000. godine.
Bio je oficir u izraelskim vazduhoplovnim snagama. Radio je i Boingu u Sijetlu. A ovo mu nije prva kompanija, imao je jednu osnovanu još 1989. godine.
Karijeru je posvetio izradi robota, bespilotnih letelica razvoju letećih automobila.
Yoeli je izmislio leteće, lebdeće vozilo koje liči na helikopter, ali sa rotorima ispod kabine i putnicima, praktično, iznad. Upravo to što nema klasične rotore omogućava mu da bude idealno spasilačko vozilo, pre svega.
Iako je njegov prvobitni plan bio da napravi leteći automobil po uzoru na sportski automobil, shvatio je da će se vozilo po uzoru na spasilačko vozilo uspešnije prodavati.
Davno je rekao da će njegov automobil koji je dizajnirao koristiti i vojska, i policija i civili. Njegov plan je uspeo.
Video: Da li ćemo za par godina voziti leteće automobile?
(Vesna Bjelić)
Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Aca
A koja je to velicina audija? Koliko znam nije svaki audi iste velicine.
Podelite komentar
slađa
A kanalizacija u prigradskim naseljima? Naučna fantastika, rekla bih. Kao i one karte u maketi za metro, koji stiže nigde.
Podelite komentar
mama
Kod nas sve u dalekoj i blizoj buducnosti, kuku nama sa vama svima.
Podelite komentar