Da li je električni otpad dobar izgovor za naplatu dodatne opreme za mobilne telefone?

  • 1
Julijana Spasić, Biznis kolumna Ilustracija: Nikola Jovanović Foto: avokado.rs/Shutterstock

Kada su najveći proizvođači mobilnih telefona na tržištu danas - Apple i Samsung, najavili mogućnost početka prodaje svojih uređaja bez osnovne dodatne opreme kao što su punjač i slušalice, naišli su na različite komentare, čak i nevericu. 

Presedan se ipak desio - najsavremeniji uređaji iz kompanija Samsung i Apple danas dolaze bez punjača i slušalica, pod navodima da je ovakva odluka važna za smanjenje električnog otpada i brigu o planeti zemlji. 

Ipak, postavlja se pitanje da li je ovo jedini razlog za ovakvu odluku? 

Za vas istražujemo potencijalne probleme sa ovakvim pristupom kompanija prema pitanju očuvanja životne sredine, kao i alternativna rešenja koja bi potencijalno bila prihvatljivija za potrošače sa sličnim efektima na životnu sredinu.

Nema sumnje - problem električnog otpada je stvaran 

Pre svega, treba jasno naglasiti da je problem električnog otpada stvaran. Savremeno doba je i digitalno doba, a proizvodnja i prodaja električnih uređaja samim tim veća je nego ikada u istoriji. Brzi razvoj tehnologije sa sobom povlači i ekspresnu zamenu električnih uređaja.

Procenjuje se da se u Americi tokom 2017. potrošilo 71 milijarda dolara samo na telefonske uređaje i propratnu opremu, što je gotovo 5 puta više nego na 2010. godinu. Statistike pokazuju da se tokom godine proizvede čak 54 miliona tona električnog otpada na svetskom nivou.

Napredak tehnologije u mobilnoj industriji, ipak nisu ispratila i adekvatna rešenja za odlaganje električnog otpada, zbog čega se danas sve češće susrećemo sa problemom divljih deponija sa ovakvom vrstom otpada, koje su potencijalno vrlo štetne za planetu ali i zdravlje ljudi zbog toksičnih materija koji uređaji mogu ispuštati.

Stakla za mobilni su najbolja zaštita za ekran, zbog čega vam savetujemo da investirate u njih, budući da se najveća količina toksičnih komponenti iz električnih uređaja ove vrste ispušta upravo iz displeja. Na ovaj način uštedećete novac na duže staze, budući da je zamena displeja jedan od najvećih izdataka pri popravkama, ali ćete i učiniti planeti time što svoj uređaj koristiti najduže što možete.

Šta možemo uraditi po ovom pitanju kao potrošači?

Problem lošeg rukovanja i proizvodnje otpada je problem celog sveta, i u njemu učestvuju proizvođači, kao i potrošači. Ipak, između kompanija i očuvanja životne sredine postoji očigledni sukob interesa - s jedne strane u interesu je da proda što više proizvoda, sa druge strane, to ne ide u prilog očuvanju planete.

Potrošači s druge strane nemaju tu vrstu sukoba - njima je u interesu da svoj uređaj koriste što duže mogu, za novac koji su platili. Zbog toga ne čudi što se sve veći broj kupaca odlučuje za uređaje određenih kineskih proizvođača, u čiju cenu pored punjača i slušalica, ulazi i kvalitetna maskica za telefon.

Razmišljajte ovako - svaki novi uređaj koji kupite, potencijalni je novi otpad, zbog čega je za životnu sredinu jako važno da svoj mobilni telefon koristite što duže možete. Ono što kao potrošač možete da uradite jeste da koristite svoj telefon onoliko dugo koliko je on funkcionalan i koristi nameni zbog kojeg ste ga kupili.

Ukoliko želite da produžite životni vek svog uređaja, poručite zaštitu za mobilni u online prodavnici Maskoteka i sprečite fizička oštećenja svog telefona, tako da služi svojoj nameni još dugo. S druge strane, lepa maskica za telefon može poslužiti da prikrije neka fizička oštećenja i prelome, tako da možete nesmetano uživati u estetici svog telefona.

Planeta ili kompanije - ko više profitira od brige za očuvanje planete?

Pored potrošača, naravno, najveću ulogu u proizvodnji i skladištenju električnog otpada imaju sami proizvođači. Kao što smo pomenuli, Apple i Samsung su još pre nekoliko godina najavili mogućnost početka prodaje svojih uređaja bez osnovne dodatne opreme kao što su punjač i slušalice, što je podiglo prašinu u javnosti. 

S jedne strane, neki zagovornici zelenih pokreta podržali su ovu odluku ukazujući na problem električnog otpada, dok je druga strana sa nevericom prihvatila ovu novost, budući da bi ovako nešto bio zaista presedan u istoriji mobilne industrije. Glavna kritika javnosti odnosila se na oštećenost samih potrošača ovom odlukom.

Za istu cenu proizvoda, sada se uređaj dobija bez propratnih elemenata čija izrada svakako košta. Ideja kompanija je, po njihovim rečima, dodatna motivacija kupaca da koriste slušalice i punjače koje već poseduju sa starih uređaja, dok bi u slučaju kvara dodatna oprema mogla da se kupi po manjoj ceni.

Postavlja se očigledno pitanje - zbog čega su cene uređaja ostale nepromenjene? Da li se na ovaj način zaista smanjuje broj proizvedenih punjača? 

Tehnologija napreduje pa je ponovna upotreba otežana 

Na samom kraju ostaje i možda najočiglednije pitanje - ukoliko su namere kompanija iskrene, zbog čega ne postoji univerzalni punjač za sve modele mobilnih telefona?

Na ovaj način bi se zaista smanjila potreba za punjačima. Ukoliko odlučite da promenite brend telefona, i nakon Samsunga kupite Apple uređaj, moraćete da kupite i nov punjač, ali i slušalice.

Tehnologija napreduje, pa je sada jedna od osnovnih novih poboljšanih performansi i brže punjenje. To znači da u slučaju da posedujete stari Apple punjač od 5 W, nećete moći da uživate u novim performansama IPhone 11 telefona koji obećava brže punjenje, jer će vam za to biti potreban i adekvatan punjač od 18 W koji morate dodatno kupiti.

Sve ovo nas navodi na zaključak da se umesto brige za planetu suočavamo sa još jednim pokušajem ekomanipulacije. Ekomanipulacija je termin koji je na engleskom govornom području poznatiji kao greenwashing, koji služi da opiše kompanije koje koriste brigu o očuvanju životne sredine u svrhu marketinga, odnosno povećavanju sopstvenog profita.

Čuvajte svoje uređajte što duže možete - planeta će vam biti zahvalna

Tehnološki giganti nisu jedine kompanije koje su se poslužile ekomanipulacijom, naprotiv, ovo je rastući trend svuda u svetu. Iz tog razloga ono što je preostalo potrošačima jeste da uvide ove namere i odupru se konzumerističkim tendencijama i često promenljivim trendovima.

Kompanije funkcionišu po principima tržišne ekonomije, te je izlišno govoriti o tome da li one treba da fokusiraju svoje ciljeve ka profitu ili zaštiti životne sredine. Da li kompanije nužno treba da se bave društveno odgovornim radom još jedno je pitanje koje bi zahtevalo dužu diskusiju.

Ipak, ono što jeste činjenica jeste da se potrošači osećaju prevarenim onda kada ne dobijaju punu uslugu za novac koji su platili, baš zbog toga što je i to jedno od pravila poslovanja.

Na potrošačima će u budućnosti ostati da se bore za kvalitetne usluge i proizvode, i transparentnu komunikaciju o njima.

(Autor: Julijana Spasić, avokado.rs)

Video: Anketa Black Friday

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Boban

    18. maj 2021 | 20:32

    Resenje je jednostavno, da svi ne prave skart robu nebi ni bilo toliko otpada, znaci doneti zakon da se zabranjuje proizvodnaj skarta i odmah ce biti manje otpada.... Nekada je bilo kupis neku masinu i traje dozivotno a sad sta traje 1 godinu to se smatra vec kao cudo da se desilo.....

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>