Šta su tačno digitalni tokeni, kako možete u Srbiji da zarađujete na njima i šta vam treba za start?
Digitalni tokeni su regulisani zakonom, a mi želimo da budemo jedan od predvodnika uvođenja tokenizacije kao novog, dodatnog načina za finansiranje poslovanja u Srbiji, kaže sagovornik Telegraf Biznisa
Kada kažemo digitalni novčić, neopravdano uglavnom pomislimo na kripto-valutu. Razlika je međutim, ogromna, naročito kada govorimo o propisima. S druge strane, novi finansijski proizvodi postaju popularniji i u našoj zemlji, pa osim za tokene, počinje interesovanje i za nove načine ulaganja novca.
Jedan od najzanimljivijih startapa Srbije, koji je ujedno i fin tek kompanija, i banke su prepoznale. U razgovoru za Telegaf Biznis Ognjen Kurtić, jedan od osnivača kompanije FInspot, razbija pojedine mitove, ali i govori o značaju digitalne svojine.
Šta je FInspot?
- Startap sa misijom da malim i srednjim preduzećima olakša pristup likvidnosti, uz upotrebu najnovijih tehnologija i inovativnih finansijskih proizvoda. Razvili smo prvu srpsku online faktoring platformu koja firmama omogućava da finansiraju nedospele fakture u rekordnom roku. Pored toga, pripremamo i modul za tokenizaciju koji će fizičkim licima i kompanijama omogućiti da investiraju novac u naš faktoring portfolio - kaže Kurtić.
Kako se bave i razvojem tokena, objašnjava razliku između kripto-valuta i digitalnih tokena - pojmova koji se kod nas često mešaju.
- Osnovna namena kriptovalute je razmena monetarne vrednosti. Kriptovaluta obično ima svoj blokčejn (Bitcoin, Ethereum, ZCash..) I zamišljena je da se koristi kao generalno sredstvo plaćanja. Svoje osobine i attribute kriptovaluta dobija iz pravila koja su upisana u srž blokčejn mreže koja je ispod nje.
Sa druge strane, digitalni tokeni ne moraju da imaju svoju zasebanu blokčejn mrežu već ih može biti više na jednoj (primer su razni tokeni na Ethereum mreži).
Svaki digitalni token definisan je jednim pametnim ugovorom na toj mreži. Oni mogu da predstavljaju razne apstraktne koncepte, od udela u vlasništvu nekretnine, preko dokaza o izvršenom radu, digitalnih pečata originalnosti itd.
Njihove osobine i atributi se određuju pravilima koje njihov tvorac programira u pametni ugovor prilikom njihovog stvaranja.
- Koje su prednosti, a koje mane tokena?
- Tokeni se mogu relativno lako kreirati i izdati, a mogu biti dostupni svakome ko ima mobilni telefon i internet konekciju. Često ćete čuti frazu da demokratizuju investiranje, upravo zbog toga što možete investirati u njih bez prevelikih birokratskih prepreka, uz osnovnu tehničku pismenost i sa iznosima koji ne moraju biti veliki.
Ova tehnologija je i dalje mlada pa je njena najveća mana trenutno to što je ekosistem aplikacija koje je podržavaju (aplikacije za mobilne telefone, novčanici itd) još uvek u razvoju, mada je stanje u odnosu na pre samo nekoliko godina mnogo, mnogo bolje.
- Kako prosečan građanin može da iskoristi token, odnosno, kako može da zaradi na tom osnovu?
- Nakon što otvorite svoj blokčejn novčanik – proces koji može da podrazumeva samo instaliranje obične mobilne aplikacije – možete potražiti izdavaoce tokena koji su vam interesantni za investiranje.
Potrebno je da prođete određenu proceduru online registracije kod izdavaoca, koja može biti različita od slučaja do slučaja, i nakon toga dinarskom uplatom izdavaocu kupite digitalne tokene koji će se naći u vašem blokčejn novčaniku.
Ovi tokeni vam zatim ostvarivati prinos ili vam dati pravo na određen set usluga koje izdavaoc pruža, a sve u zavisnosti od toga na koji način su definisani prilikom kreiranja u zvaničnom dokumentu izdavaoca, takozvanom belom papiru.
- Koje opcije imamo kada je reč o tokenima, kako možemo dalje da ih monetizujemo?
- Sve zavisi od načina na koji je token napravljen, odnosno kako su definisane njegove osobine u pametnom ugovoru na blokčejn mreži i u pratećem belom papiru. Na pimer, ukoliko je trgovina na sekundarnom tržištu dozvoljena, vlasnik može svoje tokene prodati trećim licima i pokušati na taj način da ostvari profit.
Ukoliko tokeni služe za plaćanje određenih usluga u ekosistemu izdavaoca, vlasnik ih može koristiti za plaćanje tih usluga putem interneta. Opcije je mnogo i mogu se značajno razlikovati, jer, kao što smo ranije naveli, tokeni mogu da predstavljaju različite apstraktne koncepte od od udela u vlasništvu nekretnine, preko dokaza o izvršenom radu, digitalnih pečata originalnosti …
- Alternativno investiranje tek se stidljivo razvija u Srbiji, kako vama deluje iz vašeg ugla, i koja je vaša uloga, odnosno vašeg staratapa?
- Da, ono jeste u začetku ali su osnove postavljene a potreba za alternativnim izvorima finansiranja veoma izražena. Već imamo primere kompanija koje svoje biznis modele zasnivaju na tim osnovama. Ulazimo u period primene i verujemo da će se alternativno finansiranje veoma brzo razviti na našem tržištu.
Uloga kompanije Finspot je da bude jedan od predvodnika uvođenja tokenizacije kao novog, dodatnog načina za finansiranje poslovanja.
- Zakon o digitalnoj svojini uglavnom se bavi kripto-valutama, gde je token u svemu tome, i kako kompanije poput vaše zapravo funkcionišu?
- Zakon prepoznaje i digitalne tokene, kao zasebnu kategoriju pored kripto valuta, i oni su potpuno regulisani. Prema zakonu, digitalni token je vrsta digitalne imovine i označava bilo koje nematerijalno imovinsko pravo koje u digitalnoj formi predstavlja jedno ili više drugih imovinskih prava, što može uključivati i pravo korisnika digitalnog tokena da mu budu pružene određene usluge;
Finspot funkcioniše kao i svaka druga kompanija u privredi. Mi smo licencirana faktoring kuća koja svojim klijentima pruža usluge putem interneta, a tokenizacjiu vidimo samo kao još jedan alat koji može da nam pomogne da proširimo svoj portfolio na regionalnom tržitštu.
Bilo koja kompanija koja ima tehnički know-how može da iskoristi tokenizaciju na sličan način, i sebi obezbedi još jedan izvor finansiranja koji nadomešćuje tradicionalne.
- Da li digitalni tokeni podležu odobrenju Komisije za hartije od vrednosti?
- Tako je, komisija je nadležna za odobravanje belog papira digitalnog tokena, dok je za virtuelne valute taj organ Narodna Banka Srbije.
- Imali smo sjajan primer uoči Nove godine crowdfundinga u Beogradu, kada je jedna mala firma skupila 50.000 evra - da li uz pomoć tokena može slično da se postigne, u čemu je razlika u načinu ulaganja?
- Da, tokeni mogu da se koriste i za svrhu crowdfundinga. Razlika u odnosu na postojeće mehanizme je u tome da kompanija može da izda tokene bez finansijskih institucija kao posrednika.
Minimum koji je potreban je da Komisija za hartije od vrednosti odobri beli papir nakon čega kompanija može da ga objavi i pokrene inicijalnu ponudu, gde potencijlani investitori kupuju tokene direktno od kompanije koja ih izdaje.
- Kojim firmama ili biznisima tokeni mogu biti naročito od pomoći?
- Svim kompanijama koje, zbog načina na koje funkcionišu tradicionalni provajderi finansiranja, imaju poteškoće da dođu do kapitala potrebnog za pokretanje ili razvijanje biznisa, kao i kompanijama koje žele da diverzifikuju svoje postojeće izvore finansiranja.
Ukoliko, na primer, imate ideju za inovativan proizvod ali banke ne žele da vas finansiraju jer ste jako mlada kompanija, možete osmisliti token i napisati beli papir kojim ćete privući sredstva od privatnih investitora, fizičkih lica i kompanija, koji veruju u vaš tim, ideju ili proizvod.
Video: Čovek koji je pravio prvi domaći računar za Telegraf: CER 10 bio je početak jedne epohe
(Telegraf Biznis)
Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Nenad
Kupite Cardano ADA
Podelite komentar