• 6
 ≫ 

Vreme čitanja: oko 8 min.

Direktor domaće platforme koja je porasla 2.600 posto nam otkriva: Zašto je Ananas novi regionalni Amazon?

 ≫ 

Vreme čitanja: oko 8 min.

Put nije bio lak, nailazili su na mnogo prepreka, učili iz grešaka, ali i ulagali u napredovanje i znanje, kaže Carević za Telegraf Biznis

  • 6

Ananas platforma je za samo godinu dana postigla ono što su svi mislili da je nemoguće. Od korporativnog startapa postao je veliki onlajn tržni centar u Srbiji. Paket stiže već narednog dana, a trgovci imaju novo mesto za online prodaju.

Uveo je jedinstvene mogućnosti, poput namenskog računa. Sve ovo razlikuje Ananas od drugih online platformi, kaže u intervjuu za Telegraf Biznis, CEO Ananasa Marko Carević. 

Na marginama ovogodišnjeg Kopaonik Biznis foruma, između ostalog, objasnio nam je kada se očekuje profit, ali i zašto ih porede sa Amazonom.

Prema njegovim rečima, broj porudžbina je u svakom kvartalu utrostručen u odnosu na prethodni. Portal je izašao van granica Srbije kupovinom dva portala u Severnom Makedoniji, a u ovoj godini je izlazak na nova tržišta u region.

  • Za vrlo kratko vreme Ananas se pozicionirao kao lider na tržištu Srbije, šta to znači za online trgovinu u Srbiji i koji su vaši dalji planovi kada je regionalna ekspanzija u pitanju?

- Ananas je, ne samo u Srbiji, već regionalno najveći projekat. Cilj je da naša platforma uspostavi pravi marketplace koji trenutno kao koncept nije dovoljno zaživeo u Srbiji. Reč je o potpuno novom modelu gde se čitava ritejl industrija praktično diže online.

Slično je urađeno već u nekim drugim zemljama - čuli smo svi za Amazon, Alegro, Mekardo Libre itd...

Ananas je ekosistem koji je zauzeo poziciju pred kupcima i preuzeo odgovornost za celo iskustvo od pretrage do najbolje cene i najboljih proizvoda pa sve do isporuke na kućnu adresu ili paketomat.

To je nešto što razlikuje Ananas u odnosu na druge, a to će promeniti industriju u Srbiji.

Postoji jako dobra predispozicije sa strane korisnika, veliko je prisustvo mobilnog bankarstva i internet plaćanja karticama. S druge strane, učešće e trgovine u totalnom ritejlu je 7, 8 odsto, što je disproporcionalno, jer bi taj procenat trebalo da bude 25%, što je prosek i u EU.

To se očekuje i ovde, i mislim da će online trgovina u Srbiji tek da doživi ekspaniziju, a stvoriće se novi biznis modeli.

Nastaće kompanije koji će se baviti isključivo integracijom za manje trgovce na marketplace a postojaće i kompanije se baviti edukacijom manjih. Biće agregatora koji će konsolidovati manje ponuđače. Biće i onih koje neće imati svoj magacin, a mi ćemo, kao Ananas, moći za njih da skladištimo tu robu, pakujemo i da ih isporučujemo, dok njihovim prodavnicama ostaje da rade onaj najlepši deo posla.

Na neki način to je revolucija.

Dakle, planovi su jako ambiciozni i želimo što pre da pokažemo da smo regionalni igrač. Već smo uradili akviziciju u Makedoniji, i vrlo uskoro će naš biznis tamo početi da živi. Uporedo gledamo i druga tržišta. Preležali smo puno dečijih bolesti, a sada nam je fokus i na mobilnoj aplikaciji za koju mislim da će biti jedna od najboljih globalno.

Već vidimo da se promenila situacija, zainteresovanost prodavaca za Ananas je sve veća. Imali smo pet, do 10 trgovaca koji su nam se sami prijavljivali mesečeno, a danas imamo 10 trgovaca dnevno.

I sada nam je fokus rast, rast, rast.

  • Kažete i sami da ste prevazišli dosta preduslova, jasno je da su investicije još uvek neophodne, ali kada se oekuje profit?

- Teško je razumeti kad se gleda spolja - međutim, kada se pravi nešto poput Ananasa, pravite sa velikim ubeđenjem da će to biti najveća kompanija u ecommerce. Ukoliko pogledate svetsko tržište, od Amerike, preko Poljske, Nemačke, Indije Kine - to je prostor gde dominiraju dva igrača.

Igra velikih brojeva.

Takođe, to nije jeftino napraviti. Sve što sada radimo radimo sa velikim ubeđenjem da ne samo da ćemo biti jedan od ta dva igrača već i veći. Na primer, imamo magacin koji sa opremom i softverom je napravljen za biznis tri godine unapred.

Broj ljudi koji rade na Ananasu je puno veći nego što bi trebalo da bude za obim biznisa danas. Tako je sa velilikim korportivnih startapima - inicijalno uvek imate velika ulaganja ali to svakako pravdate svojim rastom.

Marko Carević Sve što sada radimo radimo sa velikim ubeđenjem da ne samo da ćemo biti jedan od ta dva igrača već i veći/Foto: Telegraf.rs

Naš rast je prošle godine iznosio 300 odsto kvartal na kvartal, ukupno, 2.600 posto.

Malo je poznato da Amazon 18 godina nije bio profitabilan. Preciznije, u takvom biznisu se gleda da se što pre stigne do trenutka kada biznis model počinje da ima smisla. Trenutni fokus Ananasa jeste na rast i u planu su investicije u ovoj i narednoj godini, a posle toga krećemo sa fokusom na profitabilnost, ona će vrlo brzo posle toga i doći.

  • Delom ste odgovorili na moje sledeće pitanje, a to je da vas najviše porede za Amazonom. Šta to tačno podrazumeva na Balkanu, biznis od nule, sve pod jednim krovom...

Uvek govorim da je Ananas ekosistem, dakle to nije jedan biznis. Već pet različitih, zasada.

Imamo svoj magacin, svoju kurirsku službu, bavićemo se i uslužnim delom posla, odnosno, ponudićemo različite opcije isporuke. Jednostavno, želimo da ubrzamo proces stvaranja novih biznisa i postizanja relevantnosti - kada kupac želi nešto da kupi, da prvo ode na Ananas, a ne na Gugl.

To nije nešto što je maštanje, to je realnost. Želimo da postanemo prva misao klijenata kada je reč o kupovini.

Saobraćaj je 2 miliona ljudi mesečno, to je ozbiljna poseta, a u proseku, ljudi se vraćaju tri puta mesečno. Platforma je prepoznata i kao prostor za oglašavanja trgovaca. Na kraju, planiramo fintek biznis, odnosno, mirkofinansiranja, kao i osiguranja platnih usluga.

Zato nas porede sa Amazonom - zato što smi mi uzeli da uradimo sve od starta.

  • Kako to izgleda u ciframa?

- Prošle godine imali smo 60 zaposlenih, sada imamo više od 200. Imali smo jedno pravno lice, sada imamo pet. Imali nula tržišta, sada smo prisutni na dva. Od o klijenata sad imamo 120.000 klijenata registrovih. Imali smo eksterni IT tim, sada se skoro kompletan IT razvoj radi interno.

Renitali smo magacin od 3.000 kvadrata, sada imamo svoj od 10.000 kvadrata...

Korporativni start-up je jedna posebna kategorija, nije ni startap, a nije ni korporacija. Nemate ograničenja malog startapa, ali zato su očekivanja veća.

  • Ističete da vi preuzimate odgovornost za sve na sajtu od porudžbine do isporuke, odnosno, da odgovorate i za trgovce. Da li će to ostati vaš prioritet?

- Apsolutno, da. Ananas je urađen, knjiški, u smislu, jasno su identifikovani svi problemi internet trgovine u Srbiji. Jedan od njih je isporuka, zbog čega smo uložili u sopstvene procese i njihovu integraciju.

97 odsto isporuka koje idu iz Ananas magacina stižu već narednog radnog dan. To je prepoznalo preko 70 trgovaca koji već sada drže robu kod nas.

Brzina i predvidljivost su ključni. Od Ananasa nikada nećete čuti "kurir je kriv". Vi se požalite nama, a mi to rešavamo za vas.

Ne brinete o povratu novca. Jedini smo uveli namenski račun, gde novac stoji 14 dana koliko je zakonski rok da odustanete od kupvine. Ne zavisite više ni od trgovca, niti od banke. Takođe, kontrolišemo trgovce da ne prodaju polovnu niti faš robu. Uskoro će postojati opcija za ocenjivanje trgovaca što će se uzeti u obzir. Od starta merimo i korisničko iskustvo.

To na kraju i pravi razliku po kojoj je Ananas postao prepoznatljiv.

  • Šta ćemo moći sve da kupujemo, već ima upita i za hranu, a vi ste ranije govorili da će u jednom trenutku "sve moći da se kupi preko Ananasa?

- Tako je. Sada se već 10 trgovaca dnevno prijavljuje. U proseku, tim tempom, zaista će uskoro moći da se kupuje sve.

Otvaramo i nove kategorije. Hrana kao kategorija je drugačija jer zahteva drugačiji lanac isporuke i neophodni su drugačiji procesi zbog čega ne vidimo ralizaciju u kratkoročnom vremenu. Osim hrane sve ostalo ćete moći da nađete na Ananasu.

Vrlo intnzivno širimo tim. U saradnji sa "MTS"-om, Privrednom Komorom Srbije i eCommerce Asocijacija Srbije poktenuuli smo besplatne edukacije "Kliknite s kupcima". Idemo po celoj Srbiji, a do sada je u svakom novom gradu bilo duplo zainteresovanih učesnika.

Da pojasnim, sada više ne morate da se organičite samo na svoj grad. Odjednom, cela Srbija vam je potencijalno tržište. Dodatno, pokušavamo da uključimo i velike prodavce, ali i da uvedemo neke brendove kojih nema u Srbiji.

Marko Foto: Telegraf.rs
  • Velika tema na KBF, već godinama jeste i radna snaga, poznato je da u Ananasu radi dosta stranaca, dosta i na rukovodećim pozicijama, da li imate trenutno izazova?

- Da li postoji podudaranje jedan na jedan za ono što nama treba, ne. Prednost u tom smislu jeste biti deo Delte, jer postoji mogućnost deljenja znanja o obuke. Trenutno, posle dve godine rada možemo da kažemo da imamo iskusne stručnjake, jer su učili od najboljih.

Ja sam takođe došao iz inostranstva nakon sedam godina i poznato mi je takvo domaćinsko ophođenje. Želimo da naučimo i obučemo našu radnu snagu, naše ljude koji onda mogu da nose to zannje dalje. Danas, raditi na ovako velikom inovativnom projektu i naći ljude koji su gladni znanja i voljni da rade je dosta lako.

Da ste me pitali pre godinu dana, bilo bi izazova, sada već naš HR nema hunting, već nam se prijavljuju sjajni potencijali.

  • Kešles je takođe tema diskusije, kako rešiti situaciju u kojoj je ceo proces kupovine online, a na kraju dana kupac plati kešom?

Kada govorimo o plaćanju kešom prilikom isporuke, a to je trenutno dominantno, smanjuje se, ali nedovoljno brzo.

Mislim da nije problem sigurnost. Dešavalo se prilikom online trgovine da nekada nešto ne stigne, ili onaj čuveni primer "naručio iPhone dobio ciglu". Dešavalo se da stigne roba, ali je oštećena u transportu. Nije problem izbora kartica ili keš. Ljudi žele da plaćaju karticama prilikom isporuke, žele da plaćaju karticama u online-u ali samo ukoliko osećaju da su njihovi realni životni problemi rešeni.

Zbog toga podsećam da držimo novac 14 dana na računu i on se automatski vraća ukoliko dođe do povrata robe. Šalimo se zbog toga nekada u Ananasu, da "jedva čekamo da neko vrati robu".

Ne leži problem u plaćanjima nego u realnom korisničkom iskustvu, u garanciji i poverenju u čitav ekosistem.

Trebalo je da dođe neko kao Ananas, da sve aktere tržišta okupi i ukaže da je ovo zajednički posao. Ukoliko jedan u lancu ne ispuni očekivanja, svi imamo lošu percepciju. I to razlikuje Ananas.

  • Top prednosti online trgovine u Srbiji?

- Iz ugla potrošača mislim da je najbitnija transparentnost. I to što je na jednom mestu sve. Druga prednost jeste što je ekosistem integrisan. To znači i da je mnogo brže isporuka, lakši proces za reklamaciju, žalbu.

Dodatna prednost se vidi kada dođe do problema. Marketplejs biće svakako jedna od dominatnijih vidova poslovanja i u Srbiji.

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>