• 0
 ≫ 

Čovek kojem je posao da vam da otkaz: 4 lekcije iz kultnog filma, o tome kako ne treba raditi

 ≫ 

Poslovni zadatak Rajana Bingama bio je da obaveštava ljude, umesto kompanije za koju rade, da su dobili otkaz. Problem je što je on to radio krajnje hladnokrvno...

  • 0
Up in the air Foto: Wikipedia/Paramount Pictures

Film "Up in the air", sa Džordžom Klunijem u glavnoj ulozi, nagrađen je Zlatnim globusom i visoko je ocenjen na čuvenoj IMDB listi, međutim, on je ujedno i najbolji pokazatelj šta se desi kada se čovek pretvori u posao, u negativnom smislu.

Glavni junak filma, Rajan Bingam, stalno je u pokretu, praktično živi u avionu, nema porodicu, a sestru i njenu decu retko viđa. Njegov poslovni zadatak je da obaveštava ljude, umesto kompanije za koju rade, da su dobili otkaz.

Iako bi mnogima ovo bilo najstresnije iskustvo, kao njegovoj novoj, mladoj koleginici, Bingam je odavno ušao u rutinu, i nema nimalo empatije dok saopštava otkaze. Ne brine ga kako će radnici to podneti, niti šta će kasnije biti sa njima: za njega, ovaj posao je igra i praksa.

U filmu je prikazano i to da je jedna od otpuštenih radnica, nakon neprijatnog razgovora, izvršila samoubistvo, kao i to da su uglavnom otkaze dobijali menadžeri u srednjim godinama, što donekle opisuje stanje u američkom društvu.

4 poslovne lekcije kojima nas uči ovaj film:

1) STAVITE SE NA MESTO SVOG KLIJENTA

Ako želite da budete uspešni u poslu, morate da osluškujete potrebe i reči svojih klijenata. U ovom slučaju, Bingam je trebalo da obrati pažnju na reči žene koja se ubila zbog otkaza. Da stvar bude gora, ovo se nije desilo njemu lično, već njegovoj mladoj koleginici koja ga je upozoravala na potencijalni ishod. Ipak, Bingam joj je uporno govorio da ne brine, i da otpuštena radnica ne misli ozbiljno. Nakon nesrećnog ishoda, koleginica Natali je potpuno očajna dala otkaz.

U svemu ovome postoji još jedna problemtika: ne samo da Bingamova HR firma na surov način otpušta radnike, već su razmišljali i kako da smanje troškove poslovanja, budući da su njihovi zaposleni na putu 250 dana u godini, pa je potrebno podmiriti avionske karte, osiguranje, smeštaj. Natali dolazi na ideju da ljude iz kompanija otpuštaju preko video poruka. Ovo definitivno nije način na koji treba da tretirate ljude oko sebe, svoje zaposlene ili klijente.

otkaz, krivac Foto: Pixabay

2) POSAO NIJE SVE ŠTO IMATE

Film "Up in the air" obiluje likovima kojima nedostaje plan B, ali nije reč samo o zaposlenima koji su dobili otkaze, već i o samom Rajanu Bingamu, koje sebe smatra nedodirljivim. Ipak, stvari u njegovom životu se otimaju kontroli kada mu šef saopštava da će posao ubuduće obavljati uz pomoć tehnologije, odnosno da nema više luksuznih putovanja i hotela koji su mu davali status i "vrednost".

Bez žurbe i trčanja niz aerodromske hodnike, on se suočava sa praznin stanom i praznim životom. Da kojim slučajem dobije otkaz, Rajanov čitav život bi se okrenuo naopačke, jer mu samo posao daje smisao. Van toga, on nema prijatelje, partnerku, a retko se pojavljuje i na porodičnim okupljanjima. Poenta je da radite svoj posao s ljubavlju, ali da mu ne dajete primat u životu. Uvek imajte plan B.

3) DIGITALIZACIJA NIJE ZAMENA ZA "ŽIVU REČ"

U današnje vreme, skloni smo da se u svim segmentima okrećemo onlajn komunikaciji, društvenim mrežama i digitalnim "prečicama" za rešavanje brojnih, životnih problema. Ali tehnologija, iako bitna, nije odgovor na sve i ne može da zameni međuljudsku komunikaciju, posebno kada je reč o škakljivim temama. Otpuštanje ljudi nije nešto što se radi preko mejla ili video poruka.

Ljudi koji dobiju otkaz su veoma ranjivi u tom trenutku, pa im vaš racionalni pristup ili hladno obraćanje svakako neće pomoći. Osim što su želeli da smanje troškove, zaposleni angažovani da otpuštaju druge nisu želeli ni da se suoče sa reakcijama očajnih ljudi, odnosno poneli su se kao kukavice, a to je nešto što definitivno ne treba da postanete, ako želite da budete uspešni.

Kina, roboti konobari konobarice Foto: Profimedia/Abaca

4) BEZ LAŽNIH OBEĆANJA, MOLIM

Kada Rajan upita novu koleginicu Natali, šta misli da je njihov posao, ona kaže: fizički i psihički pripremamo "nove nezaposlene" na ono što ih čeka u traženju novog posla. On joj odgovara: To je ono što prodajemo, a ne ono što radimo. Drugim rečima, kompanije ne prave proizvode ili usluge koje je lako prodati, već one koje je lako kupiti. U ovom filmu, Rajan i Natali se fokusiraju na ono što je dobro za kompaniju, a ne za buduće nezaposlene.

Ako pitate bilo kog proizvođača proizvoda za negu, zašto postoji i šta mu je poslovna misija, reći će - pomaganje ženama da bude lepše i zdravije. Međutim, iza svega toga zapravo stoji ideja o boljoj prodaji i većoj zaradi. Dakle, poenta je da klijentima ne obećavate bolju uslugu, već bolji život, tako da oni zaista iskuse pozitivne efekte vašeg rada.

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>