Eksperti otkrivaju: Kako da prepoznate toksično radno okruženje i zaštitite sebe?

  • 0

Psiholog Robert Saton kaže da je maltretiranje najočigledniji znak da se nalazite u toksičnoj radnoj klimi. Ali, to nije ono na čemu je sada fokus. Cilj nam je da naučimo kako da prepoznamo one manje upadljive znake, koji nam na duže staze prave problem i odražavaju se na lični život pojedinca.

Ako se nađete u ovakvoj situaciji, obavezno se zauzmite za sebe, jer će u suprotnom pritisak na vas biti još jači. Psiholozi kažu da i dete treba učiti od malih nogu da ima svoj stav i da brani svoje interese, ali da nikoga ne "čika" bez povoda. Sličan model ponašanja bi trebalo primeniti i na radnom mestu.

U Americi je mobing posebno izražen, pa je i većina studija sprovedena baš tamo. Skoro 1 od 5 zaposlenih u SAD trpi maltretiranje na poslu, i to psihičko, koje može biti fatalno iako u prvi mah ne deluje tako. U ovoj studiji je ispitano 1.000 ljudi.

Međutim, evo zašto toksičnu atmosferu ne stvaraju samo oni koji su glasni, bučni, konfliktni.

1. Kolege bez energije

Oni su možda povučeni, ćute, ne bune se, ali neretko i ne rade mnogo, ne trude se i nisu inovativni. Naše društvo je sklono verovanju da je "problem" samo u onima koji su "agresivni" u priči i nastupu, zahtevni i hiperaktivni, međutim, jednako "toksični" mogu biti one kolege za koje "vi morate da radite", ili su previše spori i lenji, pa šef vama delegira njihove zadatke. Takođe, ako treba menjati neke stvari u kolektivu, na njih slabo možete da računate, jer uglavnom ne žele da izađu iz svoje zone komfora.

2. Ućutkivanje

Ovo ne mora biti uvek primetno, ali se dešava na kompanijskim sastancima kada se ljudi na nižim pozicijama oglase, a viši menažderi ih prekinu i ućutkuju. Ne moraju uvek da imaju razlog za to, već žele da budu dominantni. Sećamo se Mirande Hobs iz serije Seks i grad, koja je u jednoj sceni bila ućutkana na vrlo ružan način, kao jedina žena prisutna na poslovnom skupu. Šef je prekinuo njeno izlaganje, podigavši ruku, dok je sve druge kolege (muškarce) pustio da govore.

Miranda Hobs, Seks i grad Miranda Hobs, advokatica, na poslovnom sastanku/Foto: Print Screen Youtube

3. Firma stalno menja radnike

Ako zaposleni ne ostaju dugo na jednom radnom mestu - to nije dobar znak, i uglavnom više negativno govori o kompaniji, nego o njima samima. Ima slučajeva gde se, na primer, od 30 radnika u timu, promeni njih 25 za dve godine. To nije dobar znak, posebno ako firma dobro posluje i daje visoka primanja. Znači da zaposleni uprkos novčanim beneficijama, nisu našli razlog da ostanu. Nemojte se libiti da pričate sa kolegama, posebno onima koji su u firmi duže od vas; analizirajte njihova razmišljanja i situaciju, i potrudite se da pronađete najbolje rešenje za sebe.

4. Kritikovanje i tračarenje kao "dobar dan"

Svako radno okruženje gde ima mnogo banalne priče, a malo konstruktivnog posla - jeste toksično. Pre ili kasnije, ogovaranje i smicalice na poslu krenuće da utiču i na vaš lični život, odnosno na to kako se osećate svaki dan, posebno kada dolazite na posao. Umesto toga, fokusirajte se na kolege sa kojima imate dobar odnos (makar one bile u manjini) i na svoj posao, jer ste, zapravo, zato i tu. Probajte da se izolujete od toksičnih razgovora, i nemojte se uplitati u njih samo zato jer želite da vas svi prihvate. Osim toga, važno je da komunikacija na poslu bude jasna i transparentna.

Video: Veza na poslu koja ne mora da bude opasna po vas... Naprotiv!

(Telegraf Biznis)

Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>