• 1

5 malih trikova za manje stresa na poslu: Japanci veruju u biljke, Amerikanci u vežbe

Japanska studija potvrdila: Zaposleni koji su radili uz malu biljku na svom kancelarijskom stolu, na kraju jednomesečnog eksperimenta imali su niži nivo stresa

  • 1
Posao, kancelarija

Foto: unsplash.com

Stres nam je vremenom postao "svaka druga reč", i često ga vezujemo za posao, odnosno radno okruženje. Šta god da je razlog vašeg nezadovoljstva: kolege, menadžment, plata ili zadaci koje obavljate, stručnjaci predlažu 5 malih trikova koji koštaju malo, ali znače mnogo, kada je reč o vašem mentalnom zdravlju.

"The American Institute of Stress" objavio je najnoviju analizu koja kaže da 40 odsto radnika kaže da ima stresan posao, a za više od polovine ovih zaposlenih - na lestvici stresa on zauzima prvo mesto. Čak 75 procenata je uvereno da su mlađe generacije podložnije stresu na poslu, nego prethodne, a skoro trećina oseća ekstremnu anksioznost.

Iako ovi podaci svedoče o SAD, situacija nije značajno bolja ni kod nas, odnosno u Evropi. Ljudi se svakodnevno suočavaju s brojnim izazovima, brzim tempom života, žongliranjem između porodice i karijere, pa nas je sve to navelo da istražimo šta vam može, barem ublažiti stres, dok ste na poslu.

Mala, zelena biljka

U Japanu, od 63 ispitanika koji rade u kancelariji, puno radno vreme, zatraženo je da kad god osete premor i stres - ustanu i zaliju svoju biljku koja im stoji na stolu. Najčešće je to bila biljka kokedama. Eksperiment je trajao 4 nedelje, tokom kojih je zaposlenim ispitanicima meren puls (kao dobar indikator stresa) pre i posle gledanja u biljku. Na kraju, kod oko 27 odsto učesnika je primećen usporeniji puls.

Gledanje u biljku predstavlja zdravu i konstruktivnu distrakciju od posla i zadataka, tvrde autori studije. Jedno drugo istraživanje pokazuje da zelenilo u radnom prostoru doprinosu boljim kognitivnim funkcijama. Postoje i dokazi da ovaj "trik protiv stresa" za 15 odsto povećava produktivnost, a svakako je preporuka da što više slobodnog vremena provodite u prirodi.

Izvor života

Možda vam deluje banalno, ali dokazano je da često ispijanje vode utiče na smanjenje stresa. Kada je kortisol, hormon stresa, u optimalnom nivou hidratacije - vaše raspoloženje je automatski bolje. Slično je i kada ste bolesni, zar ne? Preporuka je da pijete što više tečnosti, kako bi se vaš organizam oporavio. Srećom, danas mnogi poslovni prostori imaju vodomate, tako da ćete "naterati" sebe da češće pijete vodu, ali i protegnete noge.

Psiholozi kažu da je reč o začaranom krugu: dehidratacija uzrokuje stres, baš kao što i stres uzrokuje dehidrataciju. Sve to zajedno može dovesti do glavobolje, smetnji srca, zamora.

biznis sajt, business, izgradnja, gradilište, projektovanje, more, voda, laptop, biznismen

Foto-ilustracija: Shutterstock

Telefon na stranu

Ako radite u kancelariji, za kompjuterom, onda znate koliko naporno može biti gledanje u monitor 8 sati dnevno, pa i duže. Najmanje što vam treba je da na pauzama gledate u telefon, s još manjim ekranom. Osim što dodatno zamarate oči i glavu, sa bezbroj informacija, na ovaj način se i otuđujete od kolega. Ako odete na pauzu za ručak sami - ostavite telefon u kancelariji i uživajte u jelu, a ako imate društvo - iskoristite tih pola sata za priču "oči u oči".

Istraživanja kažu da u proseku 150 puta dnevno pogledamo u telefon, na to dodajte društvene mreže koje mahnito prelistavamo tražeći nove vesti, pa će vam onda biti jasno zašto smo pod stresom. Sve manje mladih se oseća prijatno na poslu, a sve više ima problem u odnosima s kolegama, što je svakako jedan od "okidača" za stres.

Kafa ili superhrana? Oba!

Postoje mišljenja da je kafa nezdravo piće, ali većinski broj zaposlenih jednostavno ne može da zamisli dan bez nje - i ne, ne mora da je se odriče. Prosečni kancelarijski radnik popije oko 1.000 šoljica kafe godišnje, odnosno prosečni zaposleni konzumira 4 šoljice kafe dnevno. Ovo svakako nije dobra ideja, iz više razloga, ali onda kada osetite premor ili vam treba pauza - mala doza kofeina ne može da škodi.

Sa druge strane, sve više zaposlenih, naročito onih kojima je posao vezan za kancelariju, okreće se zdravijim životnim navikama. Konačno shvataju da im dugo sedenje, brza hrana i duge pauze između obroka ne donose ništa dobro, pa se okreću zdravim namirnicama: naš predlog je da na radnom stolu uvek držite činijicu sa koštunjavim voćem. Koliko puta vam se desilo da, okupirani poslom, zanemarite glad? Upravo taj osećaj, takođe pokreće stres i umor.

1, 2, 3...

Kao što smo već rekli, odmor od kancelarijskog posla nije gledanje u telefon, tipkanje poruka i "prečešljavanje" društvenih mreža. Ovo vreme iskoristite da provežbate: nekoliko efikasnih pokreta glavom ili ramenima mogu napraviti značajnu razliku, kao i šetnja.

Ako ste u mogućnosti, izađite na svež vazduh barem 2-3 puta u toku dana, po 5 minuta. Nedostatak kiseonika i te kako povećava nivo stresa. Ili barem blagovremeno luftirajte prostor u kojem radite. Amerikanci kažu da nemaju vremena za trening, a neke firme čak plaćaju zaposleneda rade vežbe na poslu 30 minuta, kako bi bili produktivniji.

(B.Đ.)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Pravednik

    Ja se najbolje oslobađam od stresa kao čika Nikola u "Anđelima"....

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke