• 1

Ovo su poslovi na koje se treba kladiti u Srbiji i veštine koje će izučavati biznis škole

, Telegraf Biznis

Kod nas još uvek postoji značajan deo rukovodilaca u svim sektorima koji misle da im usavršavanje i ne treba, prvo to da rešimo pa ćemo o modelima poslovanja, kaže naš sagovornik

  • 1
Inovativno kreativno učenje upalila se upaljena sijalica

Foto-ilustracija: Shutterstock

Pandemija je promenila način funkcionisanja preduzeća i ljudi. Iznedrila je neke nove industrije i zanimanja, dok je ugasila neke druge. I zanimanja su morala da se prilagode, a samim tim i naše veštine kao radnika.

Te nove veštine će izučavati u narednom periodu, a mnogi edukativni programi će morati da se prilagode - kako tradicionalni fakulteti, tako i popularne biznis škole.

Šta će biznis škole da izučavaju?

A da li će te promene biti drastične i šta mogu da očekuju oni koji tek razmišljaju o poslovanju - da li će biti novih modela?

- Priča o promenama je priča o poslovanju uopšte, sve se konstantno menja, tako je bilo i biće. Ne bih tome pridavao posebno veliku pažnju jer u aspektima poslovnog obrazovanja Srbija i region su i dalje na bazičnim osnovama. Kod nas još uvek postoji značajan deo rukovodilaca u svim sektorima koji misle da im usavršavanje i ne treba, prvo to da rešimo pa ćemo o modelima poslovanja.

Naravno, te promene poslovanja se u ovom trenutku odnose pre svega na neki vid digitalizacije poslovanja: online obuke, snimljeni tutorijali, gejmifikacija, kompletni višemesečni kursevi itd.

Mi u MŠM smo na vreme razumeli u kom pravcu to ide i prešli na tzv. hibridni model tj. sva uživo predavanja, obuke, radionice i forumi se snimaju i emituju u realnom vremenu uz upotrebu neophodnih alata i softvera u koje smo dosta investirali prošle godine, što nije bilo lako - kaže za Telegraf Biznis Bojan Balaž, rukovodilac marketinga i prodaje MŠM (Mokrogorske škole menažmenta).

  • Kakvo je vaše iskustvo, šta je korona pokazala?

- Meni je od početka bilo jasno da su "ostani kod kuće" i "vebinar"’ strategije bile duboko pogrešne i nisam se libio da o tome javno govorim i pišem. Neke kolege iz poslovne zajednice su me zbog toga i kritikovale, međutim vrlo brzo se ispostavilo da sam bio u pravu.

Otkriću vam veliku a jednostavno istinu: vebinari su dobri, ljudi su bolji!

Živ kontakt i živu reč, mimiku, gestikulaciju, razmenu iskustva na kafe pauzi i dr. ne može ništa da zameni niti će ikada moći, sve drugo je čista ideologija.

Digitalizacija treba da bude pre svega alat za lakše i brže poslovanje a ne način i smisao postojanja neke kompanije, makar je ja tako doživljavam. Da su ljudi bolji od vebinara videli smo i prošle godine kad smo održali dva poslovna događaja uživo odmah nakon vanrednog stanja i u tome bili prvi u regionu. Naravno vodili smo računa o epidemiološkim merama i sve je prošlo u najboljem mogućem redu.

Ta hrabrost je prepoznata i podržana od poslovne zajednice pa je ovogodišnji Prolećni Vivaldi forum tokom dva dana posetilo uživo oko 300 učesnika i to najvažnjih poslovnih ljudi u Srbiji. Svi oni su bili jednoglasni u utisku da su uživo poslovni događaji i obuke nezamenljivi.

  • Da li je sada potrebno fokusirati se na neke nove veštine kada je reč o edukaciji budućih poslovnih ljudi, i šta to podrazumeva?

- Nova znanja i veštine uvek moraju da budu u fokusu poslovnih ljudi, to je koncept celoživotnog učenja koji je u osnovi postojanja Mokrogorske škole menadžmenta od njenog osnivanja do danas.

Nova (a u stvari stara) znanja koja su neophodna se tiču pre svega razvoja i razumevanja šire slike a pre svih misije, tj. svrhe postojanja koja mora da bude šira od pukog sticanja profita. Niko od nas se ne budi ujutro i ne odlazi na posao sa idejom koliku će tog dana EBITDA da ostvari vlasnicima, zato kompanije treba da budu generatori misija a zaposleni da se za njih vezuju u skladu sa sopstvenim uverenjima.

Bojan Balaž

Foto: Privatna arhiva

Na to se onda nadovezuje druga važna tema u sadašnjosti a još više budućnosti a to je održivost poslovanja (održivi razvoj, cirkularna ekonomija i sl.), tj. kako poslovanje kompanije utiče na zdravlje ljudi, međuljudske odnose, životnu okolinu pa i celu planetu na kojoj živimo.

Na kraju da bi u moru novih ideja, pojava, procesa, narativa i ideologija, svaki čovek a posebno rukovodilac mogao da izabere one koje mogu da unaprede biznis, mora pre svega da razvije veštinu kritičkog razmišljanja i donošenja odluka na osnovu toga.

Dakle fokus bih stavio na:

Svrha – Mission

Šira slika – Big picture thinking

Kritičko razmišljanje - Critical thinking

  • Da li si primetio neki trend - koji poslovi će biti traženi i važni?

- IT poslovi svakako imaju primat to je bez svake sumnje, dobro su plaćeni i postoji konstantna potreba za njima, e sad da li svi treba da nagrnemo u IT nisam siguran, ta životinja će u jednom trenutku sama sebe pojesti i broj radnih mesta će i u toj oblasti biti smanjen, po sistemu što Srbin hoće da radi za dinar neko drugi hoće za pola dinara.

Ja bih se kladio na poslove koje uključuju emociju, bliski kontakt i razvijanje odnosa, tu mašine i algoritmi neće skoro prestići ljude. Jedan od uspešnijih preduzetnika iz Srbije mlađe generacije Branko Babić, osnivač Phiacademy je proširio posao po celom svetu ne zbog digitalizacije (koja je pomogla) već zbog činjenice da prodaje ideju da će lepota spasiti svet.

Složićete se da to bolje zvuči od outsourcing-a programera za logistiku kamiona u Severnoj Karolini.

  • Šta najviše vas pitaju, iz kojih oblasti je vašim polaznicima potrebno znanje?

- Bazična menadžment znanja i veštine su i dalje dominantna i na njima istrajavamo, dakle: menadžment, strategija, marketing, finansije i liderstvo. Pored ovih značajan deo naših programa i obuka je posvećen tzv. mekim veštinama a pre svega komunikaciji i timskoj saradnji.

Praktično nema kompanije kojoj ta vrsta obuke nije potrebna i sa većinom naših partnera je realizujemo. Ono što je inovacija u našem a rekao bih i regionalnom poslovnom obrazovanju je program namenjen preduzetnicima i rukovodiocima malih i srednjih preduzeća. Taj program smo kreirali početkom prošle godine pod nazivom Bolji biznis a ove godine krećemo sa 6 različitih usmerenja: porodični i mali biznisi, poljoprivreda, sport, kreativne industrije, prodaja i ljudski resursi. Dakle, da se vratim na početak razgovora i prvo pitanje, MŠM uvek pažljivo osluškuje potrebe privrede i tržišta, inovira i menja se ali na svrsishodan način.

Video: Britanski preduzetnik ostvario san:Unity 22 odvojio se od matične stanice i nezavisno leteo u svemir

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Nemanja

    Umesto da se ove veštine uče u osnovnim školama, uče se veštine neophodne da bi deca kad porastu radila isključivo za drugog.

    0
    0

    Podelite komentar

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke