Bio je na putu da postane kralj hotela: Danas mu je biznis stao i napravio je zbrku tešku 2 mlrd $
Pre samo nekoliko meseci indijski preduzetnik Riteš Agarval bio je na putu da postane "svetski kralj hotela". Danas, njegova kompanija stopirala je rad. Putovanja su stala, hotelske sobe su prazne, a gubici rastu. Ali postoji još jedan problem: Son je napravio neobičan potez kada ga je podržao i sada bi njegova uloga od dve milijarde dolara mogla prerasti u veliku zbrku za SoftBank
Pre samo devet meseci, Masajoši Son javno je proglasio Riteša Agarvala jednim od zvezdanih preduzetnika koga je i podržala njegova SoftBank Group Corp.
Japanski milijarder se hvalio da je Agarwal’s Oyo Hotels & Homes spreman da prestigne najveće hotelske lance na svetu samo nekoliko godina nakon što je osnovan.
- Iako deluje nezamislivo. Sa 25 godina, on će biti svetski kralj hotela - govorio je Son.
Danas, Oyo zamrzava operacije širom sveta i bori se za hiljade zaposlenih u nadi da će posao da preživi korona virus, odnosno njegove posledice. Putovanja su stala, a hotelske sobe ostale su prazne, dok se gubici gomilaju.
Oyo rizikuje da se pretvori u još jedan problem startapa za SoftBank i Sona. SoftBank se kladio na njega, i rezervisao profit od rastuće procene i možda će sada biti primoran da preuzme gubitke od investicije. Startap je prošle godine bio procenjen na 10 milijardi dolara, što je jedan od najvećih u portfelju SoftBank-a.
Sada, situacija u Oyo bi mogla da napravi pravi haos.
Na krajnje neobičan potez odlučio se Agarval, koji sada ima 26 godina, pozajmio je dve milijarde dolara za kupovinu akcija u sopstvenoj kompaniji, a Son je lično garantovao kredite finansijskih institucija, uključujući Mizuho Financial Group. Banke sada mogu zatražiti garancije ukoliko procena počne da pada, i dvojica muškaraca mogu se suočiti sa ličnim gubicima.
- Agarval bi mogao biti u velikom problemu - rekao je Džastin Tang, šef azijskog istraživanja u United First Partnersu.
Niko od njih nije želeo da komentariše sadašnju situaciju. Akcije SoftBanka su danas pale za 3,4%, što je od početka godine 12%.
Kako je sve počelo?
Agarval je izgradio hotel od pet milijardi dolara za pet godina. Svojim zaposlenima je rekao prošle nedelje da će se truditi da im sačuva posao.
Oyo ima više milijardi dolara u kešu u banci, veruje se da će deo otići za održivost u naredne dve godine.
Agarval je osnovao Oyo sa 19 godina, kao veb stranicu za rezervaciju i počeo da sarađuje sa malim hotelijerima na usluzi, dizajnu i standardizovanim dodacima poput posteljine i toaletnih potrepština kako bi privukao još putnika. Uzimao je tada 25 odsto za sebe.
Koncept je brzo postao hit u Indiji. Brzo se širilo i dalje.
Očaran idejom i Agarvalom, Son je investirao 2015, dve godine nakon osnivanja. Kasnije, kada je SoftBank osnovala svoj Fond za podršku u iznosu od 100 milijardi dolara, Son je ohrabrio Agarvala da sanja više. Uložio je oko 1,5 milijardi dolara u kompaniju i predložio mladom osnivaču da izazove najveće svetske hotelske operatere.
To bi, između ostalog značilo nadmašiti Merlot, osnovan 1927. godine.
Poslovni model koji je tako dobro funkcionisao u Indiji, međutim nije se baš tako lako uklopio na tržišta poput SAD i Evrope, sa odavno osnovanim hotelskim lancima. Ipak, Agarval je napredovao u inostranstvu, ubrzano gradeći timove širom sveta i kupujući nekoliko nekretnina, uključujući Hooters Casino Hotel u Las Vegasu.
Agresivna ekspanzija međutim, stala je kada je korona virus zaustavio većinu putovanja, najpre u Kinu, a potom Evropu, SAD i ostatak Azije, uključujući Indiju.
Jedan od načina na koji je Oyo regrutovao vlasnike hotela bilo je garantovanje minimalnog iznosa prihoda, u osnovi, računajući da će njegov sistem onlajn kupovine i robna marka privući dovoljno poslova da ubrzaju prodaju. Umesto toga, prihod je opadao i Oyo je ionako morao da plaća vlasnicima hotela.
Za Sona, Oyo sada znači još jedan potencijalni udarac reputaciji.
Godinama se japanski milijarder mogao osloniti na svoju profitabilnu operaciju za stabilnost i steći status "maga" u rizičnom kapitalu, uz nekoliko ogromnih hitova poput Alibabe ili Jahua.
Ali Son je sada stavio svoju reputaciju u svoje startap opklade. U Igri su milijarde i rivali iz Silicijumske doline. Iako je WeWork do sada bio najprofitabilniji korak, Brandless se zatvorio, Zume Pizza je skratila posao, a OneWeb je upravo podneo zahtev za bankrot.
To se i te kako odražva na zaradu SoftBank. Oyo je doprineo tim očiglednim rezultatima.
- Moraće da preispitaju Oyo nakon takve krize - rekla je Meresina Forrestera, analitičarka na tržištu kapitala.
Video: Najava pomoći ugostiteljima i hotelijerima uliva optimizam
(Telegraf Biznis)
Video: Aleksandar Đorđević o saradnji sa Privrednom komorom Srbije
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.