Prošao je Crni petak, a ovo su sledeća dva datuma velikih sniženja u Srbiji: Kako da vas ne prevare?
Svedoci smo kako je protekao petak - kolaps je reč koja ga najbolje opisuje. Ukoliko niste ništa kupovali, išli ste bar da vidite šta se nudi na sniženju i da li su popusti zaista toliki.
Međutim, postoji nekoliko pravila kojih bi trebalo trgovci da se pridržavaju, a vi pazite da vas ne prevare. Na primer, nije isto napisati "sniženje" i "rasprodaja", a donosimo vam i trikove kako vi njima da "dolijate".
O tome je za Telegraf Biznis govorio Marko Dragić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.
- Kada su, osim Crnog petka, velika sniženja, a koja su počela da se "jure" i u Srbiji? I koje datume da pratimo?
- Imamo četiri važna datuma, a odnosi se na dva godišnja doba. Za decembar i januar koji nam dolaze, bitna su dva datuma, a u kratkom su vremenskom razmaku i oni ujedno označavaju početak zimskog sezonskog sniženja.
Po novom Zakonu o trgovini koji je stupio na snagu 30. jula ove godine, predviđeno je da se sezonska sniženja započinju 25. decembra i 10. januara i 1. i 15. jula, i da najviše mogu da traju do 60 dana. Takođe, u novim Zakonu je ograničeno trajanje akcijske prodaje najduže trideset jedan dan od dana početka akcije.
- Šta je onda "rasprodaja"?
- Termin rasprodaja se može koristiti jedino u slučaju kada trgovac zatvara prodavnicu ili kada prestaje da se bavi tom delatnošću.
- Kada su, po običaju, "najjača" sniženja?
- Ni termin sniženje ne može da se koristi van perioda koji je definisan zakonom. Može samo da se koristi akcijska ponuda. Akcijske cene, s druge strane, su najviše zastupljene u marketima kada predstoji neki bitan datum/događaj ( slave, Bozić, Nova godina, itd).
- Šta je najbolje kupovati na sniženjima?
- Nezahvalno je govoriti u nečije ime šta je najbolje kupovati na sniženjima, svakako da je preporuka da se kupuje nešto što je neophodno u tom trenutku, jer kupovati nešto samo zato što je na “sniženju” je zaista suludo, i svakako dodatni nepotrebni trošak, ako smo zaista sigurni da nam taj proizvod nije potreban u datom trenutku.
- Šta bi trebalo izbegavati, koje proizvode?
- Kada su u pitanju marketi, svakako treba kupovati proverenu robu. Ne treba kupovati robu sumnjivog porekla ili kvaliteta, takođe roba pri isteku roka trajanja je za izbegavanje.
Ali, treba imati na umu i finansijsku situaciju većine stanovništva gde većina gleda što jeftinije da prođe, dok ne gleda kvalitet.
- Šta je najbolje kupovati vremenski, odnosno periodično?
- Preporuka je da se kupuju proizvodi/ roba koja je potrebna u tom trenutku, jer nepotrebno je kupovati nešto što ćemo da “skladištimo” jer postoji mogućnost isteka roka, kvarenja proizvoda zbog neadekvatnog čuvanja.
Dok se za periodičnu kupovinu preporučuju proizvodi koju su vremenski dugotrajniji i nepodležni zahtevnijem čuvanju ( kućna hemija)
- Koje su nepopularne prakse koje trgovci koriste tokom sniženja, a koje mogu da nas prevare?
- Kada su u pitanju sniženja ili akcijske cene, trgovci se veoma često koriste metodom da cene podignu pre samog sniženje, a kada počne sezonsko sniženje vrate prvobitne cene i na taj način varaju potrošače.
Ovake i/ili slične slučajeve treba da sankcionište tržišna inpekcija prekršajem, tako što će izvršiti kontrolu nad poslovnim knjigama trgovca i utvrditi u kom periodu je promenjena cena.
- Na šta potrošači posebno treba da obrate pažnju?
- Prilikom odabira proizvda pogledati rok trajanja kada je u pitanju prehrana.
Kada je reč o odeći, proveriti kvalitet proizvoda tj. deklaraciju, da li je jedna cena na rafu a druga na kasi, da li je načnačeno sneženje zaista u visini popusta koji je definisan.
- Kako da prijavimo trgovce? I koje sankcije mogu za njih da se očekuju?
- Kada potrošač sumnja u kvalitet prehrambenog proizvoda potrebno je da uputi prigovor nadležnoj inspekciji u zavisnosti kog pokrela je proizvod (sanitarna, poljoprivredna, itd). Kada su u pitanju cene, deklaracije, visine popusta, kada potrošač primeti bilo kakav propust trgovca, slučaj može prijaviti nadležnoj tržišnoj inspekciji koja može da kazni trgovca novčano u vidu prekršajnog naloga.
- Šta ako tokom predstojećih sniženja vidimo letnju robu? Da li ona sme sada da se nađe tu?
- Kada su u pitanju sezonska sniženja moraju se primenjivati u poštovati rokovi koji su predviđeni Zakonom o trgovini. Kada je u pitanju zimsko sniženje u tom periodu su na sniženju samo zimska roba, dok kada je letnje sniženje onda samo letnja.
- Da li dani sniženja iziskuju dodatno angažovanje radnika, da li se plaćaju prekovremeni sati, da li vam se neko žalio?
- Kao Nacionalna organizacija potrošača nemamo saznanja niti informacija da se angažuju dodatna lica.
U Srbiji je svakako problem radna snaga, tj. mali broj angažovanih ljudi gde nekada i tri radna mesta pokriva jedna osoba, jer je svakako poslodavcu na prvom mestu manja radna snaga (brojčano), a veća zarada.
Kako se u Srbiji definiše akcija, sniženje i rasprodaja?
U Srbiji, oglašavanje prodaje pod nazivom "Crni petak" spada u akcijsku prodaju po Zakonu o trgovini i trgovci su u obavezi su da se pridržavaju zakonskih odredbi koje zabranjuju prividno sniženje cene robe.
- Zabranjeno je neistinito prikazivanje ranije cene i neistinito prikazivanje obima sniženja. Takođe, ukoliko akcijska prodaja traje duže od tri dana, trgovac je dužan da istakne sniženu i prethodnu cenu, a za akcije koje traju kraće od tri dana, trgovac je dužan da istakne jasno određenje procenta sniženja. Oglašavanje ponude po ceni pre sniženja ne sme biti u zanemarljivo kratkom periodu, a što se tiče obima sniženja cena, najveći procenat sniženja može da se navede ukoliko se odnosi na najmanje jednu petinu robe u asortimanu u okviru prodajnog mesta na koji se prodajni podsticaj odnosi - rekli su za Telegraf Biznis iz Sektora tržišne inspekcije pri Ministarstvu trgovine.
Ako na primer, kao što stoji u najavi da će cene biti i do 80% niže, trgovac oglasi ,"sniženje do 80%" onda po Zakonu o trgovini mora postojati najmanje jedna petina robe u asortimanu trgovca u prodajnom objektu sa cenom sniženom 80%.
Sektor tržišne inspekcije svake godine redovno organizuje kontrole prodajnih podsticaja u skladu sa godišnjim planom inspekcijskog nadzora. Кontrola prodajnih podsticaja obuhvata oglašavanje i nuđenje robe sa sniženom cenom u okviru sezonskih sniženja i akcijske prodaje.
- S obzirom na to da je novi Zakon o trgovini skoro stupio na snagu, sada je u toku preventivno delovanje tržišne inspekcije koje je usmereno na edukaciju trgovaca u pogledu zakonskih obaveza u delu prodajnih podsticaja. Preventivno delovanje propisano je odredbama Zakona o inspekcijskom nadzoru i Sektor tržišne inspekcije je u obavezi da ih sprovede iz delokruga svoje nadležnosti, a naročito onda kada se donese novi zakon -
Video: Ludilo crnog petka: Otela detetu proizvod, a onda ju je dohvatila njegova majka
(Vesna Bjelić)
Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Rastko
Lopovima svaki dan crni petak oni samo otvore vrata i uzmu pare a roba ih ne zanima.
Podelite komentar
Edin Gačić
Misle trgovci da se zakopčavamo na leđa.😏
Podelite komentar
E ovako
Maa, sve je laž....Samo pusta laž....😂
Podelite komentar