• 9
 ≫ 

Kasno je kad shvatite da je umesto telefona stigla cepanica: 5 načina da uhvatite trgovca prevaranta

 ≫ 

Dešava se da kupac preuzima paket od kurira, shvata da to nije ono što je poručio, a onda kada pokuša da pozove trgovca i reklamira robu, broj je blokiran. Trgovac može da ostane na istom profilu, ali promeni ime ili doda jedno slovo, kako bi mogao da nastavi posao

  • 9
ekonomija biznis osiguranje

Foto: Shutterstock

Iako mnogi kupuju preko Instagrama i Fejsbuka, dok god nema razloga za pritužbe, retko koji potrošač se zapita da li robu poručuje od registrovanog prodavca.

Broj građana koji su se žalili na prodavce sa društvenih mreža i to prijavili Udruženju potrošača Vojvodine i Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) svakodnevno raste. Zbog toga je i objavljena crna lista trgovaca - spisak više od 150 naloga za koji nisu ispoštovali neku od zakonskih odredbi o internet trgovini.

Dodatni problem je što u slučaju onlajn kupovine robe od fizičkih lica pojedine odredbe Zakona o zaštiti potrošača nisu primenjive i organizacije nisu u mogućnosti da postupaju, niti da pruže adekvatne pravne savete - zbog čega je i važno informisati se upravo zbog odredbi gde taj zakon može da štiti. 

Kako onda da prepoznate prevaranta i da se zaštite?

 

Potrošači ne znaju često kako se proverava prodavac. Nisu sigurni ni da li kao kupci kupuju od registrovanog pravnog lica.

- Zakon prepoznaje trgovca kao registrovano pravno lice a potrošača kao fizičko lice. Kupovinom putem društvenih mreža, najbitnije je da se potrošač informiše da li trgovac posluje u skladu sa Zakonom o elektronskoj trgovini, da li ima istaknut PIB, matični broj, sedište, odgovorno lice. Ako trgovac poštuje odredbe ovog Zakona u tom slučaju se radi od registrovanom trgovcu i u tom slučaju ukoliko dođe do nesaobraznosti proizvoda potrošač je zaštićen i svoja prava može da ostvaruje u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača - kaže za Telegraf Biznis Marko Dragić, pravni savetnik pri NOPS.

Marko Dragić, pravnik NOPS

Marko Dragić/Foto: Privatna arhiva/Ustupljen materijal

S druge strane, ukoliko trgovac nije registrovan i nema istaknute odredbe Zakona o elektronskoj trgovini, u tom slučaju u pitanju je kupovina od fizičkog lica, i nema primene Zakona, to je kupovina na sopstvenu odgovornost, upozorava naš sagovornik.

- U slučaju eventualne nesaobraznosti proizvoda potrošač nije zaštićen Zakonom, već može samo da tuzi trgovaca putem privatne tužbe - kaže nam Dragić.

Naš sagovornik ukazuje da je poslovanje neregistrovanih trgovaca, jedan od probama koje država mora u što kraćem roku da rešava.

- Na taj način je država oštećena na milione dinara na ime poreza, trebalo bi da se više da se aktiviraju tržišna i poreska inspekcija, ukoliko ni ti kapaciteti nisu dovoljni, proširiti ovlašćenja Udruženjima potrošača - dodaje.

Kolike su kazne za neregistrovane trgovce?

 

Kada se prevaratni "uhvate", neregistrovanim trgovcima trajno oduzima roba i zabranjuje dalji rad, a oni koji žele da nastave da rade moraju prvo da se upišu u registar Agencije za privredne registre.

Podnosi se zahtev za pokretanje prekršajnog postupka za koji je propisana kazna od 50.000 do 500.000 dinara za fizičko lice.

I da ponovimo još jednom: trgovac koji svoju prodaju vrši putem interneta, u obavezi je da na vidnom i dostupnom mestu naznači: Poslovno ime, adresu sedišta, kontakt podatke, matični broj (MB), poreski identifikacioni broj (PIB), detaljne podatke o ceni proizvoda, koji uključuju i troškove dostave i ostale manipulativne troškove.

Video: Zavirite u hram vina: Služe vas roboti somelijeri dok vam preporučuju vino po vašem raspoloženju

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Grile

    21. jun 2021 | 15:29

    Upravo sam dobio prazan paket unutra su bile stare dukserice umesto onoga sto sam ja narucio.Vrednost paketa je bila 15000 dinara plus postarina 1100 dinara.Po otvaranju paketa odlazim u policiju i prijavljujem prevaru,policija pravi zapisnik i izdaje mi potvrdu sa kojom odlazim u postu koja mi vraca uplaceni novac.

  • VLADA 011

    21. jun 2021 | 20:14

    Kada bi kurirske sluzbe ili posta dozvolili da se paket otvori i kupac proveri sta je u paketu bilo bi onda prevare svedene na nulu. Kupac bi bio duzan samo da plati postarinu dostavljacu.

  • Vara

    21. jun 2021 | 18:55

    Koliko znam zakon 2o zastiti potrosaca je stupio na snagu i kaze da prilikom preuzimanja paketa imate obavezu i pravo pregedate isti.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>