Počinje Black Friday: Kako je nastala šoping manija i šta trgovci u Srbiji danas moraju da poštuju
Stotine čekaju u redovima da se otvore prodavnice, kolone su sve duže kako se bliži početak radnog vremena kada će se vrata tržnih centara otvoriti – počinje Crni petak, sezona lova na popuste. Trgovci i zaštitnici potrošača mole da se poštuju epidemiološke mere. Mnoge države, među kojima i naša, donele se propise i mere koje ograničavaju broj kupaca u prodavnicama, kao i obavezno nošenje maski.
Crni petak se obeležava posle Dana zahvalnosti, a tradicija je nastala tokom 60-tih godina 20. veka u Sjedinjenim Američkim Državama, da bi se decenijama kasnije proširila na veći deo planete.
Prema analizi i projekcijama kompanije Adobe, u SAD se očekuje da će se popusti kretati u proseku između 5 i 25 odsto. Slične procene najavljuju i za Evropu.
Ranijih godina u Srbjiji sniženja su išla i do 70 odsto. Ove godine imamo i takve najave, ali je mnogo više onih koji nam obećavaju one do od 30 i 40 odsto. Popuste uveliko najavljuju prodavnice tehničke robe, sportske opreme, odeće... Tržni centri imaju i svoje akcije, ali sve je to do maksimum 50 odsto.
Imajući u vidu i uobičajenu praksu da trgovci pred popust neretko podignu cene, budite oprezni i razmislite da li vam i šta zaista treba.
Šta je Crni petak i kako je dobio ime?
Odmah posle Dana zahvalnosti u Sjedinjenim Američkim Državama obeležava se Crni petak – dan koji označava početak praznične sezone šopinga.
Poseta prodavnicama i trgovinskim lancima je tog datuma veća nego drugim danima, a kupce tamo čekaju veliki popusti i ponude koje uglavnom ne bi mogli da dobiju.
Izraz je nastao u Filadelfiji, najvećem gradu američke savezne države Pensilvanija.
Mnogi veruju da je nastao zbog toga što su šezdesetih godina trgovinski lanci poslovali u minusu (crvenom), da bi po otvaranju sezone šopinga počeli da ostvaruju prifit – prešli bi u crno.
Ipak, ovo verovanje nije utemeljeno na činjenicama, već je naziv Crni petak nastao zbog kolapsa koji je izazivali masovni dolasci stanovnika predgrađa u centar grada prvog dana posle Dana zahvalnosti.
Policajci su zbog gužve i saobraćajnog kolapsa u Filadelfiji bili u obavezi da rade produženo, a građanima je bilo potrebno više vremena za dnevne aktivnosti, navodi se u enciklopediji Britanika.
Tokom 80-tih naziv Crni petak prihvaćen je širom Amerika.
Zašto je Crni petak "crn"?
Termin Black Friday čak i kada se pojavio, nije bio popularan još dve decenije. Postoji nekoliko verzija nastanka njegovog porekla, a najverovatnija je ona koja kaže da su mu takav naziv nadenuli policajci, vozači autobusa i taksisti, koji su strepeli od zagušenja u saobraćaju i ogromnog broja ljudi na ulicama nakon Dana zahvalnosti.
Naziv Crni petak odomaćio se među onima na koje su uticale saobraćajne i gužve na ulicama, a "crna“ je bila i subota nakon Crnog petka. 1961. godine jedan gradski predstavnik iz Filadelfije, smatrajući da se pridev "crni“ ne uklapa u pozitivnu poslovnu konotaciju, predlaže usvajanje naziva "Veliki petak“ i "Velika subota“ Međutim, ti nazivi nikada nisu zaživeli.
Nije najveći dan za kupovinu, nije čak ni u prvih pet
Još jedna zanimljivost jeste činjenica da on u stvari nije najveći dan za kupovinu u godini. Štaviše, nije ni u prvih pet. Mada, bilo je slučajeva da se nađe na top listi. Najveći dan za kupovinu u godini po pravilu je subota pre Božića, osim onda kada Božić pada na vikend.
Međutim, epitet "crni" oslikavaju slučajevi kao onaj da je 2008. godine privremeni radnik Volmarta na Long Ajlendu Jdimytai Damour doslovno pregažen na smrt, od strane ljudi koji su došli da kupuju u Green Acres Shopping Center.
Nestrpljivi da se prodavnice otvore, ljudi su gurali vrata u pokušaju da ih otvore. Sa druge strane vrata, zaposleni pružali su im otpor, ali ubrzo je masa od više od 2000 ljudi poput stampeda nagrnula u prodavnicu, pregazivši Damoura. Čak su i bolničari koji su pokušali da dođu do njega i pomognu mu takođe bili pregaženi.
Ljudi su kupovali, ne obraćajući pažnju na čoveka koji je umirao na ulazu prodavnice.
Osim njegovom smrću, bilans ovog Crnog petka iznosio je pet hospitalizovanih kupaca i mnoštvo povređenih. U poslednjih 12 godina zabeležena su 44 odvojena incidenta, koja su kao rezultat imala 12 smrtnih slučajeva i 117 povreda.
Nekima donosi milijarde, drugima je danas dan za štrajk
Otada, i danas, tradicionalno, početak sezone kupovine na rasprodajama ne prolazi bez gužvi, guranja, psovki, čupanja kose, tuča i svađa.
I dugo, Crni petak jeste bio najvažniji dan u godini za američki maloprodajni sektor. Međutim, stvari su se malo okrenule, tako da ovaj dan postaje najvažniji dan za neke radnike.
Naime, svake godine grupa radnika u gigantima poput Volmarta organizuje niz štrajkova.
Inače, u trgovačkom sektoru zaposleno je najviše Amerikanaca, gotovo 25 odsto, odnosno 42 miliona američkih građana radi u trgovini.
Osim američkih, počeli su na taj dan da štrajkuju radnici u Nemačkoj, Italiji, Velikoj Britaniji, Francuskoj... i svi pozivaju na protest kako bi ukazali na svoje uslove rada povodom "crnog petka".
Ističu da je to najbolji dan da se izvrši pritisak na poslodavca.
Kao što smo pomenuli, Crni petak nije najveći dan za popuste. Mnogi izveštaji iz ranijih godina pokazuju da određeni proizvodi ne moraju da budu jeftiniji samo tokom rasprodaja, već i posle njih.
When you miss taking part in the #BlackFriday shopping frenzy, but then it hits you in the face!🤣According to the @NRFnews, 64% of shoppers plan to shop instore this #BlackFriday, up 51% on 2020. We're looking forward to pre-pandemic ad spend. Thanks @JukinMedia 4 the video. pic.twitter.com/EivphGrHgA— Primis, Video Discovery (@PrimisLtd) November 25, 2021
Kako je u Srbiji
Stručnjaci su otkrili da je u stvari manje od jednog u deset proizvoda, koje su posmatrali, bilo jeftinije na Crni petak nego neki drugi dan u godini.
Prošle godine, analitičari su upozorili i na to da je manija oko Crnog petka zapravo loša za trgovce i da dugoročno, može da im ubije posao.
Da li su ta sniženja realno velika ili je u pitanju samo "marketinška manipulacija" ostaje nam da se uverimo koliko danas.
Domaći stručnjaci za marketing upozoravaju kupce da misle na novčanike i ne dozvole da ih zavaraju marketinški trikovi sa popustima koji često baš i nisu onoliki koliko se najavljuje, pa čak ni koliko piše u izlozima.
A da ne biste upali u probleme, vodite se ovim pametnim strategijama.
U Srbiji, oglašavanje prodaje pod nazivom "Crni petak" spada u akcijsku prodaju po Zakonu o trgovini i trgovci su u obavezi su da se pridržavaju zakonskih odredbi koje zabranjuju prividno sniženje cene robe.
Kako do sigurne kupovine na internetu, čitajte u našem posebnom tekstu.
Još jednom apelujemo na sve građane da budu savesni, te da vode računa o svom i zdravlju ostalih kupaca.
Video: Ovo nema ni u Lidlu: Žene u Americi se tuku i valjaju po podu zbog popusta
(Telegraf Biznis)
Video: Otvoren prvi Inovacioni forum Srbija - Švajcarska
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Trangefranger
Ko nasedne na foru propao je
Podelite komentar
Milutin
Nemamo dan zahvalnosti,noć vešica pa nemao ni crni petak.jeftin trik za bespotrebno trošenje para bez potrebe.
Podelite komentar