Srbi ne menjaju potrošačke navike ni tokom inflacije: Najviše smo kupovali pivo, meso i gazirana pića
Srpsko potrošačko društvo optimističnije je i ne odriče se tako lako svojih potrošačkih navika u odnosu na ostatak Jadranskog regiona, rezultati su istraživanja kompanije "NielsenIQ", koje je sprovedeno tokom prošle godine.
Samo u četvrtom kvartalu, ukupna prodaja robe široke potrošnje u Srbiji, porasla je za 23,5 odsto u vrednosti i za 1,6 odsto u obimu.
Najprodavanije kategorije hrane tokom četvrtog kvartala, a ujedno i tokom 2022. godine bile su: pivo, gotovi mesni proizvodi, gazirana bezalkoholna pića, mlevena kafa i keks. Od navedenih kategorija, najveći skok cena zabeležen je kod keksa (36%).
Posmatrano po svim kategorijama hrane u Srbiji, najveći skok cena zabeležen je kod svežeg mleka sa 59% i konzervansa za hranu sa 53% u četvrtom kvartalu, a tokom cele godine kod konzervansa za hranu sa preko 50%, a slede ga margarin i prašak za pecivo sa preko 30%.
U okviru neprehrambenih kategorija u 2022. godini, kao vrednosno najprodavaniji izdvojili su se: toalet papir, deterdženti za veš, pelene za bebe, omekšivači i mirisi.
Zanimljivo je da su dezodoransi u četvrtom kvartalu porasli za više od 10% u obimu, dok su preostale tri vodeće kategorije lekova zabeležile kvantitativni pad.
Najveći rast cena u celom segmentu lekova imale su kategorije sredstava za poliranje/protiv mrlja sa 63%, deratizacija 52% i oprema za uklanjanje prašine sa 48%.
Prema podacima istraživanja, oprema za uklanjanje prašine je kategorija koja je zabeležila rast cene od 76% u 2022, dok je toaletni papir zabeležio skok cene od preko 30%.
Gde smo najviše kupovali?
Hipermarketi beleže pad od -0,3% u poslednjem kvartalu i -5,6% na godišnjem nivou, što proizilazi iz činjenice da ih je brojčano manje, a uočen je i trend smanjenja prodajnih površina ovog tipa kanala.
Najveći rast vrednosne prodaje zabeležili su kanali prodaje koji su nudili proizvode po cenama nižim od uobičajene tržišne vrednosti (Discounter channel). Taj rast u četvrtom kvartalu u odnosu na prethodnu godinu je iznosio 45%, a odmah za njima slede kiosci sa rastom od 39%.
Udeo PL-a u Srbiji iznosi 12% i povećan je za 1,2 procentna poena u odnosu na godinu dana ranije, što pokazuje orijentaciju potrošača "Discounter" kanalu, ali i opšte zadovoljstvo kvalitetom privatnih brendova širom maloprodajnog prostora.
Kako je u zemljama regiona?
Rast nominalne vrednosti prodaje robe široke potrošnje u Hrvatskoj je u četvrtom kvartalu iznosio 17,7%, a ukupno u 2022. godini 12%.
Obim prodaje je zadržao skoro isti nivo, a zabeležen je blagi rast od 0,1% u četvrtom kvartalu i blagi pad od 0,1% tokom cele godine.
I prehrambene i neprehrambene kategorije beleže povećanje vrednosti prodaje, pri čemu kategorije hrane vode znatno više.
Sledeće kategorije hrane zabeležile su najveću vrednost prodaje u Hrvatskoj tokom četvrtog kvartala.: rashlađeno sirovo meso, gotovi mesni proizvodi, pivo, sir i mleko.
Ove kategorije bile su ujedno i najprodavanije tokom cele 2022. godine, s tim što je pivo bilo na drugom mestu.
Od navedenih kategorija, sir je u četvrtom kvartalu imao najveći skok cena za 30 odsto, a pivo je zabeležilo količinski rast od čak 9 odsto.
Posmatrano po svim kategorijama hrane u Hrvatskoj, najveći skok cena u četvtrom kvartalu zabeležila su: jaja sa 45%, viršle sa 33% i mlečni namazi sa stopom rasta od 30%.
Kada je reč o celokupnoj godini, u pitanju su: šećer sa 32%, jestiva ulja sa 30% i mleko sa 27%.
U okviru neprehrambenih kategorija u poslednjem kvartalu kao najprodavaniji po vrednosti izdvojili su se: toalet papir, deterdženti za veš, dezodoransi, gelovi za tuširanje i kuhinjske krpe.
Dok su toalet papir, dezodoransi i gelovi za tuširanje zadržali kvantitativni rast, zanimljivo je da je kategorija gela za tuširanje u poslednjem kvartalu porasla za preko 9%.
Najveći rast cena u celom segmentu lekova zabeležen je u kategorijama proizvoda za negu kože očiju sa 50%, omekšivača i toalet papira sa 20%.
Oprema za uklanjanje prašine je kategorija koja je zabeležila najveći rast cena od 60% na godišnjem nivou.
Svi kanali prodaje su zabeležili rast vrednosti. Supermarketi su zabeležili najveći rast od 21% na kvartalnom nivou i 16% na godišnjem nivou, dok su male radnje prehrambene robe zabeležile najmanju stopu rasta.
Udeo privatnih brendova u Hrvatskoj iznosi 21% i povećan je za 1,1% u odnosu na isti period prethodne godine.
Slovenija je zabeležila najniži rast nominalne vrednosti prodaje robe široke potrošnje u Jadranskom regionu.
Nominalni rast u četvrtom kvartalu iznosio je 15%, a ukupno u 2022. godini 9%.
Obim prodaje je zadržao gotovo nepromenjen trend, uz blagi pad od 0,4% u kalendarskoj godini.
Sledeće kategorije hrane zabeležile su najveću vrednost prodaje u Sloveniji tokom četvrtog kvartala: mesni proizvodi, čokoladni proizvodi, pivo, sir i sirovo meso.
Tokom 2022. pivo je zauzelo prvo mesto među najprodavanijim kategorijama, a sir je imao najveći skok cene u četvrtom kvartalu od 24%.
Posmatrano po svim kategorijama hrane u Sloveniji, najveći skok cena zabeležio je šećer sa čak 49%, zatim slede jestiva ulja sa 34% i mleko sa 34% i 33% respektivno u četvrtom kvartalu, a 2022. godine prednjačila je kategorija jestivih ulja sa povećanjem od 27%.
U okviru neprehrambenih kategorija u poslednjem kvartalu kao najprodavaniji po vrednosti izdvojili su se: proizvodi od papira, deterdženti za veš, sredstva za pranje sudova, sredstva za negu lica i dezodoransi.
Najveći rast cena u celom drugom segmentu imala je kategorija insekticida sa 49%, a za njom sledi toalet papir sa 31% na kvartalnom nivou.
Svi kanali beleže rast vrednosti u Sloveniji. Najviše se ističu hipermarketi i drogerije sa stopom rasta vrednosti od 22% po kvartalu, dok najnižu stopu rasta imaju velike, male i srednje radnje.
Udeo privatnih robnih marki u Sloveniji je 33% i stalno raste sa stopom rasta od 22%.
Video: Predlozi sindikalaca nisu usvojeni, minimalna zarada od januara 40.020 dinara
(Telegraf Biznis)
Video: Mali: Obezbeđeno još 12 milijardi dinara za visoko obrazovanje, smanjuju se školarine za 50%
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
mak
Bas cudno sto nismo ostali na vodi
Podelite komentar
Baba
Koja crna potrošačka korpa,nije ni kesa samo na komad
Podelite komentar
Hmm
Nema gde vise, smanjilo se do kraja...
Podelite komentar