
Kasirka vam je dva puta provukla karticu: Evo šta pod HITNO morate da uradite NA LICU MESTA!
Je li vam se ikada dogodilo da vam na kasi u prodavnici prodavač dva puta provuče karticu kroz POS uređaj – za istu kupovinu? Većina ljudi tada doživi blagi napad panike, strahujući da će im novac biti skinut dva puta, a povraćaj sredstava često deluje kao komplikovan i neizvestan proces. Ipak, prema najnovijim informacijama, nema razloga za paniku – ali treba znati kako da postupite.
Šta se zapravo dešava?
U nekim slučajevima, do duplog provlačenja kartice dolazi slučajno – uređaj ne očita prvi pokušaj ispravno, transakcija „zapne“, a blagajnica automatski ponovi radnju. Nekada uređaj jednostavno izgubi signal, a ponekad kupac ne dobije potvrdu o transakciji (slip), pa i sam traži da se kartica ponovo provuče. Iako sve to deluje kao jedan nevažan tehnički problem, rezultat može biti – dvostruko naplaćivanje.
Da li vam je stvarno naplaćeno dva puta?
Pre nego što se uznemirite, najpre proverite:
Da li ste dobili dva slip računa?
Da li je na bankovnoj aplikaciji prikazana dupla transakcija ili samo rezervacija sredstava (pending)?
Mnoge banke u Srbiji prikazuju tzv. „rezervisani iznos“ – novac jeste privremeno blokiran, ali transakcija nije završena. U većini slučajeva, jedna od te dve transakcije automatski se poništi u roku od 24 do 72 sata, a novac se „vrati“ bez dodatne intervencije.
Šta odmah da uradite?
Zatražite pomoć na licu mesta. Pitajte blagajnicu ili nadležnog u prodavnici da li je transakcija prošla jedanput ili dva puta. Veće prodavnice imaju tehničku podršku koja može odmah proveriti istoriju transakcija.
Sačuvajte sve račune i slipove. To su vaši dokazi ako budete morali kasnije da pravdate duplu naplatu.
Proverite stanje na mobilnoj banci. Ako vidite dve identične transakcije – zapišite vreme, iznos i ime prodavnice.
Kontaktirajte vašu banku. Pozovite korisnički servis i objasnite situaciju. Većina banaka u Srbiji (Intesa, Raiffeisen, Erste, AIK...) ima praksu da odmah proveri status transakcije i uputi vas na dalje korake. Ako je u pitanju duplo terećenje, banka može pokrenuti tzv. „reklamaciju transakcije“.
Uložite prigovor (reklamaciju). U najgorem slučaju, ako vam novac stvarno bude skinut dva puta, imate pravo da u roku od 8 dana od dana transakcije podnesete prigovor banci. Reklamacija se obično rešava u roku od 15 dana.
Iskustva korisnika u Srbiji
U Srbiji su zabeleženi brojni slučajevi duplog naplaćivanja, najčešće u manjim radnjama i kod starijih modela POS uređaja. Na forumima i društvenim mrežama ljudi najčešće savetuju da ne paničite – jer banke uglavnom automatski detektuju duple transakcije i vrate novac u roku od nekoliko dana. Ipak, oni koji su ostali bez većeg iznosa kažu da su morali da čekaju i do mesec dana na povraćaj sredstava, pa se savetuje upornost i dokumentovanje svakog koraka.
Zakonska zaštita
Prema Zakonu o platnim uslugama Srbije, korisnik ima pravo da ospori nenamernu ili pogrešnu transakciju i traži povraćaj sredstava. Banka je dužna da to razmotri i odgovori u zakonskom roku.
Ako vam prodavač dva puta provuče karticu, ne paničite. Sačuvajte račune, proverite stanje u banci i kontaktirajte korisničku podršku. U većini slučajeva, sve se završi brzo i bez posledica. Ali – budite oprezni, jer vaš novac je ipak u pitanju.
(Telegraf Biznis)
Video: Obišli smo Temerinsku pasuljijadu i saznali u čemu je caka: OVO je tajna dobrog pasulja
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.