Kreće navala na ovo voće: "Gura" ga rastući broj vegana u svetu, a evo gde se najviše konzumira
Jedna od nezaobilaznih namirnica na našim trpezama za Badnji dan, odnosno Badnje veče jesu suve šljive.
Konkretno za Badnje veče, na sto se iznosi korpa sa jabukama, pomorandžama, orasima i suvim voćem, kao što su smokve, grožđe, kajsije i šljive - sve su to simboli zdravlja.
Iako ima određenih rizika od prekomernog konzumiranja suvih šljiva, kao i kod svake druge hrane, ipak je mnogo više prednosti: dobar su izvor vitamina A, C, K, B6, zatim gvožđa, mangana i bakra.
Takođe, bogate su kalijumom, mineralom koji pomaže našim mišićima, nervima i srcu da pravilno funkcionišu.
Ovaj put, u znak Badnjeg dana, ispitujemo svetsko tržište suvih šljiva: u kom će se pravcu kretati do 2028. godine, koliko se suve šljive konzumiraju na globalnom planu i koliko su, na kraju krajeva, isplative kao kultura.
Studija analizira desetogodišnji period od 2018. do 2028. godine, a kao najveće tržište izdvaja se Severna Amerika. S druge strane, najbrže rastuće tržište za ovo voće jeste Evropa.
Kombinovana godišnja stopa rasta (CAGR) za suve šljive iznosi 4,1 odsto u pomenutom razdoblju.
Inače, u 2019, godini pre pandemije, globalna potrošnja suve šljive je dostigla vrhunac od 233.460 metričkih tona i očekuje se da će registrovati obećavajući CAGR, posebno zbog promenljivih obrazaca potrošnje u ekonomski dobro razvijenim zemljama.
Prema statističkim podacima Međunarodnog saveta za orašaste plodove i suvo voće, Sjedinjene Države su proglašene najvećim potrošačem suvih šljiva, jer su tamo registrovane 53.972 metričke tone u 2018. Potom slede Francuska, Ruska Federacija i Brazil, sa 26.360 metričkih tona, 14.423 metričkih tona i 12.801 metričkom tonom.
Povećana potrošnja po glavi stanovnika u evropskim zemljama, zajedno sa sve većim značajem veganske ishrane, verovatno će ubrzati potražnju za suvim šljivama tokom u narednom periodu, konstatuje se dalje u analizi.
Konzumna suva šljiva se definiše kao "sušena šljiva bilo koje sorte", a uglavnom iz Evrope. Ovo suvo voće je imalo skoro 13,5% udela u globalnoj potrošnji svog suvog voća u ekonomijama sa visokim dohotkom, kao što su evropske zemlje.
Na primer, tokom perioda 2016-18, potrošnja suve šljive po glavi stanovnika širom Sjedinjenih Država se kretala između 0,125 kg godišnje i 0,163 kg godišnje. Nasuprot tome, potrošnja suve šljive po glavi stanovnika u Francuskoj se kretala od 0,459 do 0,394 kg godišnje tokom istog perioda.
Za razliku od Francuske, potrošnja suve šljive po glavi stanovnika u drugim evropskim zemljama, kao što je Nemačka, iznosi 0,128 kg godišnje; Italija beleži 0,169 kg godišnje, a Poljska - 0,244 kg godišnje.
Dalje se ističe kako konzumacija suve šljive raste globalno, a naročito u SAD, što znači da ova voćna kultura biva sve popularnija. Objašnjava se da je to, najpre, zato što se više ljudi okreće zdravim navikama u ishrani. Taj trend naročito "guraju" milenijalci, među kojima je mnogo vegana.
Isto tako, sve učestalije se, recimo, koriste smokve, kao zdravija zamena za šećer u spremanju vrsnih poslastica.
Kada je reč o Sjedinjenim Državama, trgovinski nepovoljni odnosi sa Kinom su doveli i do toga da najveća svetska sila usmeri proizvođače da se usredsrede na domaće tržište, umesto da izvoze. Dakle, trend potrošnje suvih šljiva će verovatno biti pojačan na tržištu Sjedinjenih Država u narednom periodu.
U 2023, približni raspon cena za američke suve šljive je između 3,98 i 4,02 dolara po kilogramu, dok je cena u evrima - 3,98 za kg.
Video: U prestonici srpske kajsije se ne bere, martovski mraz desetkovao rod: Loša godina za voćare
(Telegraf Biznis)
Video: Mali: Obezbeđeno još 12 milijardi dinara za visoko obrazovanje, smanjuju se školarine za 50%
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.