• 1

Pažljivo sa deklaracijama: Visok nivo proteina, bez šećera, s malo masti - da li je ovo obmana naših kupaca?

, Telegraf Biznis

Verovatno ste primetili razne napitke, poput jogurta i šejkova za "podizanje energije", a na kojima piše da su visokoproteinski. Hajde da ispitamo da li je zaista tako

  • 1
hrana

Foto: Shutterstock

U današnje vreme je, čini se, lakše nego ikada "upasti" u začaran krug tzv. zdrave ishrane ili, barem, istinitosti o proizvodima koje nalazimo na rafovima.

Omađijani pompeznim reklamama, obećavajućim tvrdnjama i privlačnim sloganima, kupci sve češće posežu za hranom koje po svom sastavu nije ono za šta se navodi da jeste. Stoga, veoma je bitno da naučite da tumačite oznake na ambalaži.

Jedan post na LinkedIn-u koji glas ovako nam je ovih dana privukao pažnju:

"Nešto što ima samo 8% proteina na 100 grama, nikako ne može biti visokoproteinski proizvod. Ovo je klasična prevara i obmana potrošača".

I to se, zapravo, ispostavlja kao tačno. Istraživali smo i došli do saznanja da se određeni artikal može označiti kao visokoproteinski (pun proteina ili na engleskom "high in protein") - samo ako sadrži najmanje 20% energetske vrednosti proteina.

To se navodi na zvaničnom sajtu Evropske komisije, u okviru odeljka sigurnost hrane, a evo na šta se odnosi tzv. tvrdnja o hranljivosti proizvoda: mora da navodi, sugeriše ili implicira da hrana ima određena korisna nutritivna svojstva na osnovu energije (kalorijske vrednosti) koju obezbeđuje smanjenom ili povećanom stopom hranljive materije ili druge supstance - ili nasuprot, ne obezbeđuje.

Verovatno ste primetili razne napitke u našim marketima, poput jogurta i šejkova za "podizanje energije" i vraćanje snage, na primer posle treninga, a na kojima je označeno da su "high in protein". Kada pročitate 8% proteina, ako ste laik, ne možete tačno znati šta ta cifra predstavlja, jer je, recimo, i procenat od 20% - dosta manji u odnosu na 50% ili 70%.

Ali, zato su se pobrinula regulatorna tela, tako da kupac ne mora mnogo da razmišlja, ali je u obavezi da se edukuje. Dakle, 20% je donja granica da bi se proizvod nazvao visokoproteinskim.

 

 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by BrydenStokesPharmacy (@brydenstokespharmacy)

 

Isto tako, važno je da obratite pažnju na sledeće dve stvari, a to su: masti i šećeri.

MALO MASTI (LOW FAT) - Tvrdnja da hrana ima malo masti (najčešće jogurt, sir, mleko), i svaka tvrdnja koja će verovatno imati isto značenje za potrošača, može se dati samo ako proizvod ne sadrži više od 3 g masti na 100 g čvrste materije ili 1,5 g masti na 100 ml za tečnosti (1,8 g masti na 100 ml za poluobrano mleko).

BEZ MASTI (FAT-FREE)- Tvrdnja da je hrana bez masti, i svaka tvrdnja koja će verovatno imati isto značenje za potrošača, može se dati samo ako proizvod ne sadrži više od 0,5 g masti na 100 g ili 100 ml. Međutim, tvrdnje izražene kao 'X % fat-free' - bi trebalo da budu zabranjene.

MALO ŠEĆERA (LOW SUGARS) - Tvrdnja da hrana ima malo šećera, i svaka tvrdnja koja bi mogla imati isto značenje za potrošača, može se dati samo ako proizvod ne sadrži više od 5 grama šećera na 100 g za čvrstu materiju ili 2,5 g šećera na 100 ml za tečnosti.

BEZ ŠEĆERA (SUGARS-FREE) - Tvrdnja da je hrana bez šećera, i svaka tvrdnja koja bi mogla imati isto značenje za potrošača, može se dati samo ako proizvod ne sadrži više od 0,5 g šećera na 100 g ili 100 ml.

zdrava čokoladica

Foto: Telegraf.rs

BEZ DODATNIH ŠEĆERA (WITH NO ADDED SUGARS) - Tvrdnja u kojoj se navodi da šećeri nisu dodavani u hranu, i svaka tvrdnja koja bi mogla imati isto značenje za potrošača, može se dati samo ako proizvod ne sadrži nikakve dodate monosaharide ili disaharide ili bilo koju drugu hranu koja se koristi za njegovo zaslađivanje.

Ako su šećeri prirodno prisutni u hrani, na etiketi treba da se pojavi i sledeća oznaka: "SADRŽI PRIRODNE ŠEĆERE" ili na engleskom "CONTAINS NATURALLY OCCURRING SUGARS".

Dakle, ove poslednje dve oznake posebno mogu biti zbunjujuće tako da obratite pažnju, naročito ako imate dijebetes ili insulinsku rezistenciju. I za kraj, trebalo bi povesti računa o terminima kao što su: bez šećera, dijetalno, integralno, jer su to, verovali ili ne, najčešće proizvodi koji najviše goje, ili obiluju ugljenim-hidratima, odnosno zaslađivačima.

Video: Svinjska mast sada je postala vruća roba za kojom vlada ogromna potražnja

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari