Odeća? Naglasak? Šta određuje cene na pijacama i zašto one nisu javno istaknute
Cene se menjaju iz minuta u minut, a uvođenje evra koristi se do neslućenih razmera
Zanimljiv fenomen ovog leta - u jednom gradu na Jadranu, na lokalnoj pijaci cena voća i povrća menja se kako te prodavačica za štandom oceni.
"Pošto su vam tikvice"?, pita jedan čovek gospodina za štandom nakon što nigde nije mogao pronaći cenu.
"Tri evra", ispali ovaj kao iz topa.
Tu ga supruga izrešeta pogledom, dobro odmeri gospodina koji se namerio na tikvice, pa se ubaci.
"Ne, četiri evra".
Ko zna šta je uticalo da ta cena u samo dve sekunde poraste za čak 33 odsto. Odeća? Boja kose? Naglasak?
Nije ni važno - činjenica je da ako nema ispisane cene, prodavci imaju otvorene ruke da kažu koju god žele cenu, vodeći se pritom onom dobrom starom hrvatskom - za lokalce poštena, a za sve ostale lihvarska cena, piše Jutarnji list.
Nije to ograničeno samo na morske pijace; i na onim zagrebačkim, otkako je stigao evro, sve je više štandova na kojima uopšte nema navedene cene proizvoda, gde se one menjaju iz minuta u minut i gde se uvođenje evra iskorišćava do neslućenih razmera.
Na cene onoga što se prodaje nećemo se osvrtati - smokve su i dalje šest evra za kilogram, a za cenu manju od pet evra za kilogram bilo čega što se tamo prodaje, trgovcima se valjda ne isplati ni da ustaju iz kreveta.
Reporteri Jutarnjeg lista pitali su Državni inspektorat hrvatske koje su uopšte obveze prodavaca na pijacama kada je u pitanju iskazivanje cena.
Iz odgovora koji su poslali ispada da su prodavci na pijacama i klupama dužni da se pridržavaju svih odredbi iz Zakona o zaštiti potrošača koje se tiču cena.
- Zakonom o zaštiti potrošača propisano je da trgovac mora jasno, vidljivo i čitljivo istaći iznos maloprodajne cene i cene za jedinicu mere proizvoda koju pruža. Dakle, nezavisno od oblika načina obavljanja trgovine, bilo na štandovima i ili prodajom na daljinu putem interneta, trgovac je u obavezi da istakne jasno, vidljivo i čitljivo iznos maloprodajne cene i cenu za jedinicu mere proizvoda koju pruža - poručili su.
(Telegraf Biznis)