Darko Rundek za Telegraf Biznis: "Reci ne" plastici, i trgovci će morati da promene kurs

Plastične kese i plastika za jednokratnu upotrebu globalni je problem, a aktivisti se trude da rašire svest o njenoj štetnosti i tako da smanje upotrebu. Beograd se uključio u tu borbu zabranom upotrebe plastičnih kesa, a na koncertima Darka Rundeka se koriste trajne čaše koje možete poneti sa sobom.

Foto: Telegraf

Darko Rundek je ovog leta podržao Grinpisovu kampanju protiv plastike za jednokratnu upotrebu predstavivši pesmu “Reci ne”. On je pozvao građane da potpišu peticiju i pridruže se onima koji se protive upotrebi jednokratnih kesa. Već sada je više od 50.000 potpisa.

U razgovoru za Telegraf Biznis, Rundek govori o značaju svesti koja pre svega treba da se neguje kod pojedinca, ali i tome kako da nateramo trgovce da promene svoju praksu.

  • Poznato je da ste borac protiv plastike i ne propuštate priliku da apelujete protiv upotrebe jednokratnih kesa, sada ste podržali kampanju pesmom "Reci ne", kakve su prve reakcije?

- Nije bilo bogznakakvih reakcija, bar ne javnih, al nadam se da je Greenpeaceova peticija za zabranu jednokratne plastike dobila koju hiljadu novih potpisnika i da su ljudi koji su pesmu čuli doveli u pitanje svoje navike oko plastičnih vrećica i uopšte nekritičko korišćenje jednokratnih plastičnih predmeta.

  • Pre početka serije vaših koncerata, jedan od izazova je bio da se prvi put u Srbiji na jednom koncertu koriste trajne plastične čaše. I uspeli ste u tome. Koliko je zapravo značaj toga van cifre o broju čaša?
    Foto: Emir Srkalović

- Pa značaj je već u tome da publika na koncertu uvidi da se može drukčije i da sledeći put kad im ponude jednokratne čaše to vide drukčije. Možda uviđajući da je njihov odnos prema materijalnom svetu onakav kakav je i prema vlastitom životu

  • Koliko je naporno uhvatiti se u koštac sa zagađenjem?

- Napor je prije svega pao na leđa Zoranu Vuloviću, direktoru beogradskog Long Playa koji je imao hrabrosti i ljudske odgovornosti da krene protiv struje, a to u prvim koracima nije nimalo lako ni jeftino.

  • Mi smo baš razgovarali i sa Zoranom o tome, međutim, iz vašeg ugla šta je potrebno, da se promeni da bi bilo masovnijeg uključivanja u slične kampanje?

- Potrebna je pre svega edukacija o posledicama aktualne glupave i razorne prakse i  određeni osobni integritet da ono što si razumeo preneseš na svakodnevno delovanje.

  • Koliko je važno osmisliti oblik akcije, a da se ekološka kampanja ne pretvori u prikupljanje dodatne zarade?

- Naravno da je važno organizovati se, udružiti, uzajamno podržavati u smeru koji je vođen širom vizijom ljudskog dostojanstva i kritičke inteligencije uprkos masovnoj manipulaciji potrošačkog društva.

Foto: Long play
  • Uglavnom, svi pozivaju na svest ljudi i potrošača, ali da li je odgovornost jednosmerna?

- Ako već trgovci tupe svoje dok ide, možemo im pokazati da ne ide pa će morati da promene kurs.

  • Koje nam opasnosti prete zbog tolike upotrebe plastike?

- Tolika upotreba plastike je samo deo zahuktalog mehanizma iscrpljivanja prirode u ime fizičke i mentalne lenjosti i profita zasnovanog na velikim serijama i niskom kvalitetu. Jednokratna plastika truje druga živa bića, ulazi u prehrambeni lanac, čini nas bolesnima, neplodnima i tupavima.

  • U čemu se još ogleda vaš ekološki aktivizam, i na šta se najponosniji?

- Sve je povezano. Tu smo od Boga da svedočimo veličanstvenost i svetost svega što postoji. Nemam ja tu na što biti ponosan. Ravnoteža, sklad i poštovanje vode prema radosti. U ime te radosti vredi nešto preduzeti, zar ne?

  • Može li ta ideja o trajnim čašama da se primeni na širi asortiman, da li imate planova u tom smislu?

- Ta je praksa već postojala i tu su firme koje ih proizvode i njima trguju. Nisu ni one rešenje. Puno više volim staklo. Na te masovne evente je najbolje poneti svoju čašu i uopšte trošiti manje, popravljati, deliti, jer vrednost je u pažnji a ne u količini.

Poslušajte Darkovu pesmu posvećenu borbi protiv zagađenja plastičnim kesama:

(Vesna Bjelić)