Pukao mehur oko kanabisa, akcije vrtoglavo tonu
Da li su legalizacijom marihuane države uspele da ubede svoje građane u štetnost ili je samo u pitanju pad akcija?
Akcije firme koje se bave prodajom kanabisa počele su vrtoglavo da opadaju od marta ove godine, za razliku od prethodnog perioda kada je njihova vrednost rasla i do 400 odsto mesečno.
Investitori koji su svojevremeno svoje resurse ulagali u firme koje se bave prodajom kanabisa smatraju se modernim pronalazačima blaga. Najpoznatije svetske firme na tom polju danas beleže veliki uspeh. "Kenopi grout" ( Canopy Growth) jedna je od najvećih proizvođača kanabisa na teritoriji Severne Amerike, osnovana 2014, a 2018. zajedno sa ostalim zagovornicima legalizacije marihuane uspeva da zajedničkim zalaganjem prekine dugi niz godina, od 1923. kada je donet zakon kojim je posedovanje kanabisa smatrano kriminalnim delom. Pored nje, druge dve najpoznatije su Tilrej i MedMen. Cilj vlasti ovom legalizacijom je bio da se smanji konzumiranje droge među mladima, a dilerima umanji dobit.
Pad akcija
Smatralo se da će ovo biti veliko tržište, a stručnjaci su predviđali da će za deset godina ono vredeti 200 milijardi dolara. Ipak, neočekivano, ove firme se u poslednje vreme suočavaju sa znatnim padom svojih akcija. Od marta ove godine, ono je izgubilo na vrednosti oko 35 milijardi dolara. Pogođene su sve kompanije koje se bavim ovim poslom, a jedna od najteže pogođenih bila je "Aurora kanabis" čija je vrednost pala za 60 odsto. Više ništa ne podseća na vrtoglavi uspon od prošle godine kada su akcije rasle i za 400 odsto mesečno. Na Volstritu se govori o katastrofi teškoj 375 milijardi dolara za firmu "Kenopi grout".
Problem koji se nameće odnosi se na veliku količinu marihuane koja se nalazi u državnim skladištima. U Kanadi se od legalizacije prodalo samo deset odsto od čitave količine, dok je 450 tona marihuane još uvek na "čekanju".
Crno tržište
Slaba prodaja može biti posledica visoke cene kanabisa na ovom tržištu, usled postojanja visokih poreza od čak 45 odsto. Zbog toga, veliki broj konzumenata prelazi na "crno tržište", pa se za svoje potrebe obraćaju lokalnim dilerima, usled velike razlike u ceni. Mnogi ljudi to ne mogu sebi da priušte i radije pristupaju problemu "ispod žita", odnosno obraćaju se crnom tržištu. „Zašto bi neko dao 20 dolara za marihuanu kad se ista količina na ulici može dobiti za dva dolara?“, pita Alan Valdes iz firme Silverber Kapital. On naglašava da se situacija sa padom akcija firmi neće popraviti sve dok se države ne dogovore da smanje porez.
Rešenje za industriju kanabisa
Do kratkog rasta akcija doveo je novi zakon Predstavničkog doma Sjedinjenih Američkih Država u kojem je velikom većinom prihvaćen zakon po kom banke više neće biti krivično gonjene ako posluju sa preduzećima koja se bave prodajom kanabisa, međutim, nakon toga akcije su opet pale.
Ipak, firme vide mogućnost rešenja ovog problema. Kenopi group želi da zajedno sa kandskim reperom Drejkom osnuje „preduzeće za velnes“ koje će proizvoditi razna sredstva za konzumiranje kanabisa. U bivšoj fabrici čokolade firme Heršiz trebalo bi da počne proizvodnja kolača s kanabisom. U planu su i pića sa marihuanom.
Osim toga, na velikoj ceni u poslednje vreme je i kozmetika koja je bazirana na konoplju. Ipak, investirori smatraju da će proći dosta vremena dok ovo tržište ne zaživi opet. Svetlu tačku vide u eventualnom reizboru Donalda Trampa na predsedičkim izborima iduće godine. Smatraju da će Tramp videti da može da "ubira" fin porez, iako se o tome još ne oglašava, zbog osetljivosti teme.
(Telegraf Biznis/Dojče Vele, Danas)