Sve ćemo rentirati, nećemo ništa kupovati: Počelo je sa stanovima i automobilima, sledi garderoba
Džon Lok je davno pisao da je za modernog čoveka, uz život i slobodu, jedno od prirodnih prava da poseduje svoju imovinu, međutim, današnje društvo smatra da privatno vlasništvo postaje breme
Postoje naznake da bi "trend" iz 1973. godine, o kojem je pisao Leonard Beri u delu "Konzumerizam bez vlasništva", mogao ponovo da zavlada, posebno među novom generacijom. Planirani potrošački model zamišljen je tako da proizvode rentiramo, a ne kupujemo, i tako se oslobodimo odgovornosti za njihovo posedovanje i održavanje.
I dalje radimo po istom principu: stvari kupujemo, koristimo i potom bacimo, ali ove navike bi polako mogli da potisnu novi trendovi kao što su car-sharing, co-working, co-living. Džon Lok je davno pisao da je za modernog čoveka, uz život i slobodu, jedno od prirodnih prava da poseduje svoju imovinu, međutim, današnje društvo smatra da privatno vlasništvo postaje breme.
Sve za šta su ljudi godinama izdvajali novac, poput stana, auta, vikendice, ili manjih zadovoljstava - telefona, odeće, nameštaja, sada je moguće iznajmiti, i to za mnogo manje novca nego u slučaju kupovine. Marketinški stručnjaci kažu da je ovaj model, zapravo, "finansiranje životnog stila". Međutim, razlog nije samo finansijski...
Tehnologija nam je, umnogome, omogućila jednostavniji život, pa se postavlja pitanje zašto se ta praktičnost ne bi ogledala u svakom mogućem segmentu? Starije generacije su verovatno navikle da se zadužuju, da štede za "crne dane" ili neke posebne investicije, ali milenijalcima to ne pada na pamet. Oni ne nalaze uzbuđenje u posedovanju, vež žele da stvari koriste kao igračke - dok im ne dosade.
Cilj je skupljanje iskustva, a ne novca - piše jedan od eksperata za ovu oblast, navodeći primer američkog lanca trgovine "Trunk and Leather", koji je napravio uspešan poslovni model na iznajmljivanju skupe kožne aktovke od 1.000 dolara za 100 dolara po danu, mladim menadžerima koji na važnom korporativnom sastanku žele da ostave utisak "života na visokoj nozi".
Prema nekim prognozama, do 2040. polovina svih automobila na putevima biće “šerovani automobili”, oni koji nisu u vlasništvu pojedinca, već se privremeno koriste. "Car-sharing" firme pretpostavljaju da će zbog sve većih troškova registracije, osiguranja, servisa, održavanja i parkiranja postati ekonomski nerazumno posedovati automobil u gradu.
A osim dobro poznatog iznajmljivanja venčanice ili odela za taj poseban dan, prognozira se nalet iznajmljivanja obične odeće, za mesečnu pretplatu od 150 dolara. Potrošač će moći da poruči sve što ga zanima, a da je u asortimanu prodavnice, pa čak i skupe dizajnerske komade. Modni gigant "Zara", takođe je "bacio oko" na ovaj poslovni model.
Kad je reč o stanovanju i večitoj raspravi “da li je u Evropskoj uniji isplativije iznajmiti ili kupiti”, prema podacima za 2017, vlasništvo nad nekretninom u odnosu na najam se intenzivno smanjuje, te je stanje trenutno 70:30 u korist vlasništva.
Međutim, zanimljivo je primetiti da je taj odnos, u najrazvijenijim evropskim ekonomijama gotovo izjednačen. Zbog česte promene karijere i potrebe za mobilnošću mladi ne žele da se kupovinom nekretnine vežu za jedno mjesto. Sa druge strane, na Balkanu, ljudi mahom žive u nasleđenim stanovima, a posebno je zanimljiv podatak iz Bugarske, gde stan rentira samo 3 odsto ljudi.
(Telegraf Biznis/Jutarnji list)