Industriju patika za košarku ubio je novi sport, a Najki sam sebe
Prodaja patika za košarku smanjila se na samo 4 odsto od ukupnog tržišta
Majkl Džordan promenio je način gledanja na košarkaške patike kada je 1984. godine poptisao svoj istorijski ugovor sa Najkijem i kada su lansirane čuvene "džordanke". Patike su brzo postale popularne da su se našle van terena i nosile kao obuća za svaki dan.
Godinama kasnije, košarkaške patike su vezivane za imena poput Le Brona Džejmsa, Kevina Duranta i sve su dobro prodavale. Međutim, u poslednje vreme, to tržište borilo se da opstane.
Prodaja košarkaških patika sada čini manje od 4% tržišta sportske obuće, što je veliki pad sa njihovih 13% tržišnog udela koji su imali 2014. godine, prema podacima istraživačke firme NPD. Pored toga, prodaja obuće za košarku takođe je smanjena za otprilike 13% u poređenju s istim periodom pre godinu dana, četvrtu godinu zaredom ukupna prodaja košarkaških patika pada.
Mnogi se još uvek odlučuju da nose sportske patike, ali ne košarkaške.
Šta se desilo?
- Ovo je vrhunac trenda sportskog odevanja, gde nosimo obuću i odeću nadahnutu atletikom, ali njih nužno ne koristimo i za sport - izjavio je za Met Povel, stariji savetnik za industriju u NPD-u.
Prema istraživačkoj firmi NPD, industrija sportske zabave porasla je 7% tokom 2019. godine i ne pokazuje znakove usporavanja.
To je jedan od razloga što ime zvezde poput Le Brona na patikama nije garant da će se one i prodati dobro, što je nateralo brendove da se okreću drugim taktikama.
- Potrošač je zaista odgovoran za modne trendove - rekao je Povel. - Oni brendu diktiraju šta žele -
Cifre jasno pokazuju da potrošači više ne žele velike i glomazne košarkaške patike, već žele "svestrane" koje mogu da nose za bilo koju priliku.
Košarkaške patike zamenjene su stilovima poput Sten Smitsa, niske obuće za treniranje i sportskim brednovima poput Allbirds (nedavno procenjen na više od 1,4 milijarde dolara).
Jedan analitičar UBS kaže da je još jedan razlog pada prodaje to što velike, glomazne patike ne izgledaju dobro sa trenutnim modnim trendom: uske pantalone.
Ali, da li je to jedini razlog zašto su ljudi prestali da kupuju košarkaške patike?
Nick De Paula, koji pokriva industriju patika za ESPN, smatra da je Najki postao žrtva sopstvenog uspeha sa svojim najpopularnijim modelima.
Takođe veruje da je dosta povezano sa Olimpijadom 2008. u Pekingu.
- Na OI u Pekingu Najki je imao imena na patikama poput Kobi, Le Bron, Kdd 4 i ti modeli su imali puno sjajnih boja, sjajnih priča i zaista su se videli jer su ti momci postigli puno na terenu - izjavio je De Paula.
Od tada, "Najki je postao veoma agresivan i povećao je cene za sve te linije“, kaže DePaula.
Osim Najkija, tu su i drugi brendovi poput Adidasa, i svi beleže pad ove prodaje, ali su i svi odbili da komentarišu rezultate.
Da li može reper Kanje Vest da pomogne povećanju prodaje svojim košarkaškim patikama koje je dizajnirao za Adidas?
Na to Povel samo kaže: "Ne znam".
(Telegraf Biznis)