Prodavci kao psiholozi i detektivi: "Kupe salonke, iščupaju petu, pa nam kažu kako su loše izrađene"
Zaštita potrošača je na znatno boljem nivou nego pre, međutim, čini se da su za neke zakonske odredbe dobar paravan za "varanje". Kod nas, ali i u regionu, trgovci se neretko suočavaju sa, kako kažu, besramnim pokušajima kupaca da ih prevare i uzmu novac nazad, čak i kada nisu u pravu
Svaka priča uglavnom ima dve strane, pa tako i ova: na jednoj su besni trgovci, koji se bore za svoj položaj u firmi, a sa druge strane su, često nezadovoljni kupci, koji imaju svoja prava na žalbu, reklamaciju, povraćaj novca.
Ipak, u nekim situacijama dolazi do "besramne zloupotrebe" prava potrošača, smatraju dve prodavačice iz susedne Hrvatske. One u ovom poslu imaju dugogodišnje iskustvo, pa objašnjavaju za Vesti.hr čime se sve kupci služe kako bi "iznudili" novac nazad, za "dobro iznošen proizvod", ili polovni žele da zamene za nov, ali bez osnove.
Prodavačica Ana kaže da "neki ljudi sami pokvare stvari kako bi im radnja vratila pare".
- Na primer, za nekakvu svečanost kupac kupi kombinezon vredan 300 kuna (oko 40 evra), iz njega izvuče konac i kaže da se radi o nekvalitetnoj izradi, odnosno fizičkom oštećenju na proizvodu. Mi joj prihvatimo reklamaciju, vratimo novac, a ona za taj iznos kupi fine salonke.
- Za tri meseca vraća se s tim istim salonkama, a na jednoj je odlomljena peta. Tvrdi kako je pukla sama od sebe, pa se opet poziva na lošu izradu. Činjenica je, ustvari, da je ona tu petu sama "iščupala", što mi, naravno, ne možemo da dokažemo. Ona to radi jer je salonke iznosila i dosadile su joj - dodaje Ana.
Odlomljena štikla tretira se kao materijalni nedostatak.
- Pre neki dan ušla nam je žena koja želi da vrati patike kupljene pre sedam meseci jer je, kako kaže, užasno nervira što jezik na njima ide "ukrivo". Imali smo još bizarnih primera, kao što je gospođa koja je posle nekoliko meseci od kupovine vratila baletanke, na kojima je potpuno odlomljen špic, s obrazloženjem da se radi o "materijalnom nedostatku", jer cipele ne "podnose udarce" - kaže prodavačica Ana.
Gospođi s baletankama reklamacija je uvažena, a nakon toga je ponovo uzela iste baletanke.
Ove hrvatske prodavačice kažu da su ih godine iskustva naučile da prepoznaju "prevarante u kupovini".
- U svojoj nezajažljivosti kupci idu toliko daleko da vraćaju i iznošene dečje patike, 5 meseci nakon šopinga, navodeći kako imaju "materijalni nedostatak", jer im se odlepio đon?! Ti gledaš i ne možeš da veruješ svojim očima. Vidiš da je u tim patikama odigrano na desetine utakmica, ali slegneš ramenima i majci ponudiš novi par - kaže Ana.
I prodavačica Željka imala je sličnih problema. Njoj je došla devojka s čizmama, koje je kupila pre četiri meseca, i insistirala da ih vrati jer puštaju boju na hulahopke. Zamenila ih je za sandale.
- Ljudi zaista nemaju stida, u to sam se najbolje uverila radeći u ovoj branši - kaže Željka, i navodi još jedan u nizu primera koji ih zatiču svakodnevno.
- Pre neki dan, došla je žena da vrati farmerke broj 36, koje su se tokom nošenja "deformisale", odnosno rašili su se šavovi. Ništa neobično, budući da se na prvi pogled vidi da je njena stvarna veličina 40. Međutim, ne možeš joj ništa ako je sačuvala račun. Prihvatiš reklamaciju i vratiš joj novac.
Željka u svom nabrajanju navodi i ženu koja je rekorder. - Godinu dana posle kupovine, došla mi je žena da vrati jaknu s krznenom ivicom, jer joj se krzno "slepilo" nakon pranja. Pretpostavljam da je prala u loše podešenom programu. I tu reklamaciju smo morali da uvažimo. Šta reći na sve ovo!? - pita se prodavačica Željka.
(Telegraf Biznis)