Zlatka koka s kraja XX veka odlazi u istoriju: Kako je MTV zaradio milijarde i izgubio identitet

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Kada se 1. avgusta 1981. godine sa ekrana američkih televizora začulo: "Ladies and gentlemen, rock and roll" (Dame i gospodo, Rokenrol), počela je revolucija koja će zauvek promeniti način na koji svet konzumira muziku. MTV( Music Television) rođen je kao kanal za novu generaciju. Umesto ploča i radija, nudio je ono što niko pre njega nije: slike, ritam i stil spojene u neprekidni tok muzičkih spotova.

U početku je to bio rizičan eksperiment koji se vrlo brzo pretvorio "zlatnu koku".

Već 1983. godine MTV je ostvario prihod od 49.8 miliona dolara i čist profit od gotovo 12 miliona. Oglašivači su prepoznali moć kanala koji je govorio jezikom mladih, pa su cene reklama rasle gotovo proporcionalno popularnosti bendova koje je kanal promovisao. Od muzičkog programa, MTV je stvorio komercijalni brend koji je formirao čitavu generaciju - koja je slobodno vrene provodila u uz brojne muzičke emisije i beskrajene video spotove. MTV je pokrivao širok spektar muzike, uključujući i tvđi zvuk te je bio instrumentalan za munjevit razvoj karijere mnogih sada već legendarnih solista i bendova - od Madone i Majkl Džeksona do Metalike i Nirvane.

 Prihod je 1984. godine iznosio 109,5 miliona dolara, napisao je Nju Jork Tajms.

Širenje je bilo meteorsko. Kablovske mreže su plaćale da imaju MTV u svom paketu, što je, pored reklama, postalo drugi stub prihoda.

Zlatna era MTV-a trajala je između 1989. i 1992. godine, a finansijski gledano, 1992. je predstavljala vrhunac uspeha brenda. Prema podacima časopisa Forbs, u to vreme mreža je dopirala do 112 miliona domaćinstava širom sveta i ostvarivala prihod od 400 miliona dolara.

Tokom devedesetih, kada je kanal već bio deo konglomerata Viacom, MTV Networks donosio je više od petine ukupnog prihoda kompanije, sa godišnjim obrtom od preko 2,5 milijarde dolara i profitnim marginama koje su prelazile 40 odsto.

Ali, kako je muzika ušla u digitalno doba, MTV je počeo da gubi ono što ga je učinilo posebnim. Početkom 2000-ih, pojavom interneta i kasnije YouTube-a, publika više nije morala da čeka da se njen omiljeni spot pojavi u programu. Spotovi su otišli onlajn, a zajedno s njima i glavni razlog da se MTV gleda. Kanal je morao da pronađe novu formulu.

MTV u eri interneta

Rešenje je stiglo u obliku realitija. Još 1992. MTV je sa programom "The Real World" započeo eksperiment koji je, iako tada delovao marginalno, postao prekretnica u istoriji televizije. Umesto muzičkih zvezda, u centru pažnje sada su bili "obični" mladi ljudi, njihovi sukobi, ljubavi i nervni slomovi. Publika je voajerski gledala sopstveni odraz, a producenti su otkrili novi rudnik zlata: emisije koje su se proizvodile jeftinije od muzičkih programa, a privlačile višestruko više gledalaca.

Do sredine 2000-ih MTV je u potpunosti promenio identitet. Sa programima poput "The Osbournes", "Laguna Beach", "Teen Mom" i "Jersey Shore", kanal je postao sinonim za rialiti kulturu. Premijera treće sezone Džerzi obala 2011. okupila je čak 8,4 miliona gledalaca - najviše u istoriji mreže. To je bio i trenutak kada je MTV dostigao vrhunac svog “novog” uspeha. U isto vreme, procenjuje se da su samo emisije te vrste donosile više od 60 odsto oglašivačkog prihoda kanala.

MTV znak Foto: Shutterstock

MTV je, međutim, platio cenu sopstvenog ribrandinga. Dok su oglasi i sponzorstva i dalje donosili stotine miliona dolara godišnje, kanal je izgubio ono što ga je nekada činilo kulturnim fenomenom.

Od simbola muzičke industrije, pretvorio se u fabriku zabave bez pesme. U eri kada su TikTok, YouTube i striming platforme preuzeli ulogu koju je MTV imao osamdesetih, kanal je ostao svedok sopstvene prošlosti – brend koji još uvek ima težinu, ali ne i snagu.

Muzika prestaje

Posle više od 40 godina uticaja na muziku i popularnu kulturu, MTV se oprašta od pet svojih kultnih muzičkih kanala.

Kompanija "Paramaunt Global" je 12. oktobra 2025. saopštila da će kanali MTV Music, MTV 80s, MTV 90s, Club MTV i MTV Live trajno prestati sa emitovanjem do 31. decembra 2025. godine, piše Ekonomik Tajms.

Za generacije obožavalaca, ovi kanali su predstavljali najvažniju destinaciju za muzičke spotove, nastupe uživo i nostalgične hitove. U svojih više od četrdeset godina postojanja, MTV je zaradio milijarde dolara, oblikovao globalnu pop kulturu i redefinisao način na koji publika gleda televiziju.

(Telegraf Biznis)

Video: Promocija knjige privredna komora

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>