Kako je prodavce i kupce zbližila korona: Stvoren je nov odnos poštovanja i solidarnosti
Trenutna situacija je rapidno promenila sve društvene tokove, pa i segment prodaje i kupovine, tačnije odnos prodavca i kupca. Sada, uprkos težim uslovima života, čini se da vladaju veće poverenje, solidarnost i podrška
Od kada je nastupila kriza izazvana korona virusom, mnogo toga se promenilo u našim životima. Prodavci su jedni od "tihih heroja" sadašnjeg vremena, oni koji svakodnevno odlaze na posao, kako bismo svi bili snabdeveni.
U nekom smislu, odnos kupaca prema njima se promenio, ali i obratno.
Da li primećujete više solidarnosti među ljudima? Više brige, a manje nervoze u kupovini? Kupci sada znaju, više nego ikada pre, da su prodavci tu zbog njih. S druge strane, trgovci osećaju veliku odgovornost, poput "velikog brata ili sestre", znaju da se građani oslanjaju na njih, i mogu da se uvere u to koliko je njihova profesija značajna.
Radost u tmurnim danima
Kada se pre nekoliko dana zatvarala Paliluska pijaca, prodavci cveća su delili prelepe, sveže bukete prolaznicima, kako ne bi propali. Jedna prodavačica je na pitanje: Šta ćete sada sa cvećem?, rekla: Poklonićemo ih ljudima, da im malo ulepšamo ove tmurne dane. Iako prodavci s pijace trenutno nemaju gde, posebno oni stariji od 65 kojima je zabranjeno napuštanje kuće, pokazali su solidarnost prema svojim sugrađanima. Prodavci iz Novog Sada su napravili fejsbuk stranicu Pijaca Novi Sad, nešto poput "onlajn tezge". Možda do sada nismo mogli da zamislimo "pijacu na daljinu", ali njihova grupa sada broji više od 12.000 članova. Iako fizički daleko, i te kako su vezani.
Komšijska solidarnost
Mnoge seoske prodavnice su zatvorene, ali meštani pomažu jedni drugima. Mališa i Biljana Ilić iz Jakovca, sela u kome živi oko stotinak ljudi, žive od proizvodnje mleka, sira i stočarstva. - Prodali smo mnogo sira i mleka prošle nedelje na pijaci u gradu, jer je bilo malo prodavaca. Oni su uglavnom stariji ljudi, koji sada ne mogu napolje - kaže Biljana. Ispred prodavnica koje rade, redovi su dugi, ali komšije čekaju strpljivo. I ne samo to, kupuju i za one koji ne mogu da se snabdeju, pa im hranu i ostale potrepštine donose do kuće. Jednoj baki, koja živi sama na obroncima Stare planine, komšija svaki treći dan donese brašno, kvasac, šećer. Nije im teško da stoje i drže se pravila, jer kažu da je prodavcima u ovim trenucima svakako teže.
Snalažljivost i humanost na delu
Zbog potpune zabrane kretanja starijima od 65, koja je nastupila kad i vanredno stanje, mnogi naši sugrađani sada ne mogu u prodavnicu, osim nedeljom, u određeno vreme. Samo najuporniji i oni boljeg zdravlja mogu da ustanu tako rano i zauzmu red, ali i tada čekaju pola sata ili sat da uđu u prodavnicu. Pre nekoliko dana je postao viralan video u kojem jedna baka preko terase svog stana spušta ceger prodavačici iz lokalnog marketa, s namerom da joj prodavačica natrag, preko kanapa, pošalje svež hleb. Iako to nije morala da učini, prodavačica je iskoristila svoju kratku pauzu napolju da pomogne ovoj starijoj Beograđanki. "Solidarnost i humanost na delu", bio je samo jedan od komentara koji je kružio društvenim mrežama.
Saveti preko maske
Kasiri, uprkos koroni, i ove dane provode radeći s novcem, okruženi mnogobrojnim kupcima, puno radno vreme, i sa maskama/rukavicama, ako ih imaju. Potrošačima pomažu da otvore kesu, spakuju proizvode u nju, ispraćaju ih s "doviđenja" i uz osmeh. Jedan savet, vezan za zaštitne maske, prešao je put od lokalne apoteke, preko kupca, pa do kasirke iz beogradske drogerije: iako tanke, i za jednokratnu upotrebu, saznali smo da se ove "klasične maske", ipak, mogu prati na 90 stepeni, u slučaju nužde. Ovo je najbolji način dezinfekcije maske, koju prethodno možete staviti u mrežicu za pranje, kako se slučajno ne bi oštetila u mašini. Neke druge prodavačice, iako možda ostavljaju svoju decu kod kuće i brinu za njih, pokazuju posebnu empatiju prema majkama, trudnicama, ženama s decom i nesebično im pomažu u kupovini.
Podrška u teškim trenucima
Prodavci sada više pomažu ljudima da kupe, nego što im prodaju. Ma koliko da su okupirani svojim poslom i trenutnom situacijom, trude se da kupcima olakšaju proces kupovine, ali i da ga ubrzaju, kako bi zaštitili sebe i druge. Ipak, to ne znači da im je sve potaman, štaviše, samo odgovorno rade svoj posao. Sada češće čujemo njihovo mišljenje: "Na nama prodavcima svi se istresaju, oslobađaju besa, vređaju nas, ponižavaju. Za sve smo mi krivi, ako cena nije dobra, ako nema kesa, ako je istekao rok", samo je jedan od komentara ovih "tihih heroja", ali podrška stiže sa svih strana. "Bravo! Vi ste heroji. Da ste nam živi i zdravi" - jedno je od mišljenja koji ovih dana kruži internetom.
Iako smo oduvek znali da njihov posao nije lak, i da za njega nisu adekvatno plaćeni, čini se da prodavci sada uživaju mnogo veće poštovanje od strane kupaca, i da bi to moglo da ostane tako i kada prođe korona kriza. Osim toga, prodavci se trude da razumeju i kupce koji su s razlogom neretko uplašeni, zbunjeni, nervozni.
(Telegraf Biznis)