Proradio Blizanac na Savi: Najvažniji i najskuplji most
"Ovi projekti važni su za spajanje Srbije sa Evropom ali i za regionalno povezivanje i sve građane"
Most na Savi, "Blizanac" postojećeg mosta kod Ostružnice na obilaznici oko Beograda, pušten je danas u saobraćaj.
Izgradnja mosta počela je krajem februara 2016. godine, a ovom prilikom ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović rekla je da je završetak izgradnje i puštanje u saobraćaj ovog mosta, važno za sve građane.
- Završili smo još jedan most na teritoriji Srbije. Ovaj posao nije bio lak ali je od velikog značaja pošto je prvi put primenjena jedna potpuno nova tehnologija u izgradnji mosta. Ovo je pokazatelj da možemo da uradimo sve što smo zacrtali i započeli - rekla je Mihajlović.
Ministarka je dodala da će ovaj most doprineti tome da budemo efikasniji što se tiče protoka saobraćaja.
Ona je zahvalila finansijerima, inžinjerima i svima koji su učestvovali u ovom projektu i dodala da posao nimalo nije bio jednostavan jer su se na početku radova suočili sa tonama materijala u reci zaostalog još od bombardovanja 1999.
- Pokazali smo da smo hrabri, nepokolebljivi i da možemo da završimo sve što smo obećali i počeli. Nema ništa lepše nego kada se spajaju obale reka ali i ljudi - rekla je Mihajlović.
Ona je dodala da završetak i puštanje u saobraćaj ovog mosta pokazuje da ništa više nije daleko i nedostižno.
Puštanju mosta u saobraćaj prisustvovali su i direktor JP Putevi Srbije Zoran Drobnjak, šefica regionalne kancelarije Evropske investicione banke Dubravka Negre.
Drobnjak je tom prilikom rekao da je gradnja ovog mosta obavljena posebnom opremom i tehnikom i da je veoma važno što je završen na vreme.
- Čeka nas sada drugi veoma važan posao a to je sanacija dela drugog mosta koji je građen 1999. i koji je bombardovan tokom NATO agresije - rekao je on i izrazio nadu da će se vrlo brzo krenuti u taj posao.
Negre je rekla da su predstavnici EIB počastvovani i veoma zadovoljni time što su mogli da učestvuju u ovako važnom projektu.
Istakla je da se vrednost obilaznice meri upravo time od kakvog je značaja za privredu i građane ali i da će most doprineti smanjenju gužvi ali i povećanom protoku robe i ljudi, a tako i smanjenju zagađenja u centru grada.
- Ovim se naša investicija od 100 miliona evra za obilaznicu završava - rekla je Negre i zahvalila svima koji su učestvovali u ovom poslu i predstavnicima vlade što su EIB odabrali za partnera na ovom projektu.
Ona je rekla da je do sada EIB 1,8 milijardi evra opredelio za infrastrukturu u Srbiji, kako drumsku, železničku, vazdušnu, rečnu.
- Ovi projekti važni su za spajanje Srbije sa Evropom ali i za regionalno povezivanje i sve građane - rekla je ona.
Nadzorni organ Dragan Jocić rekao je da će ovaj most biti prepoznatljiv kako zbog svoje veličine, tako i zbog tehnike i konstrukcije te će biti nešto što će ostati u amanet budućim inženjerima i konstruktorima.
Ugovorena vrednost radova (sa aneksom) je oko 4,2 milijarde dinara i reč je o zajmu Evropske investicione banke.
Investitor je JP Putevi Srbije, glavni izvođač radova je konzorcijum s kompanijom "Štrabag" na čelu, a podizvođač je beogradska "Mostogradnja".
Na izgradnji betonskih konstrukcija i završnih radova učestvovalo je više od 10 domaćih firmi.
Most je dužine skoro dva kilometra, a projektom je predviđena izgradnja leve trake autoputa iza mosta u zoni petlje Ostružnica dužine jednog kilometra, kao i uklapanje dve rampe petlje Ostružnica u novoizgrađeno stanje.
Ukupna dužina mosta je tri kilometra.
Most preko Save kod Ostružnice jedan je od najvažnijih i najskupljijih objekata u sklopu izgradnje deonice autoputa od Dobanovaca do Bubanj Potoka.
Završetkom mosta obilaznica oko Beograda praktično postaje funkcionalna u punom profilu autoputa u dužini od skoro 27 kilometara.
Most od 5.000 tona čelika
Njegovo pustanje u saobraćaj značajno će povećati kapacitet obilaznice kojom dnevno u proseku prolazi oko 18.000 vozila što će dodatno rasteretiti centralne gradske saobraćajnice i skratiti vreme putovanja u tranzitnom saobraćaju.
Novoizgrađeni most je "most blizanac" već izgrađenom mostu preko Save koji je završen i pušten u saobraćaj 1999. godine ali je iste godine bombardovan. U periodu od 2002. do 2006. rekonstruisan je i pušten u saobraćaj.
Pored značaja za tranzitni saobraćaj Ostružnički most predstavlja i rezervenu saobraćajnu vezu postojećeg autoputa E-70 sa Ibarskom magistralom, odnosno budućim autoputem Beograd-Južni Jadran.
Obilaznica će povezati i magistralne puteve ka Obrenovcu i Valjevu, Čačku i Kraljevu i Ralji i uklopiti u pravac ka Nišu kod Bubanj Potoka.
Za izgradnju čeličnog mosta - konstrukcija 8 preko reke predviđene dužine 586 metara nabavljeno je i obrađeno 4.900 tona čelika.
Specifičnost ovog mosta je da je prvi put u Srbiji primenjena takozvana tehnika liftovanja velikih delova konstrukcije.
Radovi su počeli 24. februara 2016. godine, a predviđeni rok za završetak je bio jun ove godine.
(Telegraf Biznis)