Ostaju li divovi profitabilni u ovoj godini? Tržište oglasa poljuljano, tope se milijarde dolara

Pad globalne potrošnje na oglase bi ove godine mogao negativno da se odrazi na prognozirane prihode

Najveći "igrači" gube milijarde dolara / Foto: Pixabay

Prema podacima istraživanja, koje je objavio StockApps.com, globalna potrošnja koja se odnosi na oglase trebalo bi da padne za 4,9 posto u 2020. godini, s procenom prihoda od 614,73 milijarde dolara.

S obzirom na to da je u 2019. godini upisan rast od 6,3 posto, ove nove brojke predstavljaju značajan pad. Pre pandemije predviđao se rast od 7 posto u 2020, a novi podaci pokazuju da će iznositi čak 76,99 milijardi dolara manje, nego što se očekivalo početkom godine, piše Poslovni dnevnik.

Slične rezultate i procene dao je i Svetski centar za istraživanje oglašavanja (WARC). Prema njihovim prognozama, tržište oglasa će pasti za 8,1 posto, a prognoza rasta za ovu godinu bila je 7,1 posto. U slučaju nove procene, tržište bi vredelo 563 milijarde dolara.

S druge strane, medijska agencija "Zenith" predviđa još veći pad za ovu godinu, od 9,1 posto, mada takođe predviđaju brz oporavak tržišta oglasa u 2021. godini. Razlog za taj optimizam leži u činjenici da su Evropsko fudbalsko prvenstvo i Letnje olimpijske igre u Tokiju odloženi za narednu godinu.

Tržište oglasa bi samo od njih moglo da upiše rast od 5,8 posto.

Istraživanje "eMarketera" ističe da će se, iako će ukupna potrošnja na oglase pasti, potrošnja na digitalne oglase povećati za 2,4 posto. Iako je ovo pozitivna brojka, to je ipak najniži zabeleženi rast, jer prethodne stope povećanja nikada nisu bile jednocifrene. Ukupna potrošnja za 2020. procenjuje se na 332,84 milijarde dolara, što je 36,11 milijardi dolara manje nego što je bilo predviđeno pre pandemije.

"Alphabet" bi mogao da pretrpi smanjenje prihoda od oglasa za 12,9 milijardi dolara u 2020 godini. Naime, u drugom kvartalu, matična firma Gugla prijavila je svoj prvi pad prihoda u tromesečju, u odnosu na isto razdoblje prošle godine.

Teška godina i za Gugl / Foto: Pixabay

Najsporija godišnja stopa rasta

Prema "StreetAccount"-u, prihod od oglašavanja na YouTube-u za ovaj kvartal iznosio je 3,81 milijardu dolara, a procene su bile na 3,78 milijardi USD, tako da je ostvarena stopa rasta od svega šest posto.

Ukupan Guglov prihod od oglašavanja u drugom tromesečju iznosio je 29,9 milijardi dolara, što predstavlja godišnji pad od 8,4 posto. Prihod od "pretraživanja i ostalog" pao je za 9,8 posto tokom 2. tromesečja, tj. za 2,3 milijarde dolara. Iznosio je 21,32 milijarde USD, u poređenju sa 23,6 milijardi USD u 2. kvartalu 2019. godine.

Tokom istog tromesečja, Fejsbuk je prijavio 18,3 milijarde dolara prihoda od oglasa, što je porast od 10 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Prihodi od ostalih operacija povećali su se za 40 posto u odnosu na drugo tromesečje 2019. Međutim, kao rezultat usporavanja prihoda od oglasa, ukupni porast prihoda bio je samo 11 posto, a u pitanju je najsporija stopa rasta za ovu kompaniju još od 2012. godine.

Fejsbuk gotovo 100% prihoda ostvaruje od oglasa / Foto: Pixabay

Prema predviđanju "WARC"-a, očekuje se da će Fejsbuk zabeležiti pad prihoda od oglasa za 5,3 milijarde dolara na 77,6 milijardi dolara za ovu godinu. Ova brojka pokriva sve platforme, uključujući Mesindžer i Instagram. Zanimljivo je da je, iako su prihodi od oglasa naglo pali u drugom kvartalu, angažman značajno porastao.

Dnevni broj aktivnih korisnika na WhatsApp-u, Messenger-u, Facebook-u i Instagram-u, u junu je porastao za 15 posto na godišnjem nivou, beležeći u proseku 2,47 milijardi korisnika.

Kako izveštava "Cowen & Co.", Gugl i Fejsbuk bi mogli da izgube do 44 milijarde dolara prihoda od oglasa samo u 2020. godini. Međutim, postoji značajna razlika između tih kompanija. Prema istraživanju "eMarketer"-a, 11 posto Guglovog prihoda od oglasa u 2019. godini dolazi iz turističke industrije, dok je prihod od oglasa na Fejsbuku usko povezan s mobilnim igricama, kao i sa potrošačkom e-trgovinom.

Uz to, Fejsbuk gotovo 100% prihoda ostvaruje od oglasa, dok za Gugl ta brojka iznosi oko 82 posto, te se ona neprestano smanjuje kako drugi izvori prihoda rastu brže od prihoda od oglašavanja. Sve u svemu, očekuje se da ćeoba tehnološka diva ostati profitabilna u 2020. godini.

Video: Najveći ekonomski izazovi u narednih 10 godina

(Telegraf Biznis)