Uspelo i u Srbiji: Neko dao 100, neko 2.000 evra i ova kompanija upravo je skupila 50.000 € kapitala

Da ste uložili sto evra, učestvovali biste u prvoj crowdinvesting investiciji ovde

Foto: Shutterstock

U Srbiji odnedavno je aktivna je platforma koja organizuje celokupan proces grupnog investiranja (crowdinvesting). To je metod finansiranja kompanija koji podrazumeva veći broj investitora koji ulažu relativno male pojedinačne iznose u određenom vremenskom periodu. Investitori očekuju prinos na ulog, a kompanija je u obavezi i da ih periodično izveštava o poslovanju. Na platformi Ventu.rs investitori kompanijama pozajmljuju novac, što znači da ne stiču udeo u vlasništvu već se očekuje da se zajam otplati u određenom vremenskom roku.

Upravo je jedna kompanija i uspela - prikupla je 50.000 evra i to za kratko vreme. Što znači, da ovaj vid prikupljanja sredstava za male biznise u našoj zemlji, ima potencijala.

Luka Pejović, senior konsultat iz revizorske kuće BDO, za Telegraf Biznis objašnjava kako funkcioniše ovaj vid finansiranja i sa strane ulagača i kompanije koja novac koristi.

- Postoji minimalni i maksimalni cilj kampanje, odnosno minimum koji je potrebno da bi kompanija mogla da se proglasi tržišnom, odnosno da krene u realizaciju svog plana. Maksimalni postoji jer ne želimo da dozvolimo da se neko prezaduži. Na primer, možda bi neko i želeo više od ovih 50.000, ali onda procenimo da bi taj dug bio preveliki - kaže nam Pejović.

Prema njegovim rečima, to što je postignut maksimum bilo je veliko iznenađenje. A lepa činjenica je i da se prikupio određeni broj investitora.

- Sada više u tu kompaniju ne može da se investira, a da jeste, minimalna investicija bila bi 100 evra. Ideja je bila da skupimo što više investitora, jer je to mali rizik, a sutra, to su najlojalni kupci i vezani su se kompaniju. Dvostruki efekat - objašnjava nam on.

Kako nam ističe, iznenadilo je i to i što je bilo ljudi odnosno broj investitora koji je organski rastao, i investirao i 2.000 evra.

- Imamo trenutno 73 investitora, od čega je oko desetak njih uložilo veća sredstva. Oni sada prihoduju kamatu, odnosno dva tipa nje, jedna je fiksna koja je 6 odsto, a postoji i bonus kamata, odnosno ako kompanija ispuni svoj biznis plan, trebalo bi da se dobije dodatnih 1, 5 odsto na postojećih 6 - kaže nam.

Kako da počnete

Prvi korak za ulagača je registracija na platformi, nakon koje se može upoznati sa trenutno aktivnim kampanjama. Kampanja sadrži veliki broj informacija neophodnih za donošenje investicione odluke: prezentaciju kompanije, promotivni video, investicioni profil u kome je predstavljen poslovni i finansijski plan, kao i obrazac ugovora o zajmu.

Ukoliko investitor smatra da je investiciona prilika dobra, proces se završava investiranjem i uplatom sredstava. Investicija na Ventu.rs nije depozit u poslovnoj banci i kao i svaka druga investicija nije osigurana kod Agencije za osiguranje depozita. Proveru ulagača sprovodi poslovna banka u kojoj ulagač ima račun, a proveru kompanija u koje se investira sprovodi Ventu.rs tim sasvojim partnerima iz revizorsko-konsultantske kuće.

Koliki je prinos na uložen novac

Foto: Shutterstock

Prinos zavisi od konkretne kampanje i varira srazmerno riziku. Rizičnije kompanije plaćaju više kamate, i obrnuto. Konkretno, prvi klijent, Bubaja d.o.o. plaća 6% fiksne kamate, ali postoji i dodatni bonus koji je vezan za poslovni rezultat i koji može doneti dodatnih jedan ili dva odsto prinosa.

Kada se može očekivati zarada

Kamata se isplaćuje periodično, a glavnica takođe u pravilnim vremenskim razmacima nakon grejs perioda.

U slučaju da kompanija zapadne u probleme, postoji mogućnost odlaganja kamate na određeno vreme. Kamata se ne otpisuje, ali se može odložiti najviše do datuma dospeća zajma. Kao što je rečeno garancije ne postoje, što je slučaj i sa svim drugim investicijama.

Mali biznis je u fokusu

Ovakav način finansiranja najpogodniji je za male biznise sa održivim poslovnim modelom, dakle poslovanjem koje je ili profitabilno ili ima dobre šanse da to uskoro postane. Takođe, važno je da preduzetnici imaju nameru da dalje razvijaju svoj posao, da imaju plan kako to žele da izvedu kao i da zaista postoji potencijal za željeni rast. Takođe, dobro je ako je proizvod ili usluga kompanije namenjena širokoj publici koja je u idealnom slučaju lojalna brendu. Dobro dođe i ako je kompanija ima razvijen digitalni marketing ili ljudske kapaciteteda se pozabavi takvom vrstom promocije.

(v.bjelic@telegraf.rs)