Ova 4 diva manipulišu našim emocijama: "Sve ono što smo mi, kao ljudi, pretočili su u profit"
Amerikanac Skot Galovej govori o Guglu, Fejsbuku, Amazonu i Eplu, kao vodećim kompanijama današnjice
Profesor Skot Galovej kaže za TED da "ne možete da izgradite organizaciju vrednu milijarde dolara, ako niste svesni na koji instinkt ili organ treba da ciljate".
- Naša vrsta ima potrebu za nadbićem. Naša konkurentna prednost, kao vrste, jeste mozak. Naš mozak je dovoljno snažan da postavlja ova zaista teška pitanja, ali nažalost nema dovoljnu moć obrade da odgovori na njih, što stvara potrebu za superbićem - započinje svoje predavanje Galovej.
Navodi da svako od nas živi u svom svetu, i da čovek nastavlja da uporno traži "prave odgovore". Uzima za primer jedan najprostiji upit na Guglu - "simptomi i lečenje bola u grlu". Jedan od šest upita koje postavimo Guglu, nikada pre nisu bili diskutovani u istoriji čovečanstva.
Galovej smatra da je "Gugl Bog za modernog čoveka". Kad god ne znamo nešto, mi mu se "obratimo", očekujući da tamo nađemo odgovor za svako postavljeno pitanje. Ljudi tom "svetu informacija" veruju slepo, a pritom kompanija postoji "tek" skoro 23 godine. Kako se funkcionisalo pre?
Osim Guglu, ljudi masovno veruju Amazonu, Fejsbuku, Eplu. Svoje emocije vezuju za te kompanije. Amerikanac i profesor marketinga u "NYU Stern School of Business", dalje kaže da je "još jedna divna stvar kod naše vrste to što želimo biti voljeni".
- Deca koja imaju lošu ishranu, ali mnogo ljubavi, imaju dosta bolje rezultate od dece koja se dobro hrane, ali im manjka ljubavi - kaže Galovej.
Dodaje da Fejsbuk dopire do naše instinktivne potrebe, ne samo da budemo voljeni, već i da volimo druge. Dotakao se i Amazona, za koji kaže da je "naše potrošačko crevo". Tačnije, ovaj profesor smatra da nam je ugrađen instinkt za obiljem.
- Otvorite svoje ormare, imate 10 do 100 puta više stvari nego što vam je potrebno. Zašto? Zato što je kazna za "imati premalo" veća od kazne za "imati previše". Znači više za manje je poslovna strategija koja ne zastareva. To je strategija Kine, Volmarta, a trenutno i najuspešnije kompanije na svetu, a to je Amazon - zaključuje Galovej.
Prema njegovim rečima, za poslovanje je ključno da dotaknete iracionalne organe.
- "Iracionalno" je pojam na Harvardu ili u Njujorškoj poslovnoj školi, za označavanje masne marže prihoda i vrednosti deonica. Najbolji algoritam za akcionare od Drugog svetskog rata pa do pojave Gugla, bio je uzimanje prosečnog proizvoda i igranje na kartu ljudskih emocija - kaže i dodaje da svi vole "izbirljive mame".
One s razlogom biraju "ovaj prosečni sapun, umesto drugog prosečnog sapuna" u prodavnici. Sada, ipak, taj algoritam nije tehnologija. Izvor stvaranja bogatstva je "obraćanje reproduktivnim organima".
- Tu su najbogatiji čovek u Evropi, Bernar Arno (LVMH), zatim H&M, Inditex. Želite da ciljate najiracionalnije organe zarad akcionarske vrednosti. Zato su Gugl, Amazon, Epl i Fejsbuk sračunali ko smo i šta smo: bog, ljubav, potrošnja, pol (seks) - navodi dalje Galovej, i dodaje da su oni to što smo svi mi pretočili u profitabilne firme.
Na kraju Velike recesije, kombinovana tržišna kapitalizacija ove četiri kompanije bila je jednaka BDP-u Nigerije, a sada je jednaka BDP-u Indije, a iza ostaju Rusija i Kanada. Postoji samo 5 zemalja koje imaju veći BDP od njihove tržišne vrednosti.
(Telegraf Biznis)