Otkriveno skoro 100 internet trgovaca koji pokušavaju da vas prevare: Ovo je crna lista
Reč je o trgovcima koji svoju robu prodaju putem Fejsbuka ili Instagrama, a koji nisu vidno istakli sve ono na šta ih obavezuje Zakon o elektronskom poslovanju
Broj potrošača koji se javljaju potrošačkim organizacijama, a u vezi sa kupovinom putem društvenih mreža od neregistrovanih prodavaca, svakodnevno raste. Nažalost, u ovakvoj situaciji, odredbe Zakona o zaštiti potrošača nisu primenjive (ne važe) i potrošačke organizacije nisu u mogućnosti da postupaju, niti da pruže adekvatne pravne savete, izuzev da potrošače upute na samostalni sudski postupak.
Zbog toga je, posmatrajući navode u čl. 6. Zakona o elektronskoj trgovini, ali i druge zakone, Udruženje za zaštitu potrošača Vojvodine (UZPV) u saradnji sa potrošačkim organizacijama članicama Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS), izvršilo proveru određenog broja trgovaca na društvenoj mreži "fejsbuk" i utvrdilo spisak onih za koje se sumnja da ne posluju u skladu sa propisima.
Kako je rečeno za naš portal, reč je o trgovcima koji svoju robu prodaju putem Fejsbuka ili Instagrama, a koji imaju i više od 5.000 pratilaca na svojim profilima.
Kako je ranije za naš portal rekao pravni savetnik iz NOPS, Marko Dragić, trgovac koji svoju prodaju vrši putem interneta, u obavezi je da na vidnom i dostupnom mestu naznači: Poslovno ime, adresu sedišta, kontakt podatke, matični broj (MB), poreski identifikacioni broj (PIB), detaljne podatke o ceni proizvoda, koji uključuju i troškove dostave i ostale manipulativne troškove.
Na ovoj listi, prikazani su oni koji nisu ispoštovali te odrebe, a koji time krše zakon. Ovo je prvih gotovo 100 nesavesnih trgovaca. Lista se ažurira svakodnevno.
Crnu listu trgovaca koja je ustupljena prvo Telegraf Biznisu, možete pogledati sada i na zvaničnom sajtu Udruženja za zaštitu potrošača.
Šta dalje?
Provera je rađena jer je uočeno da je ove godine, kada je porastao promet u elektronskoj trgovini, primećeno da veliki broj trgovaca ne prodaje u skladu sa zakonima, pritom ne poštuju ni etičke norme a da je rast broja trgovaca koji posluju na crno posebno izražen na društvenim mrežama.
Naglašava se da Zakon o elektronskoj trgovini propisuje koje informacije pružalac usluge elektronske trgovine mora da poseduje, a među je i obaveza da ako navodi cene, one moraju biti jasno naznačene, a posebno se mora naznačiti da li su u te cene uključeni troškovi dostave, ostali manipulativni troškovi, porez i drugi troškovi koji na njih utiču.
Kako je rekao Dragić za naš portal, broj potrošača koji se javljaju potrošačkim organizacijama u vezi sa kupovinom putem društvenih mreža od neregistrovanih prodavaca, svakodnevno raste.
Ministarstvo trgovine i ranije je najavilo ovakav sistem kontrole. Međutim, za razliku od EU, koja je svojim udruženjima potrošača dala šire ingerencije kada je reč o rešavanju ovog problema, kod nas je to tek počelo i očekuje se da će Udruženja, kao relevantne insistucije nastaviti da se bave dovođenjem u red sistema, što je i najavljeno.
(V.B. )