Godinu dana posle: Najveće svetske kompanije otvaraju nove kancelarije. Šta nam to govori?
Do današnjeg datuma od kovida-19 je u nekom momentu (ili trenutno) obolelo više od 117 miliona ljudi, iz celog sveta
Navršava se godinu dana otkako je nastupila globalna kovid-19 pandemija, a zaraza je, podsećamo, krenula u Vuhanu, u decembru 2019. godine.
Ovo je jedna od najsmrtonosnijih pandemija u istoriji čovečanstva, koja je odnela više od 2,6 miliona ljudskih života. Svakako da je dramatično uticala na zdravstvene sisteme - globalno, ali i na ekonomiju.
Kompanije su, brzo po proglašenju pandemije, morale da se prilagode novom načinu života i sistemu rada: za većinu, to je značilo masovni prelazak na rad od kuće i minimalno odlaženje u kancelarije/fabrike.
Kako firme posluju danas?
Zgrada Bellevue prodata je Fejsbuku u septembru 2020. godine, iako je ova tehnološka kompanija letos unela novine u svoje poslovanje. Najavljeno je da će i nakon krize, radnici koji to žele, moći trajno da rade od kuće, ali uz određeno smanjenje plate jer "više ne rade u luksuznom kvartu" (Silicijumska dolina).
Maloprodajna kompanija REI najavila je drugačije radno okruženje, tačnije "fleksibilno". Nova zgrada će moći da primi do 400 ljudi, i biće okružena jezerom, parkovima, stazama za planinarenje. Dakle, ideja je da se zaposleni motivišu, da imaju razlog da napuste svoj komforni dom i dođu na posao.
To, godinu dana posle ustaljene rutine, neće biti lako. S druge strane, lideri i dalje snose odgovornost da dobro procene koliko je bezbedno vratiti se u kancelarije, i koliko su sigurni sami prostori za rad?
Suočavaju se i sa još većim pitanjima: koliko im kancelarijskog prostora stvarno treba i koji podsticaji bi mogli biti potrebni da namame radnike natrag. Mnogi su tokom poslednjih 12 meseci shvatili da njihovi zaposleni mogu da rade sa bilo kog mesta, i to vrlo uspešno.
Kancelarija ne "umire", ali mora biti smislenija
To znači da kancelarija mora da ima mnogo "ubedljiviju svrhu": mora da pruži iskustvo koje se ne može doživeti onlajn putem, a to nije samo "čavrljanje" sa kolegama.
Prema izveštaju CBRE-a, tehnološke kompanije bile su lideri u potpisivanju i obnavljanju zakupa kancelarija prošle godine, čineći 24% lizing aktivnosti po kvadratnim metrima. Amazon, Facebook, Apple i Google dodali su kancelarijski prostor u Njujorku prošle godine, u vreme rasplamsavanja pandemije.
Prema aktuelnim podacima anketa iz SAD, 12 odsto kompanija planira da vrati zaposlene na posao tokom drugog kvartala ove godine, dok 21% njih to isto planira u trećem tromesečju. Mnogo lidera još uvek čeka da većinsko stanovništvo primi vakcinu, što u razvijenim zemljama baš i nije slučaj.
Kada je reč o Severnoj Americi, trenutno samo 25 odsto radne snage odlazi u kancelariju, a taj podatak je dobijen iz anketiranja oko 3.500 preduzeća. Ipak, ima i onih koji odustaju od "pojma kancelarije", barem delimično.
Modni gigant "Ralf Loren" u februaru je najavio da će ukinuti oko 30% korporativnog radnog prostora na nivou Severne Amerike, kako bi slavio "nove modele rada".
(Telegraf Biznis)