Petak popodne je srpska sijesta! Šta zapravo građani Srbije poručuju putem dostave?
Ako nas je protekla godina nečemu naučila, to je da nikad ne znamo šta nam sutra donosi, te da je u nepredvidivom i dinamičnom poslovnom okruženju sposobnost prilagođavanja od izuzetne važnosti
Petak je dan u sedmici kada naši građani najviše poručuju stvari preko naše aplikacije, ali procenti su prilično slični tokom nedelje, osim vikendom i donekle ponedeljkom.
Najčešće se naručuje hrana, 80 odsto od ukupnih porudžbina, i to obično u vreme ručka, odnosno od 14h do 15h, kao i u večernjim satima, od 19h do 20h. Na vrhu omiljenih porudžbina je možda pomalo iznenađujuće - pomfrit, ali je u ponudi u svakom restoranu i ide kao dodatak glavnom jelu i to delom objašnjava ovu činjenicu.
Na drugom mestu po popularnosti je pljeskavica ili burger, a treću poziciju drži pasta karbonara. U top deset su još palačinke, KFC piletina, giros, flaširana voda, pasta bolonjeze i burito, odnosno pica kaprićoza. Dosta se poručuju i jela iz tradicionalne srpske kuhinje, kao što su pasulj, supe, razne vrste mesa, sarme, punjene paprike.
Podaci iz sedam gradova u Srbiji gde Glovo posluje pokazuju da su građani lojalni lokalnim specijalitetima, i da vole da ih naručuju. Takva navika je drugačija u odnosu na korisnike aplikacije u zemljama sa zapada Evrope, jer su tamo omiljeni razni međunarodni lanci, poput Burger Kinga ili Papa Joe’s, koji dominiraju na tim tržištima.
Ako vršimo dalja poređenja, postoje razlike i u načinu plaćanja. Na primer, u Španiji se preko 90 odsto porudžbina plaća karticom, dok je ovde taj odnos 50:50. Tačnije, novi korisnici u Srbiji gotovo isključivo plaćaju kešom, a tek kada steknu naviku poručivanja, kreću da koriste karticu.
Kada govorimo o navikama, uvideli smo da je kod nas i dalje u velikoj meri prisutna navika korišćenja interneta u desktop varijanti, pa samim time i poručivanja ovim putem. To nas je podstaklo da razvijemo i Glovo web platformu, pružajući mogućnost svima da koriste naše usluge i na ovaj način.
To je samo jedan od detalja koji pokazuju koliko je važno da osluškujete potrebe korisnika i izlazite im u susret. Na primer, uvideli smo i da dolazi do porasta naručivanja kozmetike, knjiga i kućnih aparata, i zato proširujemo ponudu, povećavamo broj partnera i ojačavamo postojeća partnerstva.
Zahvaljujući saradnji sa pojednim supermarketima i drogerijama, uspešno smo odgovorili na sve veću potražnju u tom smislu i na navike koje uključuju onlajn kupovinu svakodnevnih potrepština.
To nam je pomoglo da ojačamo svoju poziciju kao jedine multi-kategorijske platforme putem koje svaki korisnik može da poruči doslovno bilo šta. Posvećen pristup primenjujemo i kada je reč o saradnji sa malim preduzećima, kako bismo im pomogli da očuvaju poslovanje u doba pandemije.
Smanjili smo provizije koje plaćaju za našu uslugu čime smo omogućili korisnicima znatno bogatiju ponudu, a našim restoranima, kafićima i drugima doprineli da, pored toga što su nastavili da rade, od januara 2020. godine do danas, ostvare stabilne prihode.
Ako nas je protekla godina nečemu naučila, to je da nikad ne znamo šta nam sutra donosi, te da je u nepredvidivom i dinamičnom poslovnom okruženju sposobnost prilagođavanja od izuzetne važnosti. Bez obzira na to kakvi bili zahtevi, potrošači su uvek u pravu.
Zato, ponekad čak nije dovoljno samo osluškivati njihove potrebe, već naći najbolju formulu da se, nezavisno od okolnosti, na njih odgovara uspešno i u kontinuitetu. Takođe, bitno je ne zadovoljavati se postignutim, već stalno raditi na tome da se unapređujete i budete bolji.
(Autor: Branimir Đurović, direktor Glovo Srbija)