Suecki kanal biće proširen: Da li će to sprečiti novu blokadu brodova, ali i svetske trgovine?
Sredinom maja Uprava Sueckog kanala objavila je da je započela bageriranje kako bi proširila i produbila južni deo kanala u kome je zaglavljen "Ever Given"
U martu se svetska trgovina našla u haosu, i to na šest dana, zbog zaglavljenog broda-kontejnera "Ever Given", u Sueckom kanalu.
Dugačak maltene onoliko koliko je visoka zgrada "Empire State Building", brod "Ever Given" se nasukao u Sueckom kanalu u Egiptu. Ta blokada koštala je svetsku trgovinu više od milijardu dolara, a kako smo nedavno pisali, ova lekcija bila je "za nauk", te je najavljeno proširenje Sueckog kanala za 40 metara.
Sredinom maja Uprava Sueckog kanala (Suez Canal Authority - SCA) objavila je da je započela bageriranje kako bi proširila i produbila južni deo kanala u kome je zaglavljen "Ever Given".
Područje dugo 30 kilometara proširiće se za 40 metara na istoku i produbiće se na skoro 22 metra, u odnosu na trenutnih 20 metara. Planovi takođe uključuju proširenje druge trake u blizini Velikog gorkog jezera, koje se otvorilo 2015. godine, za 10 kilometara - omogućavajući dvosmerni saobraćaj duž poteza od 82 kilometra.
Ipak, iako je namera da se efikasnost kanala dovede do maksimuma, kao i da se podigne bezbednost plovidbe, još nije poznato da li će najavljeno proširenje biti dovoljno za sprečavanje budućih blokada.
Takođe, istoričar Sal Mercogliano se pita da li će operateri povećati svoja plovila ako se proširi kanal?
Tokom proteklih 50 godina kapacitet kontejnera najvećih brodova povećao se za 1.500 odsto, a udvostručio se samo tokom protekle decenije, prema podacima "Allianz Global Corporate and Speciality". Najveći brodovi mogu da nose do 24.000 kontejnera.
"Ever Given" - koji može da primi do 20.000 kontejnera, ali je u trenutku zaglavljivanja imao samo 18.000 - nalazi se u prvih 1% na globalnom nivou po veličini plovila.
Slučaj "Ever Given" ilustrovao je potencijalne posledice blokade. "Lloyd's List" je procenio da je u brod svakog dana prevozio robu u vrednosti od 9,6 milijardi dolara, i ističe se da Suecki kanal "obrađuje" oko 12% svetske trgovine, a kroz njega godišnje prođe oko 19.000 brodova.
Proširenje koje je predložila Uprava treba da smanji rizik od zaglavljivanja brodova, ali ga neće eliminisati, kaže Ioannis Theotokas, profesor iz Grčke.
Incident sa "Ever Givenom" otvorio je raspravu i o alternativnim pravcima. Strateški položaj kanala - koji povezuje Mediteran sa Crvenim morem i nudi najkraći morski put između Evrope i Azije - ključan je za njegov uticaj. Bez Sueca, pošiljke između dva kontinenta morale bi da putuju oko Rta dobre nade na južnom vrhu Afrike.
Neke brodarske kompanije odlučile su se za ovu rutu dok je Suec bio blokiran, uprkos tome što im je trebalo znatno više vremena za prevoženje (više nego duplo).
(Telegraf Biznis)