Šta se krije iza Ronaldovog sklanjanja Koka Kole, i da li ovo može da uništi jedan brend?
Videćemo da li će drugi brendovi ovo da iskoriste i da sportisti budu ti koji neće reklamirati štetne napitke. Ali da li će uticati na prodaju - zanemarljivo je i neće. Ipak, može da bude trend koji će da se ubrza i da se ubuduće sećamo kako je jedan sportista pokrenuo lavinu, kaže sagovornik Telegraf Biznisa
Kristijano Ronaldo je posle meča na konferenciji za medije pomerio dve flašice Koka Kole koje su stajale na stolu i umesto njih je stavio vodu. Ujedno je poručio svim okupljenima kako treba da "piju vodu".
Usledio je pad na berzi te kompanije od 1,6%, što znači da je sa 242 milijardi dolara vrednost Koka Kole pala na 238 milijardi. Dakle, "lakša" je za oko 4 milijarde. A onda, dok se još komentarisao njegov potez među magovima marketinga i brokerima, usledio je još jedan, sličan.
Naime, francuski fudbal Paul Pogba uklonio je bocu piva Hajnekena koja je bila postavljena ispred njega na konferenciji za novinare.
Da li će i na koji način to uticati na akcije videćemo na kraju današnjeg trgovanja, ali pitanje je zašto što sportisti zaista rade? Naročito što je ispred Pogbe bilo bezalkoholno pivo, a Hajneken je jedan od zvaničnih sponzora EURO 2020.
Treba napomenuti i da Ronaldo ima ugovor sa Herbalajfom, pa bi ovakav potez (ako nije nenameran) mogao da bude ozbiljan prekršaj. I najvažnije, da li ovi potezi mogu da "očerupaju" prodaju i utiču na poslovanje dva giganta?
Šta će sad Koka Kola i Hajnken i da li će uopšte nešto?
- Zanimljiv je potez i nije uobičajen, Ronaldo je sam globalno prepoznat brend i ima uticaj, naročito pred mlađom populacijom. Bio bi prekršaj da je uradio namerno. Pojedinačno, takvi slučajevi generalno ne mogu da naštete brendu. Mislimo da to ima užasno veliki uticaj jer se to trenutno dešava, i o tome će se govoriti danas-sutra, ali takvi "ispadi", dugoročno nemaju veliki efekat - kaže za Telegraf Biznis Ivan Bildi, marketinški stručnjak.
Međutim, kada je više takvih malih stvari, kao što sada izgleda, to je korak dalje ka celoj rastućoj svesti ljudi oko gaziranih napitaka i šećera, kao što je nekad bio duvan, ukazuje on.
- Danas se pitamo kako je neko reklamirao duvan i pušio na ulici, a za deset godina ćemo se pitati kako je neko reklamirao gazirana pića. Koka Kola je svesna toga zato i ulazi biznis vode, oni u svom portofliju brendova najveći udeo imaju u vodi. Svesni su da Koka Kola ne može u ovom obliku da živi i narednih decenija. A Ronaldov potez je samo jedna od situacija koje ćemo viđati - kaže naš sagovornik.
Bildi napominje da ovo može biti prekretnica u smislu da brendovi reaguju (što se zasad ne dešava).
- Videćemo u kojoj meri će to drugi brendovi da iskoriste i da sportisti budu ti koji neće reklamirati štetne napitke. Ali da li će u ovoj godini to da ima uticaj na prodaju - zanemarljivo je i neće. Ipak, može da bude trend koji će da se ubrza i da se sećamo kroz neko vreme kako je jedan sportista pokrenuo lavinu - kaže nam Bildi.
U marketingu, napominje Bildi, ništa se ne dešava preko noći. - Ali će, evidentno, ovo imati kumulativno dejstvo da ljudi povećaju svoju svest o prehrani, a pogotovo o napicima - kaže Bildi.
Nijedna reklama nije stvorila brendove poput Koka Kole, pa neće ovakvi potezi da ih unište, ali može da znači prekretnicu u ovom svetu i da se za 10 godina sećamo kako je počeo bojkot "lošeg pića".
Kako zaista reaguju berze i da li se nekome slično desilo?
Kao što smo pomenuli, akcije Koka Kole krenule su silaznom putanjom posle poteza fudbalera, a da li je to normalno?
- Tržište akcija je dosta osetljivo i na njega kratkoročno utiču i pojedini javni i društveni događaji, ali je njihov domet obično kratkotrajan - kaže za Telegraf Biznis Nenad Gujaničić, broker iz Momentum Securities.
On kao primer navodi to da su nedavno su najveći svetski brendovi iz industrije odeće i obuće (NIKE, Adidas, H&M...) doživeli pokušaj bojkota robe na društvenim mrežama u Kini nakon što su ove kompanije bile potpisnici zahteva za poštovanjem prava za kineske manjine u jednoj provinciji. Takođe, pre nekoliko godina NIKE je bio na udaru pojedinaca i društvenih grupa na mrežama kada je u reklami angažovao sportistu koji je skrenuo pažnju na sebe klečeći prilikom izvođenja himne. I ovaj događaj je tek kratkoročno uticao na vrednost ove kompanije.
Kola nije pala zbog Ronalda
- Kada govorimo o događaju na EP, uticaj Ronaldovog gesta je bio gotovo neprimećen na tržištu. Glavni razlog je činjenica da ovaj fudbaler nije promoter Coca-Cole i bez obzira na njegovu popularnost teško da je naneo štetu ovom brendu i vrednosti kompanije. Uporedo se desilo da je ponedeljak bio prvi dan kada se trgovalo bez prava na kvartalnu dividendu pa je to bio glavni pad akcija Coca-Cole. Dakle, nije bilo nikakve veze sa Ronaldovim gestom - ističe Gujaničić. za naš portal
Šta vi mislite? Pišite nam u komentarima.
(Telegraf Biznis)