Mate Štetić, generalni direktor Strateškog poslovnog područja Kafa u Atlantic Grupi

Povećanje cene kafe na domaćem tržištu je neminovno

Mate Štetić/Foto: Monika Pavlović

Nakon velikih turbulencija na svetskoj berzi, neminovno poskupljenje kafe na domaćem tržištu potvrdio je i Mate Štetić, Generalni direktor strateškog poslovnog područja Kafa Atlantic Grupe, najvećeg proizvođača kafe u regionu

Smanjenje prinosa u zemljama poput Brazila i Kolumbije donele su velike probleme za industriju kafe na globalnom nivou, a porast cena je svakako očigledna posledica.

- Nakon ekstremnih suša u Brazilu u prvoj polovini godine, koje su smanjile prinos i povećale cene kafe na svetskoj berzi tokom prošle nedelje, mraz je zahvatio ključne brazilske regije sa kafom i dodatno smanjio prinos, a svetska berza je odreagovala dizanjem cena. U ovom momentu predviđa se da će mraz dodatno prouzrokovati pad proizvodnje kafe u Brazilu, a pored toga stiže i najava novih niskih temperatura tako da su mogući i veći gubici kafe i dalje promene na tržištu. Iako nas očekuju izazovi kada je snabdevanje u pitanju, Atlantic Grupa, kao najveći proizvođač kafe u regionu, zbog dugogodišnjih partnerskih odnosa sa dobavljačima, za sada ne očekuje nestašicu kafe - ističe Štetić.

Osim navedenih klimatskih promena treba dodati i logističke probleme u snabdevanju kafom zbog nedostatka brodova i kontejnera. Samo poskupljenje transporta dovodi do kašnjenja kafe na destinacije, a znamo da je izuzetno važno da nam stigne sveža kafa najboljeg kvaliteta. Kako bi se stvorila šira slika trenutne situacije na globalnom tržištu, dovoljno je istaći da je referentna vrednost fjučersa u Njujorku za arabiku dostigla najviši nivo u poslednjih sedam godina.

- Grand kafa je do sada uspevala, da amortizuje sva poskupljenja, ipak, evidentno je da će ovakve negativne oscilaje na tržištu kafe morati da se odraze i na maloprodajne cene na domaćem tržištu, jer je sada jednostavno nemoguće amortizovati ovakve nezapamćene skokove - kaže Štetić i dodaje da će Atlantic, kao i do sada uraditi sve da do krajnjih granica ublaži udar maloprodajne cene na potrošače.

Pored rasta cena same kafe, rastu cene i ambalažnog materijala, a proizvođači u Srbiji plaćaju i akcizu i carinu za razliku od zemalja Evropske Unije.

- Trenutne cene sirove kafe u svetu su za oko 70 odsto veće nego početkom godine, što u velikoj meri utiče na cenu finalnog proizvoda. Pored vrhunskog kvaliteta i redovnog snabdevanja daćemo svoj maksimum da potrošači što manje osete promene, i da se iste ne odraze na njihove navike i ritual ispijanja kafe - zaključuje Štetić.

(Telegraf.rs/PR)