Udar na roditeljski džep: Poskupljuju pelene, inflacija u SAD uzela maha

Prosečna američka porodica izdvoji skoro 1.000 dolara godišnje - samo za ovaj neophodan proizvod

Foto: Shutterstock

Kako stoje stvari u Americi ovih dana? Koliko je inflacija uzela maha i da li je ekonomski oporavak, odnosno vraćanje kupaca u prodavnice - samo privid? Na odgovore na ta pitanja verovatno ćemo morati malo da sačekamo.

Dok Amerikanci ovih dana pojačano troše, zaboravljajući na rutinu štednje iz 2020, istovremeno cene prilično rastu. S druge strane, maloprodaja se oporavlja, o čemu svedoče i najnoviji rezultati Volmarta.

Prema pisanju WSJ (The Wall Street Journal), taj lanac supermarketa zabeležio je još jedan kvartal rastuće prodaje u SAD, i to baš u vreme kada rastu troškovi, lanci snabdevanja su opet poremećeni zbog delta soja korone i raste broj zaraženih u zemlji.

Ipak, onlajn prodaja usporava i primat ponovo uzimaju fizičke prodavnice. Prodaja u sklopu e-trgovine u SAD porasla je 6% u odnosu na prošlu godinu, ali je rast sada manji, u odnosu na početak godine.

Vest koja se neće dopasti roditeljima, a o kojoj takođe izveštava WSJ, tiče se poskupljenja pelena - zbog inflacije. Naime, jednoj bebi u proseku treba 3.000 pelena za godinu dana: u skladu sa standardom u SAD, to je 70 do 80 dolara mesečno. Te podatke iznosi "National Diaper Bank Network".

Da budemo još konkretniji, prosečna američka porodica izdvoji skoro 1.000 dolara godišnje - samo za pelene. Pritom, taj proizvod je neophodan, baš kao i ulošci za žene - o kojima se mnogo puta govorilo u kontekstu toga da treba da budu oslobođeni poreza na dodatu vrednost ili da budu besplatni.

Recimo, porez na dodatu vrednost od pet odsto na sanitarne proizvode - tzv "tampon porez" - od 1. januara tekuće godine prestao je da važi u Velikoj Britaniji.

Foto: Pixabay

Ali, vratimo se na aktuelne cene pelena. Za milione Amerikanaca, ovaj esencijalni proizvod upravo postaje skuplji. Jedan od vodećih proizvođača stvari za ličnu negu u zemlji, Kimberly-Clark, u martu je rekao da će podići cene gotovo svih svojih artikala - uključujući pelene.

Tu je i poznati rival iz sveta proizvoda za ličnu negu i higijenu, Procter&Gamble, koji je takođe najavio povećanje cena na američkom tržištu. Za porodice gde ima nekoliko dece - to znači višestruki trošak, odnosno na stotine dolara više na godišnjem planu, u odnosu na 2020. i prethodne godine.

Pelene, svakako, nisu jedino što poskupljuje: inflacija se odrazila i na rast cena hrane, goriva i ostalih potrepština za domaćinstvo. Ali, zanimljivo je ono što se dešava upravo u kategoriji pelena.

Iako deluje da ima bezbroj brendova na američkom i globalnom tržištu, zapravo, samo dve kompanije kontrolišu oko 80% američkih pelena, te su stoga manje ranjive u pogledu konkurencije, i "otpornije" na stav potrošača kada dođe do povećanja cena.

Treba reći i da je kod poskupljenja proizvoda uvek problematična nestašica određenih sirovina, ili izazovi u lancima snabdevanja, kao što je ovde slučaj sa drvnom pulpom ili prirodnom celulozom. U istom maniru se govorilo i o poskupljenju toaletnog papira.

Video: Ugostitelji izdržali pandemiju zahvaljujući ovom rešenju: Partner koji nam je pomogao da opstanemo

(Telegraf Biznis)