Prva nedelja primene obavezne e-fiskalizacije: Šta su zabeležile terenske kontrole?
Poreska uprava je odredila objekte za kontrolu u Beogradu, Novom Sadu, Kragujevcu i Nišu
Primena novog modela e-fiskalizacije postala je obavezna u Republici Srbiji od 1. maja, a kakva je situacija na kraju prve nedelje primene?
Iz Ministarstva finansija ističu da su obveznici pokazali odgovornost i na vreme prilagodili poslovanje ovom modelu. Naglašavaju i da novi sistem prikazuje da manji broj obveznika ne poštuje zakon i ne evidentira promet preko elektronskog fiskalnog uređaja.
Poreska uprava je u četvrtak, 5. maja, započela terenske kontrole kojima su utvrđene određene nepravilnosti.
Analizom rizika i obradom podataka iz novog sistema, Poreska uprava je odredila objekte za kontrolu u Beogradu, Novom Sadu, Kragujevcu i Nišu. Inspektori Poreske uprave su na terenu utvrdili da određeni obveznici ne posluju u skladu sa Zakonom o fiskalizaciji i u skladu sa tim - izrekli su ukupno devet mera zatvaranja objekata, na 15 dana.
Zabrana vršenja delatnosti se uvek prvi put izriče na 15 dana, a zatim - ukoliko se u roku od 24 meseca ponovo utvrdi nepravilnost - onda na 90 dana; ukoliko se nepravilnost još jednom ponovi - i na godinu dana.
Zakonom o fiskalizaciji propisane su i novčane kazne.
U novom sistemu je primećeno da postoji, na primer, obveznik koji poseduje objekte na nekoliko desetina lokacija širom zemlje, da je uzeo subvencije koje je davala država, a da još uvek nije čak ni zatražio bezbednosni element, te da samim tim nema ni fiskalni uređaj, odnosno nije još ni započeo proces e-fiskalizacije, navode iz Ministarstva.
Podsećaju i da su obveznici imali šest meseci tranzicionog perioda da pređu na novi model, koji je trajao od 1. novembra 2021. godine do 30. aprila 2022.
Šta podrazumeva e-fiskalizacija?
U pitanju je upotreba novog hardverskog ili softverskog rešenja, a potrebno je da svi obveznici izdaju nove fiskalne račune sa QR kodom, kako bi radili u skladu sa Zakonom o fiskalizaciji. Skeniranjem QR koda kupci, odnosno korisnici usluga, mogu da provere da li je račun izdat u skladu sa zakonom, a uspostavljaju i vezu sa Poreskom upravom, te dobijaju informacije da li je njihov račun original, da li je prosleđen u Poresku upravu ili ne.
Iz Ministarstva kažu da su prednosti koje donosi novi sistem - brojne, i za državu, i za privredu i za građane, jer se na taj način suzbija nelojalna konkurencija i omogućava efikasnija borba protiv sive ekonomije, olakšava se poslovanje, smanjuju troškovi na duži rok, ukida se nepotrebno administriranje i stvara bolji poslovni ambijent.
Dalje, ukida se trošak fiskalizacije/defiskalizacije kasa, godišnjih servisa fiskalnih uređaja, nestaje trošak kupovine i skladištenja takozvanih kontrolnih traka, ukida se pretplata kod mobilnih provajdera za GPRS.
(Telegraf Biznis)