Mladi i do dve godine traže posao za koji su se školovali: Tu nastupaju kompanije u Srbiji

U pozorištu Madlenianum obeležena je decenija od usvajanja Principa poslovanja i prava deteta

Foto: Telegraf.rs
Video: 10 godina od usvajanja Principa poslovanja i prava deteta

"Uticaj koju biznis zajednica ima na decu je ogroman i svakog dana milijarde dece ima posredan ili neposredan uticaj od strane industrije", istakla je Vesna Savić Đukić ispred UNICEF-a na obeležavanju decenije od usvajanja Principa poslovanja i prava deteta.

Kako je naglasila, UNICEF-ova saradnja sa biznis sektorom zasniva se na zajedničkoj težnji da utiču na politike i prakse koje biznis može da sprovede u cilju smanjenja negativnih uticaja na decu.

- Ali istovremeno poboljšanje onih snaga koje biznis zajednica ima kako bi rezultati za decu bili daleko delotvorniji - dodaje.

Postoje brojni dokazi da je odgovorno poslovno ponašanje dugoročno dobro za poslovanje, naglasila je Deyana Kostadinova, direktorka UNICEF-a za Srbiju u svom obraćanju.

- Još bitnije je da izazovi sa kojima se svet suočava ističu potrebu za mnogo većom posvećenošću, saradnjom, javno-privatnim partnerstvima i doslednim aktivnostima za promovisanje boljih, inkluzivnijih i produktivnijih društava - dodaje.

Predsednica UO Globalnog dogovora i direktorka za održivo poslovanje Delta Holdinga Tijana Koprivica istakla je da "deset principa poslovanja i prava deteta" predstavlja vodič za firme kako bi se obavezale na poštovanje celog spektra prava dece, kroz donošenje politika, vođenje dužne pažnje, ispravljanje grešaka i drugih aktivnosti.

- Principi poslovanja i prava deteta se zasnivaju na međunarodnim standardima o pravima deteta i počivaju na premisi da poslovni sektor ima ogroman potencijal i može da utiče i pozitivno i negativno na decu i na njihovu dobrobit i razvoj, ono što je važno je da svaka kompanija uvaži i primeni ove principe u svom poslovanju - naglasila je Koprivica.

Privredna komora Srbije od samog početka podržava inicijativu Pricnipi poslovanja i dečija prava. Savetnica predsednika privredne komore Srbije, Marija Borota poručila je učesnicima konferencije da "poslovni sektor, kao jedan od ključnih aktera u društvu, ima odgovornost da se postara da njihovi postupci ne nanose štetu razvoju deteta".

- I da nemaju negativan uticaj na ostvarivanje mogućnosti deteta da dostigne svoje pune potencijale. U povezanom svetu u kojem danas živimo, poslovni sektor zaista ima mogućnost da ostvari ogroman pozitivan uticaj na život dece: kroz svoje proizvode i usluge, svoj odnos prema zaposlenima, kroz angažovanje u zajednici u kojoj posluje - ističe Borota.

Ispred mladih obratila se predstavnica Omladinskog saveta pri fondaciji, Nina Glišić, koja je naglasila šta je mladima neophodno i na šta biznis sektori treba se usmere, kao i o značaju radnih praksi.

- Biznis sektor ima ogroman značaj i uticaj na mlade i na decu u Srbiji što posredno, što neposredno, veoma je važno da znamo da jedna četvrtina populacije na svetu upravo čine mladi ljudi koji jesu buduća snaga ove planete - naglasila je Glišićeva i dodala:

- Obrazovanje generalno u svetu ne prati toliko brzo transformaciju tržišta i zato nam je važno da upravo biznisi obezbede da se to nadomesti sa praksama za mlade, da to bude mesto gde će mladi moći da steknu kvalitetne veštine za tržište rada i da steknu taj prvi posao. Mladima u Srbiji je potrebno i do dve godine da dobiju posao za koji su se školovali, a u Evropi je taj period mnogo manji, pet meseci, i mi težimo i verujemo da će biznisi i u Srbiji biti tu da pomognu da taj stresan period bude što kraći za mlade.

Primeri dobre prakse

U okviru tri panela, obratili su se i partneri UNICEF-a koji su i sami usvojili i svakodnevno primenjuju principe po meri dece i porodice u svojim kompanijama.

Tako na primer Banca Intesa sprovodi razne prakse koje su usmerene na decu, ali i osluškuje potrebe svojih zaposlenih kroz istraživanja u saradnji sa UNICEF-om, dok je Delhaize dobar primer za fleksibilnost poslovanja za svoje zaposlene.

U IT sektoru, podršku programu pruža grupa Comtrade, koja je kako je moderator naveo, dobar primer za druge kompanije.

- Politike po meri porodice su nastajale kao proizvod želja i potreba zaposlenih, spontano su se tokom godina kreirale, menjale po potrebi, a neka suština je ostala, a to je da smo u svakom momentu jedna velika porodica. Trudimo se da se svaki zaposleni tako oseća na svom radnom mestu, samim tim deca zaposlenih kao i sva deca u ovom društvu su integrisani deo naše zajednice i prosto aktivni učesnici našeg društva u svakom segmentu, pa tako i u našoj kompaniji  - ističe Anja Aleksić, CSR Manager.

Kao posebnu aktivnost namenjenu potrebama roditelja i dece, Aleksićeva ističe Family day, koji kompanija organizuje već 15 godina unazad.

- Održava se svakog drugog vikenda u oktobru, pozvana su sva deca zaposlenih i partnera, jako je popularan i to je mesto gde deca vide gde njihovi roditelji rade i nekako se zbližavaju sa poslom i tim gde roditelji provode dane. Kod nas nije neobično da deca posete roditelje tokom radnog vremena i uvek su dobrodošla.

Poseban benefit koji kompanija pruža za svoje zaposlene je i privatno zdravstveno osiguranje, a od ove godine, Comtrade grupa organizuje letnji kampus za decu zaposlenih.

Foto: Emil Vas

Na panelu o "Tržištu: Proizvodi i usluge odgovorni prema deci" predstavnici kompanija Telekom Srbija, Fortuna e-sports, IAB-a i nacionalnog kontakt centra razgovarali su o tome kako mogu da se smanje negativni uticaji koje donose preveliko konzumiranje digitalnih sadržaja, video igre i neprimerene marketing kampanje.

Odsustvo regulatornih okvira u ovim industrijama je nešto na čemu predstavnici industrija i državne institucije treba da rade zajedno. Učesnici panela su zaključili da je uloga jačanja kapaciteta roditelja i povećanje digitalne pismenosti staratelja dece polje na kojem korporativni sektor treba da usmeri svoje delovanje.

Na poslednjem panelu, o "Zajednici i životnoj sredini", reč su imali Ana Ivetić iz Schneider Electric kompanije, Jovana Lukić iz SBB fondacije, Miloš Paunovic iz Nordeus fondacije i Sanja Bunic iz Privredne komore Srbije koji su razgovarali o tome kako kompanije i fondacije podržavaju vladu i humanitarne organizacije u reagovanju na vanrednu situaciju, kao i na koji način svoje fondove usmeravaju na razvojne programe u korist dece.

Foto: Emil Vas

Predstavnica Schneider Electric i SBB fondacija su istakle koliko je poštovanje poslovnog principa 7, koji se tiče poštovanja i podržavanja dečijih prava u vezi sa životnom sredinom poseban fokus u poslovanju ovih kompanija.

Usvojeni Princip poslovanja kroz koji se kompanijama pružaju konkretne smernice o sprečavanju negativnog uticaja na prava dece i podržavanja njihovog napretka na radnom mestu, tržištu, u zajednici i prema životnoj sredini, zajednički su promovisali UNICEF, Globalni dogovor Ujedinjenih nacija i Save the Children.

Video: Otvorena prva kancelarija kompanije Comtrade 360 u Novom Sadu

(Telegraf Biznis)