Firme iz BiH našle način da zadrže vozače? Ipak, u Nemačkoj zarade čak 4.200 evra
Godinama unazad profesionalci sa ovih prostora odlaze "preko" zarad boljeg života, ali i tamo je sada osetan deficit vozača kamiona i autobusa
Kada je pre nekih 20 godina ukinut obavezni vojni rok, u gotovo svim evropskim zemljama, uglavnom se o tome govorilo u okvirima toga - što to znači za nacionalnu sigurnost, a nešto manje se pričalo o tome kako će ukidanje uticati na dodatnu mobilizaciju mladih ljudi na tržištu rada.
Ipak, tada je pomalo "ispod radara" prošla jedna činjenica koja je sada u fokusu.
Maltene ni u jednoj zemlji Evrope više nema dovoljno vozača kamiona i autobusa, a to je posebno izraženo u Velikoj Britaniji i Nemačkoj.
Kako je to povezano sa početkom ovog teksta?
Ono što su evropske vojske, između ostalog, radile decenijama - jeste besplatno obučavanje vozača kamiona, za svoje "auto jedinice", a oni bi kasnije nastavili da rade u civilstvu, piše Poslovni.hr, na osnovu izvornog članka sa portala Klix.ba.
Neke su procene da je samo iz sastava nekadašnje JNA godišnje "izašlo" do 30.000 vojnika sa vozačkim dozvolama ili teretnim kategorijama, a pre toga ih nisu imali.
Inače, vozači koji su "izašli iz vojske" - bili su posebno cenjeni, a među njima je bila mnogo mladih, momaka od 20 i kusur godina koji upravljaju glomaznim vozilima. Takođe, to je bio dodatni benefit za privrednike, koji bi dobili obučene, dobre radnike.
Situacija je gotovo identična u svim zemljama, bilo da se radi o državama na ovom prostoru, ili, pak, o velikim privredama poput Nemačke, Italije i Francuske. Sadašnje stanje se, doduše, razlikuje u tome što bogate zemlje EU praktično "usisavaju" postojeću bazu vozača iz onih siromašnijih, jer nude veće plate i bolje uslove.
Da li je ovo potencijalno rešenje?
Stoga, godinama unazad odlaze profesionalci iz zemalja regiona: Hrvatske, Crne Gore, Bosne i Hercegovine, Severne Makedonije i iz naše zemlje.
Ali, neke transportne firme iz BiH možda nude rešenje koje bi moglo da zadrži dobar deo radne snage u toj zemlji. One su, naime, sklopile sporazume sa auto-školama vezane za to da omoguće besplatno polaganje kategorija za kamion i autobus za nove polaznike.
Svakako, namera je da polaznici nakon dobijanja dozvole krenu da rade za firme koje su im platile obuku. Predstavnik jedne firme iz BiH, koja posreduje pri zapošljavanju vozača iz BiH u Sloveniji i Nemačkoj, rekao je za Klix da je samo on za osam godina izdao 15.000 KOD95 licenci koje su neophodne na putevima EU.
Dalibor Mlađenović dalje dodaje da Sloveniji trenutno nedostaje 3.800 vozača, a Nemačkoj čak 30.000 vozača autobusa i 80.000 vozača kamiona. Situacija je, navodi, još alarmantnija ako se zna da prosečni vozač kamiona i autobusa u Nemačkoj ima više od 50 godina.
Pojašnjava i da je prosečna bruto plata vozača u Nemačkoj 3700-4200 evra.
(Telegraf Biznis)