Kako je država uspela da upropasti avio-kompaniju A klase? Za nauk svima, ali ima nade
U Mumbaju, finansijskoj prestonici zemlje, sledeće godine bi trebalo da bude otvoren drugi aerodrom
Indija je dostigla prekretnicu krajem prošle godine kada je pretekla Kinu kao najmnogoljudnija nacija na svetu. Istovremeno, njena ekonomija biva sve jača, te joj se tako predviđa dosta svetlija budućnost, premda ne treba zaboraviti da je jaz među siromašnima i bogatima - ekstremno veliki.
Ali, ovaj eksplozivni rast se nešto slabije odražava na obim flote komercijalne avijacije; barem je to bio slučaj do sada.
Cela zemlja ima samo oko 700 aviona — manje nego samo jedna kompanija, a to je United Airlines Holdings Inc, i ima samo 50 širokotrupnih mlaznjaka za prevoz svojih, sve mobilnijih 1,41 milijarde stanovnika.
Sa druge strane, kineski avio-prevoznici upravljaju sa oko 480 aviona, a Emirates, čija baza Dubai ima samo deo stanovništva Mumbaja, ima širokotrupnu flotu od 260 mlaznih aviona. O tome govore podaci koje je sakupio Cirium, koji objedinjuje informacije o avijaciji.
Trenutno, Er Indija (Air India) čini ogroman napor da obnovi svoju flotu i proširi svoje globalno prisustvo.
Godinu dana nakon što je konglomerat Tata Group kupio tu avio-kompaniju od vlade - za 2,2 milijarde dolara, Er Indija je 14. februara objavila porudžbinu od 470 aviona, što bi potencijalno predstavljalo najveći posao u istoriji komercijalne avijacije, sa cenom koja bi verovatno prešla 60 milijardi dolara, piše Blumberg.
Globalni značaj kupovine istakla su tri šefa država koja su učestvovala u najavi: indijski premijer Narendra Modi, američki predsednik Džo Bajden i francuski predsednik Emanuel Makron.
Iako je indijska država ustupila kontrolu nad Er Indijom - Tati, podrška snažnom lokalnom prevozniku ostaje prioritet za vladu najbrže rastućeg svetskog tržišta vazduhoplovstva, navodi se. Nastojeći da Indiju učini čvorištem svetske klase, kao i destinacijom za turiste i biznise, vlada ohrabruje avio-kompanije da povećaju flotu na dugim relacijama dok udvostručuju proširenje aerodroma.
U Mumbaju, finansijskoj prestonici zemlje, sledeće godine bi trebalo da bude otvoren drugi aerodrom, koji bi potencijalno mogao da primi 60 miliona putnika godišnje.
Pored ove moćne grupe, avio-kompanija ima još jednog jakog saveznika, a to je Singapur Erlajns, koji ulaže 250 miliona dolara za 25% udela u proširenoj grupi, koja će ujediniti Er Indiju i još tri kompanije.
"Prepreka" koju sada treba preskočiti
Ono što je sada, možda, najveći izazov za Er Indiju jeste "popravljanje narušene reputacije". Nastala kao prva avio-kompanija u zemlji, 1932. godine, Er Indija je dugo bio poznata po visokoj klasi usluga i pažnji posvećenoj detaljima koji su uključivali ugrađene pepeljare koje je dizajnirao Salvador Dali, starinski servis za šampanjac i reklame sa bolivudskim glumicama.
Bio je to prvi azijski prevoznik koji je upravljao mlaznjacima 1960. Ali, kompanija je nacionalizovana 1953, a godine lošeg upravljanja i lošeg učinka pod državnom kontrolom - narušili su njen imidž.
Čak i pre ove ogromne narudžbine, predsednik Tata Grupe je započeo veliku transformaciju Er Indije: od novih uniformi za kabinsko osoblje do najnovijih sedišta i zabave na letu. Er Indija ukupno ulaže više od 400 miliona dolara u renoviranje enterijera čitave svoje flote širokotrupnih letelica.
(Telegraf Biznis)