Potez koji je potresao Brisel: Porše i Ferari se suprotstavili odluci EU, vlade ih podržavaju?
Kompanije traže da budu izuzete iz odluke EU o zabrani prodaje automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem do 2035. godine
Proizvođači luksuznih sportskih automobila, Ferari i Porše, traže da budu izuzeti iz odluke EU o zabrani prodaje automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem do 2035. godine.
O tome su se dogovorile Evropska komisija i zemlje članice, a nedavno je odluku u cilju smanjenja emisija ugljendioksida, izglasao i Evropski parlament.
Preostaje da Savet Evropske unije, odnosno lideri zemalja članica to i potvrde, što bi, kako nagoveštavaju u Briselu, moglo da se desi već u martu, prenosi Blumberg.
Međutim, EK je saopštila u petak u Briselu, posle odluke država članica EU da odlože usvajanje zabrane u celoj Uniji nakon 2035. godine, da "Komisija razume zabrinutost pojedinih zemalja po tom pitanju".
Ipak, iako pripadaju uskom segmentu automobilske industrije, status Poršea i Ferarija kao nacionalnih ikona, bio je dovoljan da pokrene njihove vlade da dovedu u pitanje plan EU prošle nedelje, i to samo nekoliko dana pre zakazanog glasanja.
Ovaj potez je potresao Brisel i ponovo otvorio pitanja oko, navodno, klimatski neutralnih e-goriva, koja su se pokazala kao preskupa alternativa za veliki broj proizvođača.
Predsednica Evropske komisije, Ursula fon der Lajen, trebalo bi da se sastane sa kancelarom Olafom Šolcom na marginama sastanka nemačke vlade u nedelju, gde će se verovatno razgovarati o pitanju e-goriva, napominje Blumberg i podseća da je Nemačka i dalje jedina evropska nacija bez ograničenja brzine na delovima svog čuvenog auto-puta, a "protivljenje predloženom zakonu EU pokazuje nespremnost nacije da se oprosti od nekih suštinskih simbola, poput Poršeovog modela 911".
Međutim, nastojanja da se uspori usvajanje zakona EU u tako kasnoj fazi izazvala su kritike u automobilskoj industriji. Proizvođači koji ulažu milijarde u proizvodnju električnih automobila, ne žele da se preusmere na skupu potencijalnu alternativu.
Dok većina proizvođača ulaže desetine milijardi u proizvodnju električnih vozila, Porše je investirao u fabriku e-goriva u Čileu, delom i zato što taj proizvođač ne planira da pravi svoj sportski automobil 911 sa utičnicom.
Upravljanje vozilima sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem na klimatski neutralan način bi takođe moglo pomoći da se ubrza dekarbonizacija transportnog sektora, kaže portparol Poršea, a Ferari je saopštio da "traži alternativna goriva kako bi nastavio da proizvodi automobile sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem".
Zagovornici e-goriva, međutim, kažu da je to "u suštini obnovljiva električna energija koja je pretvorena u zapaljivo, tečno gorivo". Da bi je napravili, naučnici kombinuju ugljen-dioksid izdvojen iz vazduha sa vodonikom dobijenim u procesu elektrolize vode, stvarajući sintetičko ugljovodoničko gorivo.
Dok kompanije poput Mercedesa i BMW-a imaju timove koji rade na novoj generaciji motora sa unutrašnjim sagorevanjem kako bi se uskladili sa propisima o emisiji izduvnih gasova Euro-7, koji će stupiti na snagu 2025. godine, nema planova niti izdvojenih sredstava za generaciju dalje od toga.
Pojedini predstavnici automobilske industrije su zabrinuti da bi izuzetak za e-gorivo, čak i ako je ograničen na neke sportske automobile, mogao ublažiti uticaj jasne zabrane motora sa unutrašnjim sagorevanjem na automobilsku industriju do 2035. Postoji nekoliko izuzetaka od novih pravila EU, ali zemlje članice i parlament ranije su se saglasili da će proizvođači poput Lamborginija dobiti mogućnost da ispune ciljeve sa godinu dana zakašnjenja.
(Telegraf Biznis)