Već osam godina nijedno plovilo joj nije ravno: Sve o Melničenkovoj zaplenjenoj megajahti A
Država Italija, prema propisima, mora da plaća održavanje dokle god je jahta zaplenjena u Trstu
Jedrilica A, poznata kao Yacht A, počela je kao projekat br. 787 u Nobiskrugu, puštena u rad 2015. godine kao "veoma poseban oblik gradnje".
Kako se pisalo u tom momentu, na osnovu informacija iz brodogradilišta, "jahta je rođena iz želje vlasnika da pomeri granice inženjeringa". Na izvestan način, ovom gradnjom je ispisana pomorska istorija.
To je, doduše, bilo u vreme kada su ruski oligarsi još uvek bili "prijatelji" sa mnogima iz zapadnog sveta, odnosno pre rata u Ukrajini.
Iza projekta 787, odnosno jahte A, stoje firma "Dykstra Naval Architects" (pomorski dizajn) i francuski arhitekta enterijera, Filip Stark.
Jedrilica A je te 2015. bila "čudo", drugačija od svega viđenog do tada, kako u pogledu dizajna tako i tehnologije, piše caranddriverenthusiast.com.
Čak i danas, 2023. godine, smatra se najrevolucionarnijim i najinovativnijim plovilom u privatnom sektoru, što ima smisla ako uzmete u obzir prijavljen budžet od 600 miliona dolara.
Njegove najizrazitije karakteristike su tri samostojeća jarbola od ugljeničnih vlakana, od kojih se svaki uzdiže 100 metara iznad vode i podiže jedra veća od veličine fudbalskog terena.
Sama jedrilica A je donekle "misteriozno čudo" na vodi, tj. u svetu superjahti, budući da je retko fotografišu čak i na otvorenom moru, a kamoli izbliza ili iznutra.
Recimo, njena unutrašnjost nikada nije prikazana javnosti, a detalji o jahti ostaju oskudni do dan-danas, iako više nije kod prvobitnog vlasnika.
Jahta se trenutno nalazi u Trstu, a država Italija plaća njeno održavanje budući da je zaplenjena. Do sada, na održavanje je potrošeno 9 miliona evra.
A kada smo kod vlasnika, za nekoga je ime iznenađenje, a za nekoga možda i ne. Naime, vlasnik jahte A je niko drugi do osnivač "EuroChem Group", ruski milijarder Andrej Melničenko.
Prepoznat kao "Putinov saradnik", on je u martu 2022. uvršten na razne spiskove zapadnih sankcija, što je rezultiralo zaplenom broda.
Detalji koje znamo o ovoj jahti jesu da nudi ogroman unutrašnji prostor, 8 "nevidljivih" paluba, impresivne i visokoefikasne performanse zahvaljujući hibridnom pogonu i inovativnom dizajnu, kao i luksuzne pogodnosti: pistu za helikopter i tri velika bazena.
Uprkos svim svojim mogućnostima, rusku megajahtu prate kontroverze od prvog dana - neki je čak smatraju najružnijom jahtom ikada, a onda je povezuju i sa navodnim subvencijama nemačke vlade.
Nepotvrđeni izveštaji tvrde da je Melničenko, multimilijarder i jedan od najbogatijih ljudi na svetu, uzeo skoro 500 miliona dolara državnih para da izgradi svoju megajahtu, jer je u pitanju "visoko inovativno hibridno plovilo".
(Telegraf Biznis)