Pakleno leto za avio-putnike: Britanski list "potkačio" i Beograd i naveo kada nas čeka najveći haos
Predviđa se da će broj dnevnih leta biti manji od rekordne 2019. godine
Širom Evrope ovog leta može se očekivati haos na aerodromima, uz kašnjenja i odlaganja letova, pišu svetski mediji, a na taj problem je nedavno upozorio i Eurocontrol.
Ljudi koji žele da putuju avionom u narednim mesecima upozoreni su na "izazovno" leto, pošto se očekuje da će kontrola vazdušnog saobraćaja biti preopterećena na mnogim ključnim lokacijama.
Eurocontrol je izdao to upozorenje odmah na početku špica letnje sezone, uz predviđanje da će "u narednih osam nedelja širom Evrope biti oko 33.000 letova dnevno", što je povećanje od oko osam odsto u odnosu na 2022.
Takođe je saopštio da se očekuju "velika preopterećenja" saobraćaja većinom dana u mnogim važnim regionima za avio-saobraćaj, što može dovesti do kašnjenja i odlaganja letova, kao i korišćenje dužih ruta kako bi se izbegla zagušena područja.
Predviđa se da će broj dnevnih leta biti manji od rekordne 2019. godine, ali sada, makar, dva faktora utiču na preopterećenje centara za kontrolu avio-saobraćaja. Od 2019. je smanjen broj kontrolora letanja i u mnogim delovima Evrope nema dovoljno osoblja.
Tokom pandemije kovida-19, naglo je smanjen avio-saobraćaj, pa su mnogi iskusni kontrolori leta pronašli drugi posao. U međuvremenu za taj posao nije obučeno dovoljno ljudi kako bi se zadovoljila potražnja, i u Evropi malo ko želi da ga radi.
Generalni direktor Eurocontrol-a, Raul Medina, koji je rekao da je "ovo leto u Evropi izazovno", ukazao je i na drugi problem – manjak dostupnog prostora za avio-saobraćaj, usled rata u Ukrajini i vojnih potreba. On je rekao da je povećana vojna aktivnost smanjila količinu raspoloživog vazdušnog prostora za do 20 odsto, zbog čega neki kontrolni centri upravljaju daleko većim saobraćajem usled promenjenih linija.
Dodatno, tu je i opasnost od štrajkova, ukazuje Tajms.
Šefovi avio-kompanija rekli su da štrajkovi kontrolora letova u Francuskoj - ostaju jedna od najvećih pretnji letnjem vazdušnom saobraćaju, pošto ne remete saobraćaj samo u toj zemlji, već i širom kontinenta.
Avio-sabraćaj širom Evrope brzo se približava nivoima pre pandemije, a sudeći prema navodima Eurocontrol-a, leto 2023. bi moglo postati još haotičnije.
The Independent ukazuje da su Beograd i Zagreb među gradovima u kojima se očekuje preopterećenje.
Inače, Evropska organizacija za bezbednost vazdušnog saobraćaja upozorila je na moguće probleme u sedam ključnih centara za kontrolu letova tokom jula.
U Atini i Remsu se velika opterećenja očekuju većinom dana, u Budimpešti četvrtkom, petkom i subotom; u Varšavi petkom, subotom i nedeljom; u Nikoziji petkom. U Beogradu i Zagrebu, prema podacima koje navodi britanski list, velika opterećenja se očekuju u subotu 8. i 15. jula.
Kontrolori i planeri letova su posebno pod pritiskom u istočnoj Evropi, ukazuje britanski list. Zbog rata u Ukrajini i zatvaranja vazdušnog prostora iznad Rusije i Belorusije za zapadne avione, mnoge uobičajene rute između Evrope i Azije sada nisu dostupne.
Na primer, avioni na liniji između Helsinkija i Singapura ranije su leteli četiri sata iznad Rusije. Sada na toj liniji avioni prvo moraju na jug do Bugarske, gde se bore za prostor s letnjim saobraćajem između zapadne Evrope i Turske. Istovremeno, turistički centri u Evropi su suočeni s ogromnim brojem gostiju, piše WSJ, ukazujući na to da su Italija, Španija i Grčka na putu da zabeleže rekordnu turističku sezonu, ali da nisu svi u tim zemljama srećni zbog toga.
Milioni Evropljana i Amerikanaca, jednostavno, sada nadoknađuju "izgubljeno vreme" putovanja tokom pandemije. Uz to, dodaje američki list, očekuje se da će milioni kineskih turista posetiti Evropu ovog leta i jeseni.
U Italiji će, na primer, verovatno biti premašen rekordni broj turista i noćenja, postavljen 2019. Predviđa se da će broj poseta u periodu od juna do septembra biti veći za 3,7 odsto u odnosu na isti period 2019. i za 30 odsto veći nego pre jedne decenije. Španski i grčki zvaničnici, takođe, očekuju rekordnu godinu.
(Telegraf Biznis)