Tvrde da većina automobila ne bi mogla da prođe novi tehnički pregled: Proverili smo zašto je toliki "bauk"
Da li je naš pravilnik oštriji i od onog u Evropskoj uniji?
Primena oštrijih propisa prilikom tehničkog pregleda za registraciju vozila, kao što su merenje ovalnosti diskova i neophodnost katalizatora, odložena je juče za dve godine, pa tako na snazi ostaje Pravilnik o tehničkom pregledu vozila od 5. jula 2021.
Na ovu odluku uticala je procena da čak četvrtina vozila u Srbiji ne bi prošla tehnički pregled, zbog neadekvatne ovalnosti diskova.
Telegraf Biznis proverio je u Udruženju tehničkih pregleda da li je ova odluka opravdana.
- Jednostavno, zakonodavac je prepoznao momenat da naš vozni park nije zreo. Nije dovoljno mlad, odluka da se odloži primena je racionalna mera i u tom periodu zakon mora da sa revidira sa ostalim aspektima - priča za naš portal Darko Nikolić.
Dodaje i da novi zakon deluje oštrije u odnosu na onaj koji je u Evropskoj uniji, kao i da će teretni kamioni možda biti pogođeniji kada Pravilnik zaista stupi na snagu.
- Niz nekih pravila je tu, primeniti nešto po standardu Evropske unije, imamo i lošije gorivo možda. Tek bi osetili udarac na privredu u vidu transporta.
Ukazuje i na to da je sama tehnika merenja ovalnosti diskova nešto oštrija.
- Fali tu i svesti kod građana o održavanju automobila, ali dešavalo se da su ljudi kupovali novi deo i da i dalje nisu imali dobre rezultate. Sve u svemu, jako pametan potez, ne može se izbeći, ali možemo unaprediti da bude relaksiranije - naglašava Nikolić.
Šta će biti sa motorima?
Iako ne može da tvrdi, Nikolić smatra da starost naših autmobila ne ide ispod 14 godina, a na pitanje novinara Telegraf Biznisa da li automobil koji je 2002. godište, a redovno je održavan u servisu, može i dalje da prođe tehnički pregled, odgovara sledeće:
- Možda su bila i kvalitetnija, u zavisnosti od brenda, ljudi su češće menjali delove. Ipak, novo je novo i treba misliti i na životnu sredinu.
Dodaje da mnoga vozila posle 2004. i 2005. godine zadovaljavaju kriterijume, ali da vozači umeju da skinu lambda sondu, koja reguliše izduvne gasove u automobilu.
- Umeju i da skidaju i vade, ne možeš da kažeš da nemaš - kaže Nikolić.
Podsetimo, "Programom za zaštitu vazduha" je predviđeno da se od 2024. godine standard motora podigne prvo na euro 5 normu, a potom i na euro 6.
Međutim, Nikolić veruje da će odlaganje novog Pravilnika uticati i na tu odluku.
- Verujem da će se pomeriti, ali s obzirom da je u pitanju zaštita životne sredine, pretpostavljam da će zakonodavac sa te strane biti oštriji.
(Telegraf Biznis)