Prvi put u istoriji udar na tri auto-kompanije u isto vreme: Šta štrajk znači za kupce, skače li cena kola?
Šta štrajk radnika automobila znači za kupce i cene
Sada kada je sindikat Ujedinjenih radnika automobila započeo štrajk, američko auto tržište će ponovo biti u negativnom fokusu, ocenjuju američki mediji. Prodaja automobila se nije u potpunosti oporavila od pandemije, ali kupovina automobila u Sjedinjenim Državama mogla bi se još jednom promeniti.
Filijale će ostati otvorene
I dalje ćete moći da kupujete automobile, čak i kod Forda, GM-a i Stelantis dilera. Neće se ugasiti, jer su auto kuće nezavisne franšize koje nisu u vlasništvu kompanije čiji je logo na zgradi.
Štaviše, još neko vreme će imati automobile za prodaju. Većina njih ima vozila na raspolaganju za prodaju još nekoliko nedelja, a trenutni planovi štrajka će u početku uticati samo na neke od njihovih linija proizvoda, rekao je Džonatan Smok, glavni ekonomista kompanije Cok Automotive. Uticaj štrajka neće biti sličan pandemiji Covid-a i nestašicama kompjuterskih čipova koji su u velikoj meri zatvorili celu američku automobilsku industriju poslednjih godina, rekao je on.
Osim toga, prodavci novih automobila prodaju i polovne automobile i, čak i ako se tok novih automobila iznenada potpuno zaustavi, nastaviće da rade. Oni takođe servisiraju automobile, a njihov servis će se takođe nastaviti, iako bi isporuke delova mogle biti otežane.
Kriza u proizvodnji automobila poslednjih godina ostavila je auto dilere spremnije da se nose sa poremećajima, rekao je Skot Kunes, glavni operativni direktor Kunes Auto i RV Grupe, koja poseduje više od 40 dilera.
„Već smo počeli da preduzimamo neke mere pre nekoliko nedelja, kada je izgledalo da je štrajk prilično neizbežan“, rekao je Kunes. „Počeli smo da pravimo zalihe polovnih vozila, posebno domaćih proizvođača i nekih popularnijih modela.
Njegovi dileri su takođe preduzeli korake da dovezu više novih vozila na svoje parcele.
Vozila bi mogla da poskupe
Nisu svi proizvođači automobila trenutno suočeni sa štrajkom. Čak ni većina njih. Tojota, BMW, Hjundai, Nisan, Tesla, Volvo i Subaru... još uvek proizvode automobile, kamione i terence u Sjedinjenim Državama, a njihovi radnici nisu sindikalni.
Ali zastupništva za japanske i južnokorejske proizvođače automobila su uvek imala manje zaliha vozila nego oni za proizvođače automobila sa sedištem u Mičigenu, rekao je Kunes. Na kraju, ovo bi moglo da se pretvori u pritisak na cene jer zalihe domaćih proizvođača automobila mogu da počnu da se smanjuju, a njihovi konkurenti možda nemaju vozila spremna da zadovolje potražnju.
Barem za sada, štrajkovi su ograničeni na fabrike koje prave samo nekoliko specifičnih modela. Ako se štrajk potraje dugo, rekao je Tajson Džomini, industrijski analitičar iz kompanije JD Pover, cene će ponovo početi da rastu. Verovatno neće dostići nivoe dostignute tokom nestašice kompjuterskih čipova, ali u najgorem slučaju bi se mogli približiti.
Neće sva proizvodnja odmah da stane
U pogonima u kojima radnici ne štrajkuju, proizvodnja će se verovatno nastaviti. Za sada, UAV je pozvao na štrajkove u tri fabrike za konačnu montažu, gde se vozila prave za isporuku potrošačima. To znači da ovaj štrajk trenutno utiče samo na kupce koji kupuju te konkretne modele.
Dakle, ako ste na tržištu za, na primer, Ford Bronco, Jeep Vrangler ili GMC Canion pickup, verovatno bi trebalo da dođete do dilera ubrzo pre nego što zalihe počnu da se stvarno smanjuju za nekoliko nedelja.
Ako UAV pozove štrajkove na fabrike koje sklapaju delove kao što su motori i menjači, to bi bilo više ometajuće. Radovi bi mogli da se nastave neko vreme u fabrikama za finalnu montažu, ali će uskoro na proizvodnju uticati nedostatak glavnih komponenti koje dolaze iz fabrika koje su zatvorene, rekao je Tomas Goldsbi, profesor upravljanja lancem snabdevanja na Univerzitetu Tenesi.
Ove kompanije takođe uvoze nekoliko svojih modela iz evropskih i azijskih fabrika na koje štrajkovi u SAD uopšte ne utiču, kao što je GM-ov Chevrolet Trailblazer, proizveden u Južnoj Koreji, i Stellantisov italijanski Dodge Hornet.
Možda ćete čekati duže
Nakon usporavanja proizvodnje povezanih sa Covidom, sve više kupaca automobila se okrenulo fabričkom naručivanju novih vozila, a biranju iz onoga što je već bilo na dilerskim zalihama. To je dobro za potrošače koji mogu nabaviti vozila koja odgovaraju njihovim željama i potrebama. I proizvođači automobila to vole, jer bi svaka kompanija radije proizvodila modele koji su već prodati pre nego što napuste proizvodnu traku. Ali ako to želite da uradite sada – ili ako ste već naručili vozilo koje još nije napravljeno – mogli biste da čekate duže.
Dok su zalihe kamioneta dobro snabdevene, rekao je Džomini, one će se smanjiti ako štrajkovi budu dugo trajali. A kupci kamiona, koji su posebno lojalni brendu, verovatno će samo sačekati radije nego da kupuju konkurentne modele kao što su Toiota Tundra ili Nissan Frontier.
Isplati se biti fleksibilan
Pre nego što su štrajkovi počeli, auto kuće su imale prilično zdrave zalihe novih vozila, kaže Mišel Krebs, analitičar AutoTrader. To je dobro, posebno za dilere koji su povezani sa ovim proizvođačima automobila. To znači da će i dalje imati vozila za prodaju nekoliko nedelja, ali kako štrajk bude trajao, izbori na raspolaganju će početi da se smanjuju. Kako se opcije smanjuju, možete pokušati da se dogovorite za jedno od vozila „ružnog pačeta“ koje je ostalo da visi na podu izložbenog salona.
Ili možda jednostavno ti ne bude boja koju ste želeli, zakjučuje se u analizi.
(Telegraf Biznis)